Harmaita matalia laatikoita – urbaanin ekokritiikin näkökulma kaupunkiin Ismo Alangon sanoituksissa

Analysoin tutkielmassani kuuden Ismo Alangon kappaleen kaupunkikuvaa. Tutkin, miten kaupunkia kuvataan sanoituksissa esteettisistä näkökulmista sekä kulutuskulttuurin näkökulmasta. Pyrin myös selvittämään, millaisena kappaleiden puhujien luonto- sekä kaupunkisuhteet ilmenevät. Käsittelemäni kappalee...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola, Elo
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103825
Kuvaus
Yhteenveto:Analysoin tutkielmassani kuuden Ismo Alangon kappaleen kaupunkikuvaa. Tutkin, miten kaupunkia kuvataan sanoituksissa esteettisistä näkökulmista sekä kulutuskulttuurin näkökulmasta. Pyrin myös selvittämään, millaisena kappaleiden puhujien luonto- sekä kaupunkisuhteet ilmenevät. Käsittelemäni kappaleet ovat Hassisen kone -yhtyeen ”Muoviruusuja omenapuissa”, Sielun veljet -yhtyeen ”Talvi” ja ”Laatikoita” sekä Alangon soolotuotannosta ”Harmaa on hyvä väri”, ”Imelä luonto” sekä ”Kasvien valtakunta”. Tutkielmani sijoittuu rocklyriikan tutkimuksen, kaupunkitutkimuksen sekä ekokritiikin viitekehyksiin. Spesifimmin sanottuna tutkielma edustaa humanistista kaupunkitutkimusta, ekomusikologiaa sekä urbaania ekokritiikkiä. Tutkin aineistoani teoriaohjaavan sisällönanalyysin sekä lähiluvun menetelmin. Tutkielmassa ilmenee, että Alangon sanoitusten kaupunkikuva on hyvin moninainen. Kaupungin esteettisistä ominaisuuksista esiin nousee erinäisten yksityiskohtien lisäksi rakennukset sekä kaupungin värimaailma. Suhtautuminen kaupungin ulkonäköön on tulkittavissa pitkälti positiiviseksi, joskin kaupungin yksitoikkoisten rakennusten voi tulkita herättävän puhujassa ahdistusta. Kulutuskulttuuri puolestaan yhdistyy kaupunkiin varsinkin mainosten kautta, mutta myös kauppojen ja ruokapaikkojen kautta. Sanoituksissa ilmenee sekä negatiivista että positiivisempaa suhtautumista kulutuskulttuurin seikkoihin. Sanoitusten kaupunkisuhde rakentuu kappaleista osassa positiiviseksi ja kiteytyy esimerkiksi ihailun tai kaipauksen ympärille. Toisinaan kaupunki nähdään arkisena tai ahdistavana paikkana tai jopa vihan kohteena. Sanoitusten luontosuhteissa on havaittavissa esimerkiksi kokemuksia luonnon uhriksi joutumisesta, luonnon vihaamisesta sekä luonnon ihailusta tai luonnosta hyötymisestä.