"Et ollaan samalla puolella, puhalletaan yhteen hiileen" varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemukset onnistuneesta kasvatusyhteistyöstä vanhempien kanssa

Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja vanhempien välinen yhteistyö eli kasvatusyhteistyö on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toteuttamista. Kasvatusyhteistyön toteuttaminen on varhaiskasvatuksen henkilöstön vastuulla ja vaatii monenlaista osaamista. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää onnistunutta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Honkonen, Melissa, Paukkunen, Veera
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103837
Description
Summary:Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja vanhempien välinen yhteistyö eli kasvatusyhteistyö on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toteuttamista. Kasvatusyhteistyön toteuttaminen on varhaiskasvatuksen henkilöstön vastuulla ja vaatii monenlaista osaamista. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää onnistunutta kasvatusyhteistyötä tukevia tekijöitä sekä toimintatapoja varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia tarkastelemalla. Aineisto tässä laadullisessa tutkimuksessa koostui 31 varhaiskasvatuksen työntekijän puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka toteutettiin joulukuussa 2023 ja joulu-tammikuussa 2024. Aineisto on osa TUIKKU-hanketta, jota varten toteutimme haastatteluista kahdeksan. Analyysimenetelmänä tässä tutkimuksessa käytimme refleksiivistä temaattista analyysiä. Tutkimuksen tulokset muodostuivat teemoista. Onnistunutta kasvatusyhteistyötä tukevista tekijöistä muodostimme neljä pääteemaa: avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus, vanhempien myönteinen suhtautuminen, vanhempien aktiivinen osallistuminen sekä henkilöstön ja vanhempien välinen yhteisymmärrys. Onnistunutta kasvatusyhteistyötä tukevista toimintatavoista muodostimme myös neljä pääteemaa: vanhempien osallistaminen, vanhempien kanssa keskustelu, vanhempien sensitiivinen kohtaaminen sekä selkeä ja myönteinen viestintä. Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvatusyhteistyötä tukevat toimintatavat ja tekijät noudattavat perhelähtöisen toimintatavan ideologiaa. Luottamuksen rakentuminen havaittiin keskeiseksi tekijäksi onnistuneen kasvatusyhteistyön mahdollistajana. Kasvatusyhteistyö osoittautui pitkäjänteiseksi prosessiksi, jossa keskeistä on luottamuksen lisäksi avoin vuorovaikutus, jossa huomioidaan vanhemmat lapsiensa asiantuntijoina, ja heidän yksilöllisyytensä sekä osallisuutensa. Havaintojen perusteella tekijät ja toimintatavat ohjaavat toisiaan, minkä havainnollistimme kasvatusyhteistyön kehikkona.