ADHD-taustaisten luokanopettajien positiivisia kokemuksia impulsiivisuudestaan opettajan työssä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia merkityksiä ADHDtaustaiset luokanopettajat liittävät kokemuksiinsa impulsiivisuudestaan opettajan työssä. Impulsiivisuus mielletään yleisesti ADHD:n oireiden ilmentymäksi, jota pidetään usein kielteisenä ja hillitsemistä vaativana piirteenä. Täs...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Vasankari, Essi, Rantanen, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103840
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, millaisia merkityksiä ADHDtaustaiset luokanopettajat liittävät kokemuksiinsa impulsiivisuudestaan opettajan työssä. Impulsiivisuus mielletään yleisesti ADHD:n oireiden ilmentymäksi, jota pidetään usein kielteisenä ja hillitsemistä vaativana piirteenä. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, miten impulsiivisuus voi näyttäytyä myönteisesti opettajien kokemuksissa. Tutkimus keskittyy yksilöllisiin, elettyihin kokemuksiin ja siihen, miten opettajat itse kokevat impulsiivisuuden osana ammatillista toimintaansa. Tutkimusaineisto koostuu yhdestätoista (n=11) ADHD-diagnoosin saaneen luokanopettajan vastauksesta, jotka kerättiin sähköisen Webropol kyselylomakkeen avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, fenomenologishermeneuttista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineiston analyysissä hyödynnettiin IPA-analyysimenetelmää (Interpretative Phenomenological Analysis), jonka avulla vastaajien omakohtaisia kokemuksia ja niihin liittämiä merkityksiä analysoitiin. Tutkimuksessa ilmeni, että impulsiivisuus sai opettajien kokemuksissa moninaisia, pääosin myönteisiä merkityksiä. Impulsiivisuuden koettiin näyttäytyvän opettajien pedagogisissa ratkaisuissa, tunneilmaisuissa ja tilannesidonnaisena toimijuutena. Vaikka osa opettajista ei suoraan yhdistänyt kuvailemiaan myönteisiä kokemuksia ADHD-diagnoosiin tai impulsiivisuuteen, useimmat kokivat ne merkityksellisinä ammatillisuudessaan. Tutkimustulokset haastavat vallitsevia käsityksiä ADHD-piirteistä ja avaa uusia näkökulmia impulsiivisuuden ymmärtämisenä myös voimavarana ja ammatillisena vahvuutena opettajan työssä. The purpose of this study is to understand how primary school teachers with ADHD interpret their experiences of impulsivity in their teaching work. Impulsivity is commonly perceived as a symptom of ADHD, often regarded as a negative trait that requires control. This study explores how impulsivity can also be experienced in a positive light by teachers. The focus is on individual, lived experiences and how teachers themselves perceive impulsivity as a part of their professional practice. The research data consists of responses from eleven (n=11) primary school teachers diagnosed with ADHD, collected through an electronic Webropol questionnaire. The study was conducted as qualitative research using a phenomenological-hermeneutic approach. The data were analyzed using Interpretative Phenomenological Analysis (IPA), which enabled an in-depth examination of the participants’ personal experiences and the meanings they attached to them. The study found that impulsivity was associated with various, mostly positive meanings in the teachers' experiences. Impulsivity was perceived as manifesting in pedagogical decisions, emotional expression, and situational agency. Although some teachers did not directly associate their described positive experiences with their ADHD diagnosis or impulsivity, most considered them meaningful aspects of their professionalism. The findings challenge prevailing conceptions of ADHD traits and offer new perspectives on how impulsivity can also be understood as a resource and a professional strength in the teaching profession.