Säännöllistä yhteistyötä ja vuosiluokkiin sitomatonta opetusta opettajien näkemyksiä joustavan esi- ja alkuopetuksen toteuttamisesta

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esi- ja alkuopettajat toteuttavat käytännön tasolla joustavaa esi- ja alkuopetusta, ja mitkä asiat edesauttavat tai haastavat toiminnan toteuttamista. Tavoitteena oli ymmärtää, millaisia vaikutuksia ja seurauksia opettajien toteuttamalla...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Sikala, Nelli, Silvonen, Oona
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103850
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten esi- ja alkuopettajat toteuttavat käytännön tasolla joustavaa esi- ja alkuopetusta, ja mitkä asiat edesauttavat tai haastavat toiminnan toteuttamista. Tavoitteena oli ymmärtää, millaisia vaikutuksia ja seurauksia opettajien toteuttamalla toiminnalla on toimintaan osallistuviin opettajiin ja lapsiin. Tutkimukseen haastateltiin neljää esiopettajaa ja kolmea luokanopettajaa, ja tutkimusaineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tukea tutkimukseen saatiin sekä hermeneuttisesta että fenomenologisesta tutkimussuuntauksesta. Tutkimuksen tulokseksi muodostui kaksi laajempaa joustavan esi- ja alkuopetuksen toteutusmuotoa: säännöllinen yhteistyö ja vuosiluokkiin sitomaton opetus. Näillä toteutusmuodoilla oli omat erityispiirteensä, mutta käsittelimme molempia samojen aineistosta muodostamiemme teemojen mukaisesti. Teemoja olivat toiminnan rakentumisen lähtökohdat, vaikutukset opettajien työnkuvaan, sekä vaikutukset lapsiin. Tuloksista ilmeni, että joustavan esi- ja alkuopetuksen toimintaa toteutetaan eri tavoilla, ja erilaisiin toimintatapoihin vaikuttavat olennaisesti kuntien ratkaisut ja suhtautuminen toimintaan. Lisäksi niihin vaikuttavat käytössä olevat resurssit, ohjeistukset ja tilaratkaisut sekä joustavan esi- ja alkuopetuksen käsitteen epäselkeä määrittely. Joustava esiopetus lisää tiimityötä ja yhteisopettajuutta opettajien työnkuvaan, ja tällä on monenlaisia seurauksia. Opettajien tulkinnan mukaan lapsiin joustavan esi- ja alkuopetuksen toiminta vaikuttaa pääosin positiivisesti, ja jo vähäisellä toiminnalla on positiivisia vaikutuksia.