Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana

Organisaation tulee toimialasta riippumatta varautua edelleen koventuvaan kilpailuun, huolimatta vakiintuneimmastakin markkina-asemasta ympäristössä, jossa kilpaillaan asiakkaan huomiosta. Tässä pro gradu -tutkielmassa keskitytään siihen, kuinka visuaalisuus pystytään valjastamaan kilpailukykyisen m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vaahersalo, Annina
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103849
_version_ 1836034467445080064
author Vaahersalo, Annina
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vaahersalo, Annina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vaahersalo, Annina Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vaahersalo, Annina
datasource_str_mv jyx
description Organisaation tulee toimialasta riippumatta varautua edelleen koventuvaan kilpailuun, huolimatta vakiintuneimmastakin markkina-asemasta ympäristössä, jossa kilpaillaan asiakkaan huomiosta. Tässä pro gradu -tutkielmassa keskitytään siihen, kuinka visuaalisuus pystytään valjastamaan kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustaksi. Visuaalisuudella on merkittävä rooli huomion herättämisessä ja ostokäyttäytymisen muokkaamisessa haluttuun suuntaan. Tässä tutkielmassa pyritään löytämään vastaus siihen, kuinka visuaalisuus huomioidaan brändäys- tai uudelleenbrändäysprosessissa sekä kuinka visuaalisuuden johdonmukainen toisto mahdollistetaan tapauskohtaisesti sovellettavissa markkinointiviestintäkanavissa. Teoreettinen viitekehys toteutettiin tarkastelemalla brändäystä, visuaalista brändäystä, ja sen myötä visuaalisen identiteetin suunnitteluprosessia. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös markkinointiviestintää. Tutkimuksen oletuksena oli, että visuaalisuus edistää kilpailukykyä, mikäli brändi onnistuu muotoilemaan kilpailuetunsa visuaaliseen muotoon ja soveltamaan sitä onnistuneesti organisaation määrittämissä markkinointiviestinnän kanavissa johdonmukaisesti. Aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluilla markkinointiviestintään keskittyvistä yrityksistä sekä brändikirjojen ja graafisten ohjeiden sisällön analyysilla. Haastatteluihin osallistui yhdeksän henkilöä, joilla oli kokemusta mainos- tai markkinointitoimistossa työskentelystä ja /tai soveltuva korkeakoulututkinto. Haastateltavat työskentelivät luovan johtajan tai toimitusjohtajan roolissa tutkimuksen toteuttamishetkellä. Ohjeistot perustuivat tosielämän toimeksiantoihin, joissa haastateltavat ovat olleet mukana. Tuloksista kerrytettiin kattavaa ymmärrystä visuaalisen viestinnän ja markkinointiviestinnän välimaastosta, joita ei ole aiemmassa tutkimuksessa yhdistetty näin laajassa kontekstissa.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Niininen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vaahersalo, Annina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T07:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T07:23:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103849", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Organisaation tulee toimialasta riippumatta varautua edelleen koventuvaan kilpailuun, huolimatta vakiintuneimmastakin markkina-asemasta ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, jossa kilpaillaan asiakkaan huomiosta. T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n siihen, kuinka visuaalisuus pystyt\u00e4\u00e4n valjastamaan kilpailukykyisen markkinointiviestinn\u00e4n perustaksi.\n Visuaalisuudella on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli huomion her\u00e4tt\u00e4misess\u00e4 ja ostok\u00e4ytt\u00e4ytymisen muokkaamisessa haluttuun suuntaan. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaus siihen, kuinka visuaalisuus huomioidaan br\u00e4nd\u00e4ys- tai uudelleenbr\u00e4nd\u00e4ysprosessissa sek\u00e4 kuinka visuaalisuuden johdonmukainen toisto mahdollistetaan tapauskohtaisesti sovellettavissa markkinointiviestint\u00e4kanavissa. Teoreettinen viitekehys toteutettiin tarkastelemalla br\u00e4nd\u00e4yst\u00e4, visuaalista br\u00e4nd\u00e4yst\u00e4, ja sen my\u00f6t\u00e4 visuaalisen identiteetin suunnitteluprosessia. Teoreettisessa viitekehyksess\u00e4 k\u00e4siteltiin my\u00f6s markkinointiviestint\u00e4\u00e4. Tutkimuksen oletuksena oli, ett\u00e4 visuaalisuus edist\u00e4\u00e4 kilpailukyky\u00e4, mik\u00e4li br\u00e4ndi onnistuu muotoilemaan kilpailuetunsa visuaaliseen muotoon ja soveltamaan sit\u00e4 onnistuneesti organisaation m\u00e4\u00e4ritt\u00e4miss\u00e4 markkinointiviestinn\u00e4n kanavissa johdonmukaisesti. \n Aineisto ker\u00e4ttiin asiantuntijahaastatteluilla markkinointiviestint\u00e4\u00e4n keskittyvist\u00e4 yrityksist\u00e4 sek\u00e4 br\u00e4ndikirjojen ja graafisten ohjeiden sis\u00e4ll\u00f6n analyysilla. Haastatteluihin osallistui yhdeks\u00e4n henkil\u00f6\u00e4, joilla oli kokemusta mainos- tai markkinointitoimistossa ty\u00f6skentelyst\u00e4 ja /tai soveltuva korkeakoulututkinto. Haastateltavat ty\u00f6skenteliv\u00e4t luovan johtajan tai toimitusjohtajan roolissa tutkimuksen toteuttamishetkell\u00e4. Ohjeistot perustuivat tosiel\u00e4m\u00e4n toimeksiantoihin, joissa haastateltavat ovat olleet mukana. Tuloksista kerrytettiin kattavaa ymm\u00e4rryst\u00e4 visuaalisen viestinn\u00e4n ja markkinointiviestinn\u00e4n v\u00e4limaastosta, joita ei ole aiemmassa tutkimuksessa yhdistetty n\u00e4in laajassa kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-23T07:23:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T07:23:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "98", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Br\u00e4ndi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinn\u00e4n perustana", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235620", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103849
language fin
last_indexed 2025-06-23T20:00:38Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f8ba0ac-de42-4de9-b04c-1559137a3b84\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235620.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vaahersalo, Annina Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana Markkinointi Marketing
title Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
title_full Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
title_fullStr Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
title_full_unstemmed Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
title_short Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
title_sort brändi identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
title_txtP Brändi-identiteetin visuaalisuus kilpailukykyisen markkinointiviestinnän perustana
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103849 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235620
work_keys_str_mv AT vaahersaloannina brändiidentiteetinvisuaalisuuskilpailukykyisenmarkkinointiviestinnänperustana