Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa

Tässä tutkimuksessa selvitettiin esiopetusviihtyvyyden ja vertaissuhdetaitojen välisiä yhteyksiä. Vertaissuhdetaitoja tarkasteltiin vuorovaikutukseen liittymisen ja vuorovaikutuksen ylläpitämisen taitojen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko esiopetusviihtyvyys yhteydessä esiopetusikäisten laste...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Hakkarainen, Janette, Azimi, Sasa
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103797
_version_ 1836034467395796992
author Hakkarainen, Janette Azimi, Sasa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Janette Azimi, Sasa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Janette Azimi, Sasa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Janette
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin esiopetusviihtyvyyden ja vertaissuhdetaitojen välisiä yhteyksiä. Vertaissuhdetaitoja tarkasteltiin vuorovaikutukseen liittymisen ja vuorovaikutuksen ylläpitämisen taitojen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko esiopetusviihtyvyys yhteydessä esiopetusikäisten lasten vertaissuhdetaitoihin. Lisäksi tutkittiin, onko sukupuoli yhteydessä vertaissuhdetaitoihin sekä eroavatko tytöt ja pojat toisistaan esiopetusviihtyvyydessä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena keväällä ja syksyllä 2024. Aineisto koostui keskisuuren kaupungin esiopetukseen osallistuneiden lasten vastauksista (N=53). Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin ja Mann-Whitneyn U-testin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineiston perusteella muodostetut esiopetusviihtyvyysryhmät eivät eronneet toisistaan vuorovaikutukseen liittymisen taidoissa. Vuorovaikutuksen ylläpitämisen taidoissa ryhmien välillä näytti olevan eroja, vaikka parivertailuissa ei voitukaan varmuudella sanoa, mitkä ryhmät erosivat toisistaan. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että esiopetuksessa viihtyvillä oli esiopetuksessa ei-viihtyviä ja esiopetuksessa joskus-viihtyviä paremmat vuorovaikutuksen ylläpitämisen taidot. Lisäksi tulosten mukaan tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan vertaissuhdetaidoissa. Esiopetusviihtyvyydessä tytöt ja pojat erosivat niin, että tytöt viihtyivät poikia paremmin esiopetuksessa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että esiopetusviihtyvyys ja vertaissuhdetaidot ovat osittain yhteydessä toisiinsa ja erityisesti ei-viihtyvien lasten vuorovaikutuksen yllä pitämisen taitojen kehitystä tulisi tukea esiopetuksessa. Lisäksi poikien matalampaan esiopetusviihtyvyyteen tulisi kiinnittää huomiota.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Janette", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Azimi, Sasa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T09:20:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T09:20:10Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103797", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin esiopetusviihtyvyyden ja vertaissuhdetaitojen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. Vertaissuhdetaitoja tarkasteltiin vuorovaikutukseen liittymisen ja vuorovaikutuksen yll\u00e4pit\u00e4misen taitojen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko esiopetusviihtyvyys yhteydess\u00e4 esiopetusik\u00e4isten lasten vertaissuhdetaitoihin. Lis\u00e4ksi tutkittiin, onko sukupuoli yhteydess\u00e4 vertaissuhdetaitoihin sek\u00e4 eroavatko tyt\u00f6t ja pojat toisistaan esiopetusviihtyvyydess\u00e4. Tutkimus toteutettiin \nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 kyselylomaketutkimuksena kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2024. Aineisto koostui keskisuuren kaupungin esiopetukseen osallistuneiden lasten vastauksista (N=53). Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin ja Mann-Whitneyn U-testin avulla. \nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 aineiston perusteella muodostetut esiopetusviihtyvyysryhm\u00e4t eiv\u00e4t eronneet toisistaan vuorovaikutukseen liittymisen taidoissa. Vuorovaikutuksen yll\u00e4pit\u00e4misen taidoissa ryhmien v\u00e4lill\u00e4 n\u00e4ytti olevan eroja, vaikka parivertailuissa ei voitukaan varmuudella sanoa, mitk\u00e4 ryhm\u00e4t erosivat toisistaan. Vaikuttaisi kuitenkin silt\u00e4, ett\u00e4 esiopetuksessa viihtyvill\u00e4 \noli esiopetuksessa ei-viihtyvi\u00e4 ja esiopetuksessa joskus-viihtyvi\u00e4 paremmat vuorovaikutuksen yll\u00e4pit\u00e4misen taidot. Lis\u00e4ksi tulosten mukaan tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t \neronneet toisistaan vertaissuhdetaidoissa. Esiopetusviihtyvyydess\u00e4 tyt\u00f6t ja pojat erosivat niin, ett\u00e4 tyt\u00f6t viihtyiv\u00e4t poikia paremmin esiopetuksessa. Tulosten perusteella vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 esiopetusviihtyvyys ja vertaissuhdetaidot ovat osittain yhteydess\u00e4 toisiinsa ja erityisesti ei-viihtyvien lasten vuorovaikutuksen yll\u00e4\npit\u00e4misen taitojen kehityst\u00e4 tulisi tukea esiopetuksessa. Lis\u00e4ksi poikien matalampaan esiopetusviihtyvyyteen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T09:20:10Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T09:20:10Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "61", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esiopetusviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vertaissuhdetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen v\u00e4liset yhteydet esiopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195581", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103797
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9e164722-6214-4156-ad7a-d70025e33ce2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195581.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Janette Azimi, Sasa Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa esiopetusviihtyvyys vertaissuhdetaidot Erityispedagogiikka Special Education esiopetus vertaissuhteet sosiaaliset taidot
title Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
title_full Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
title_fullStr Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
title_full_unstemmed Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
title_short Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
title_sort esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
title_txtP Esiopetusviihtyvyyden ja lasten vertaissuhdetaitojen väliset yhteydet esiopetuksessa
topic esiopetusviihtyvyys vertaissuhdetaidot Erityispedagogiikka Special Education esiopetus vertaissuhteet sosiaaliset taidot
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education esiopetus esiopetusviihtyvyys sosiaaliset taidot vertaissuhdetaidot vertaissuhteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103797 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195581
work_keys_str_mv AT hakkarainenjanette esiopetusviihtyvyydenjalastenvertaissuhdetaitojenvälisetyhteydetesiopetuksess