”Kilpailu kuuluu kouluun vast sit ku jokane osaa niinku tehä sen kilpailun oikein” – liikuntalukiolaisten kilpailukokemuksia

Segerman, Aleksi & Lassila, Paavo. 2025. ”Kilpailu kuuluu kouluun vast sit ku jokane osaa niinku tehä sen kilpailun oikein” – liikuntalukiolaisten kilpailukokemuksia. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 68 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Segerman, Aleksi, Lassila, Paavo
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103810
Description
Summary:Segerman, Aleksi & Lassila, Paavo. 2025. ”Kilpailu kuuluu kouluun vast sit ku jokane osaa niinku tehä sen kilpailun oikein” – liikuntalukiolaisten kilpailukokemuksia. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 68 sivua. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin liikuntalukion opiskelijoiden kokemuksia kilpailusta, sekä siihen liittyviä hyötyjä ja haittoja. Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, millaisia merkityksiä nuoret liittävät kilpailemiseen. Kilpailun rooli koulussa on ollut suomalaisessa kasvatuskeskustelussa ristiriitainen ja tutkimuksellisesti niukasti käsitelty. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastatteluihin osallistui 19 liikuntalukion opiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin yhdistelmällä. Tulokset osoittivat, että kilpailukokemukset olivat moninaisia ja sijoittuivat sekä koulun sisäisiin että ulkopuolisiin konteksteihin. Kilpailu koettiin myönteisenä kehitystä, ryhmähenkeä ja motivaatiota tukevana tekijänä. Toisaalta osa opiskelijoista koki kilpailutilanteet myös stressaavina tai epämiellyttävinä etenkin epäonnistumisten tai kuormittavien tunteiden vuoksi. Tutkimus osoittaa, että liikuntalukiolaiset yhdistävät kilpailuun opittavia taitoja, sekä erilaisia hyötyjä ja haittoja. Hyötyjä olivat ryhmähengen tukeminen, motivointi ja arjen taitojen oppiminen. Haittoina tunnistettiin kuormittavuus ja heikon kilpailumenestyksen lannistavuus.