Summary: | Muoti voi olla tärkeä keino erottua, jäädä mieleen ja herättää keskustelua. Kuluttajia kiinnostavat usein myös punaisten mattojen asut, ja muotia on alettu hyödyntää yhä näyttävämmin elokuvien punaisilla matoilla, kuten ensi-illoissa ja pressitilaisuuksissa. Myös itse elokuvien asut voivat olla tärkeitä elokuvan kannalta. Asut voivat tehdä elokuvasta mielenkiintoisen ja ne voivat jäädä kuluttajien mieleen. Asuihin saatetaan pukeutua esimerkiksi naamiaisissa, ja elokuvan puvustuksella voidaan tehdä elokuvasta kokonainen ja huoliteltu.
Tutkielman tarkoituksena on ymmärtää, miten elokuvissa ja sen ympärillä oleva muoti vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena analysoiden puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavia oli 14 kappaletta, ja he olivat 22–27-vuotiaita, joilla oli TikTok. Haastateltaviin kuului sekä muodista kiinnostuneita että niitä, joita muoti ei juuri kiinnostanut.
Tutkielman tulokset tukevat aiempia tutkimuksia. Tutkielma osoitti, että elokuvien ja sen ympärillä oleva muoti voi vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen, elokuvan kaupalliseen menestymiseen sekä elokuvan brändiin. Muodilla voidaan elokuvan hahmoihin sekä elokuvan uskottavuuteen esimerkiksi aikakauden näkökulmasta. Lisäksi elokuvan asut voivat lisätä keskustelua elokuvasta, mikä voi vaikuttaa elokuvan kaupalliseen menestymiseen. Elokuvien teemaan liittyvät asut voivat saada jopa kuluttajat pukeutumaan vas-taaviin asuihin heidän mennessä elokuviin katsomaan kyseistä elokuvaa. Lisäksi punaisten mattojen asut voivat luoda elokuvasta yhtenäisemmän kokonaisuuden ja herättää kiinnostusta elokuvaa kohtaan. Tutkielmassa kävi ilmi, että myös niin sanotusti ”hype” elokuvasta voi vaikuttaa elokuvan kiinnostukseen.
|