Summary: | Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja vanhempien välinen yhteistyö eli
kasvatusyhteistyö on keskeinen osa varhaiskasvatuksen toteuttamista.
Kasvatusyhteistyön toteuttaminen on varhaiskasvatuksen henkilöstön vastuulla ja vaatii monenlaista osaamista. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää onnistunutta kasvatusyhteistyötä tukevia tekijöitä sekä toimintatapoja varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia tarkastelemalla.
Aineisto tässä laadullisessa tutkimuksessa koostui 31 varhaiskasvatuksen
työntekijän puolistrukturoidusta haastattelusta, jotka toteutettiin joulukuussa
2023 ja joulu-tammikuussa 2024. Aineisto on osa TUIKKU-hanketta, jota varten toteutimme haastatteluista kahdeksan. Analyysimenetelmänä tässä
tutkimuksessa käytimme refleksiivistä temaattista analyysiä.
Tutkimuksen tulokset muodostuivat teemoista. Onnistunutta
kasvatusyhteistyötä tukevista tekijöistä muodostimme neljä pääteemaa: avoin ja luottamuksellinen vuorovaikutus, vanhempien myönteinen suhtautuminen,
vanhempien aktiivinen osallistuminen sekä henkilöstön ja vanhempien välinen
yhteisymmärrys. Onnistunutta kasvatusyhteistyötä tukevista toimintatavoista
muodostimme myös neljä pääteemaa: vanhempien osallistaminen, vanhempien kanssa keskustelu, vanhempien sensitiivinen kohtaaminen sekä selkeä ja myönteinen viestintä.
Tutkimuksemme johtopäätöksenä voidaan todeta, että kasvatusyhteistyötä
tukevat toimintatavat ja tekijät noudattavat perhelähtöisen toimintatavan
ideologiaa. Luottamuksen rakentuminen havaittiin keskeiseksi tekijäksi onnistuneen kasvatusyhteistyön mahdollistajana. Kasvatusyhteistyö osoittautui pitkäjänteiseksi prosessiksi, jossa keskeistä on luottamuksen lisäksi avoin vuorovaikutus, jossa huomioidaan vanhemmat lapsiensa asiantuntijoina, ja heidän yksilöllisyytensä sekä osallisuutensa. Havaintojen perusteella tekijät ja toimintatavat ohjaavat toisiaan, minkä havainnollistimme kasvatusyhteistyön kehikkona.
|