Opetusta vasta juristin lausunnon jälkeen: Selvitys kuurojen lasten perheiden saamasta kieli- ja kommunikaatio-opetuksesta

Tämä tutkielma käsittelee viittomakielen perheopetuksen tilannetta Suomessa. Viittomakieltä omaksuvien lasten perheet ovat kielenoppimisen ja kielen omaksumisen näkökulmasta epätavallisessa asemassa, sillä vanhemmat opettelevat uutta kieltä samanaikaisesti lapsensa kanssa. Aihetta on tutkittu melko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Yli-Kokko, Iida-Sofia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103822
Kuvaus
Yhteenveto:Tämä tutkielma käsittelee viittomakielen perheopetuksen tilannetta Suomessa. Viittomakieltä omaksuvien lasten perheet ovat kielenoppimisen ja kielen omaksumisen näkökulmasta epätavallisessa asemassa, sillä vanhemmat opettelevat uutta kieltä samanaikaisesti lapsensa kanssa. Aihetta on tutkittu melko vähän eikä tarkkaa tutkimustietoa viittomakielen perheopetuksen tilanteesta Suomessa ole tähän mennessä juurikaan tuotettu. Tutkimuksen aineisto on kerätty anonyymillä verkkokyselyllä kevään 2021 aikana. Kyselyn kohderyhmänä olivat 0–16-vuotiaiden viittomakieltä omaksuvien lasten huoltajat. Tietoa kyselystä levitettiin viittomakielisten lasten kielenomaksumista tutkivan hankkeen verkostojen sekä viittomakieli- ja kommunikaatioalan yritysten ja yhdistysten kautta. Aineisto analysoitiin kvantitatiivisin ja kvalitatiivisin menetelmin. Tulosten mukaan päätökset perheille myönnetystä opetuksesta eroavat usein perheiden omista toiveista. Lisäksi opetus on saattanut olla epäsäännöllistä ja toisinaan perheet ovat joutuneet turvautumaan ulkopuolisten tahojen apuun saadakseen viittomakielen opetusta. Kansainvälisten tutkimusten ja tämän tutkielman aineiston perusteella viittomakielen perheopetuksen tilanne vaihtelee paljon. Viranomaisten tiedot aiheesta saattavat olla puutteellisia, eivätkä päätökset välttämättä huomioi perheiden yksilöllisiä tilanteita riittävästi. Aihe vaatiikin lisää tutkimusta sen takaamiseksi, että viittomakielen perheopetusta saisivat kaikki siihen oikeutetut perheet yksilöllisten tarpeidensa mukaan. This thesis discusses the situation of family sign language tutoring in Finland. Fami-lies of children who acquire sign language are in an exceptional position as the par-ents are learning a new language at the same time as their child. The topic has only been studied a little, and minimal precise research information has been produced on the situation of family sign language tutoring in Finland to this date. The research data of this study was collected through an anonymous online survey during spring 2021. The target group of the survey was the guardians of children aged 0–16 who are acquiring sign language. Information about the online survey was shared through the networks of the project researching children acquiring sign language, as well as companies and associations in the sign language and communication sectors. The data was analysed using both quantitative and qualitative methods. According to the results, decisions about the tutoring granted to families often differ from the families’ own wishes. In addition, tutoring may have been irregular and sometimes families have had to resort to the help of external parties to receive sign language tutoring. Based on international research and the results of this study, the situation of family sign language tutoring varies greatly. The authorities’ information on the subject may be inadequate, and the decisions may not take into account the individual situations of families sufficiently. The topic requires more research to ensure that family education in sign language is available to all eligible families according to their individual needs.