B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet

Asiakastietojärjestelmien automaatio, data-analytiikka sekä tekoälyn vauhdittama kehitys luovat suorituspaineita myynnin ja markkinoinnin rajapinnassa (sales-marketing interface SMI). SMI on myynti ja markkinointitoimintojen ihmisistä, prosesseista, rakenteista sekä tietojärjestelmistä koostuva koko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Reinikka, Panu
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103836
_version_ 1836034467427254272
author Reinikka, Panu
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Reinikka, Panu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Reinikka, Panu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Reinikka, Panu
datasource_str_mv jyx
description Asiakastietojärjestelmien automaatio, data-analytiikka sekä tekoälyn vauhdittama kehitys luovat suorituspaineita myynnin ja markkinoinnin rajapinnassa (sales-marketing interface SMI). SMI on myynti ja markkinointitoimintojen ihmisistä, prosesseista, rakenteista sekä tietojärjestelmistä koostuva kokonaisuus, joka pyrkii yhteistyöllä luomaan maksimaalista asiakasarvoa B2B-ympäristössä, jossa ostoprosessit ovat pitkiä ja monimutkaisia. SMI-integraation on tunnistettu vähentävän toimintojen eriytymistä, nopeuttavan tiedonvaihtoa sekä parantavan asiakaskokemusta, joten integraation onnistuminen on tärkeämpää kuin koskaan. SMI-integraatio ei kuitenkaan ole helppoa, sillä eriävät tavoitteet, motiivit ja toimintasyklit luovat rajapinnassa konflikteja, jotka heikentävät vuorovaikutusta ja luottamusta sekä vaikuttavat kilpailukykyyn ja asiakasarvoon heikentävästi. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää, miksi myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraatio on niin vaikeaa, sekä tuoda esiin, miten integraatiossa voisi onnistua. Keskeisessä roolissa tutkimuksessa ovat SMI-integraatioon vaikuttavat toimintamekanismit, jotka voidaan jakaa integraatiota mahdollistaviin ja sitä estäviin tekijöihin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, abduktiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin suorittamalla puolistrukturoituja teemahaastatteluita yhteensä kuudelle B2B-yrityksessä työskentelevälle myynnin ja markkinoinnin rivityöntekijälle. Tämän jälkeen haastatteluaineisto analysoitiin ja teemoiteltiin hyödyntäen temaattista sisällönanalyysiä. Tutkimustulosten perusteella keskeisiä SMI-integraation mahdollistajia ovat yhteiset mittarit ja tavoitteet, avoin viestintäkulttuuri sekä yhteiset CRM- ja automaatiojärjestelmät. Merkittävimmät esteet liittyvät osastojen erkaantumiseen eli siiloutumiseen, epäselviin rooleihin, luottamuspulaan sekä ristiriitaisiin kannustinjärjestelmiin. Epäonnistuneen integraation seurauksina havaittiin esimerkiksi tehottomuutta, heikentynyttä asiakastyytyväisyyttä, henkilöstön kuormittumista sekä päällekkäistä työtä. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin rivityöntekijöiden näkökulmia siitä, miten B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan yhteistyö rakentuu ja hajoaa myynti- ja markkinointitoimintojen välillä. Näiden havaintojen avulla pyritään tunnistamaan keinoja B2B-organisaation SMI-integraation vahvistamiseksi.
first_indexed 2025-06-23T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Reinikka, Panu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-23T06:27:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-23T06:27:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103836", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakastietoj\u00e4rjestelmien automaatio, data-analytiikka sek\u00e4 teko\u00e4lyn vauhdittama kehitys luovat suorituspaineita myynnin ja markkinoinnin rajapinnassa (sales-marketing interface SMI). SMI on myynti ja markkinointitoimintojen ihmisist\u00e4, prosesseista, rakenteista sek\u00e4 tietoj\u00e4rjestelmist\u00e4 koostuva kokonaisuus, joka pyrkii yhteisty\u00f6ll\u00e4 luomaan maksimaalista asiakasarvoa B2B-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, jossa ostoprosessit ovat pitki\u00e4 ja monimutkaisia. SMI-integraation on tunnistettu v\u00e4hent\u00e4v\u00e4n toimintojen eriytymist\u00e4, nopeuttavan tiedonvaihtoa sek\u00e4 parantavan asiakaskokemusta, joten integraation onnistuminen on t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4\u00e4 kuin koskaan. SMI-integraatio ei kuitenkaan ole helppoa, sill\u00e4 eri\u00e4v\u00e4t tavoitteet, motiivit ja toimintasyklit luovat rajapinnassa konflikteja, jotka heikent\u00e4v\u00e4t vuorovaikutusta ja luottamusta sek\u00e4 vaikuttavat kilpailukykyyn ja asiakasarvoon heikent\u00e4v\u00e4sti. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4, miksi myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraatio on niin vaikeaa, sek\u00e4 tuoda esiin, miten integraatiossa voisi onnistua. Keskeisess\u00e4 roolissa tutkimuksessa ovat SMI-integraatioon vaikuttavat toimintamekanismit, jotka voidaan jakaa integraatiota mahdollistaviin ja sit\u00e4 est\u00e4viin tekij\u00f6ihin.\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, abduktiivisena tutkimuksena. Aineisto ker\u00e4ttiin suorittamalla puolistrukturoituja teemahaastatteluita yhteens\u00e4 kuudelle B2B-yrityksess\u00e4 ty\u00f6skentelev\u00e4lle myynnin ja markkinoinnin rivity\u00f6ntekij\u00e4lle. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen haastatteluaineisto analysoitiin ja teemoiteltiin hy\u00f6dynt\u00e4en temaattista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimustulosten perusteella keskeisi\u00e4 SMI-integraation mahdollistajia ovat yhteiset mittarit ja tavoitteet, avoin viestint\u00e4kulttuuri sek\u00e4 yhteiset CRM- ja automaatioj\u00e4rjestelm\u00e4t. Merkitt\u00e4vimm\u00e4t esteet liittyv\u00e4t osastojen erkaantumiseen eli siiloutumiseen, ep\u00e4selviin rooleihin, luottamuspulaan sek\u00e4 ristiriitaisiin kannustinj\u00e4rjestelmiin. Ep\u00e4onnistuneen integraation seurauksina havaittiin esimerkiksi tehottomuutta, heikentynytt\u00e4 asiakastyytyv\u00e4isyytt\u00e4, henkil\u00f6st\u00f6n kuormittumista sek\u00e4 p\u00e4\u00e4llekk\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin rivity\u00f6ntekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmia siit\u00e4, miten B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan yhteisty\u00f6 rakentuu ja hajoaa myynti- ja markkinointitoimintojen v\u00e4lill\u00e4. N\u00e4iden havaintojen avulla pyrit\u00e4\u00e4n tunnistamaan keinoja B2B-organisaation SMI-integraation vahvistamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-23T06:27:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-23T06:27:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506235609", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103836
language fin
last_indexed 2025-06-23T20:02:31Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d6e35ff-cae5-46a0-ac48-356d535929ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506235609.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Reinikka, Panu B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet Markkinointi Marketing
title B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
title_full B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
title_fullStr B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
title_full_unstemmed B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
title_short B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
title_sort b2b yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
title_txtP B2B-yritysten myynnin ja markkinoinnin rajapinnan integraation mahdollistajat ja esteet
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103836 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506235609
work_keys_str_mv AT reinikkapanu b2byritystenmyynninjamarkkinoinninrajapinnanintegraationmahdollistajatjaesteet