Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sponsorisuhde vaikuttaa urheiluseuran ja sponsoriyrityksen brändi-identiteetteihin. Tutkimus keskittyy amerikkalaisen jalkapallon kontekstiin Suomessa, jossa urheiluseurat ovat usein taloudellisesti riippuvaisia sponsoroinnista ja yrity...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pitkonen, Roni, Kjellberg, Viljami
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103818
_version_ 1836034467408379904
author Pitkonen, Roni Kjellberg, Viljami
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkonen, Roni Kjellberg, Viljami Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkonen, Roni Kjellberg, Viljami Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkonen, Roni
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sponsorisuhde vaikuttaa urheiluseuran ja sponsoriyrityksen brändi-identiteetteihin. Tutkimus keskittyy amerikkalaisen jalkapallon kontekstiin Suomessa, jossa urheiluseurat ovat usein taloudellisesti riippuvaisia sponsoroinnista ja yritykset puolestaan hakevat näkyvyyttä ja arvoihin perustuvaa brändin vahvistusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu Urden (2013) brändi-identiteettimatriisin (CBIM) ympärille. CBIM:n hyödyntäminen tarjoaa kokonaisvaltaisen näkemyksen brändi-identiteetin ulkoisista ja sisäisistä elementeistä. Tästä muodostuivat tutkimuksen teemat: suhteet, persoonallisuus, kulttuuri ja ilmaisu, joiden avulla tarkastellaan sponsorisuhteen vaikutuksia molempien osapuolten brändiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen haastateltavina olivat edustajat kahdesta suomalaisesta amerikkalaisen jalkapallon seurasta, Porvoon Butchersista ja Seinäjoki Crocodilesista, sekä näiden seurojen sponsoriyrityksistä. Aineiston analyysi pohjautui teemoitteluun Urden (2013) brändi-identiteettimatriisia mukaillen. Tulokset osoittavat, että sponsorisuhteella on molemminpuolinen vaikutus brändi-identiteettiin, mutta vaikutukset ilmenevät eri painotuksin. Sponsorisuhteen osapuolten viestinnän tärkeys nousi myös esiin tärkeänä tekijänä. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin uusi teema: yhteiskunnallinen vaikutus osana brändi-identiteettiä. Tutkielma tarjoaa uutta tietoa sponsorisuhteen molemminpuolisista vaikutuksista ja tukee urheilumarkkinoinnin strategista kehittämistä myös marginaalilajien kontekstissa.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lepp\u00e4niemi, Matti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitkonen, Roni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kjellberg, Viljami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T12:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T12:03:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103818", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten sponsorisuhde vaikuttaa urheiluseuran ja sponsoriyrityksen br\u00e4ndi-identiteetteihin. Tutkimus keskittyy amerikkalaisen jalkapallon kontekstiin Suomessa, jossa urheiluseurat ovat usein taloudellisesti riippuvaisia sponsoroinnista ja yritykset puolestaan hakevat n\u00e4kyvyytt\u00e4 ja arvoihin perustuvaa br\u00e4ndin vahvistusta. Teoreettinen viitekehys rakentuu Urden (2013) br\u00e4ndi-identiteettimatriisin (CBIM) ymp\u00e4rille. CBIM:n hy\u00f6dynt\u00e4minen tarjoaa kokonaisvaltaisen n\u00e4kemyksen br\u00e4ndi-identiteetin ulkoisista ja sis\u00e4isist\u00e4 elementeist\u00e4. T\u00e4st\u00e4 muodostuivat tutkimuksen teemat: suhteet, persoonallisuus, kulttuuri ja ilmaisu, joiden avulla tarkastellaan sponsorisuhteen vaikutuksia molempien osapuolten br\u00e4ndiin.\n\nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkimuksen haastateltavina olivat edustajat kahdesta suomalaisesta amerikkalaisen jalkapallon seurasta, Porvoon Butchersista ja Sein\u00e4joki Crocodilesista, sek\u00e4 n\u00e4iden seurojen sponsoriyrityksist\u00e4. Aineiston analyysi pohjautui teemoitteluun Urden (2013) br\u00e4ndi-identiteettimatriisia mukaillen.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 sponsorisuhteella on molemminpuolinen vaikutus br\u00e4ndi-identiteettiin, mutta vaikutukset ilmenev\u00e4t eri painotuksin. Sponsorisuhteen osapuolten viestinn\u00e4n t\u00e4rkeys nousi my\u00f6s esiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa nousi esiin uusi teema: yhteiskunnallinen vaikutus osana br\u00e4ndi-identiteetti\u00e4. Tutkielma tarjoaa uutta tietoa sponsorisuhteen molemminpuolisista vaikutuksista ja tukee urheilumarkkinoinnin strategista kehitt\u00e4mist\u00e4 my\u00f6s marginaalilajien kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-19T12:03:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T12:03:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten br\u00e4ndi-identiteetteihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195597", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103818
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/baaca9a1-d9d2-4c84-a893-d0d58ce718a3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195597.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkonen, Roni Kjellberg, Viljami Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin Markkinointi Marketing
title Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin
title_full Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin
title_fullStr Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin
title_full_unstemmed Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin
title_short Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin
title_sort urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde vaikutukset osapuolten brändi identiteetteihin
title_txtP Urheiluseuran ja yrityksen sponsorisuhde: Vaikutukset osapuolten brändi-identiteetteihin
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103818 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195597
work_keys_str_mv AT pitkonenroni urheiluseuranjayrityksensponsorisuhdevaikutuksetosapuoltenbrändiidentiteetteihin