Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa selvitettiin esiopetusviihtyvyyden ja vertaissuhdetaitojen välisiä yhteyksiä. Vertaissuhdetaitoja tarkasteltiin vuorovaikutukseen liittymisen ja vuorovaikutuksen ylläpitämisen taitojen osalta. Tutkimuksessa selvitettiin, onko esiopetusviihtyvyys yhteydessä esiopetusikäisten lasten vertaissuhdetaitoihin. Lisäksi tutkittiin, onko sukupuoli yhteydessä vertaissuhdetaitoihin sekä eroavatko tytöt ja pojat toisistaan esiopetusviihtyvyydessä. Tutkimus toteutettiin
määrällisenä kyselylomaketutkimuksena keväällä ja syksyllä 2024. Aineisto koostui keskisuuren kaupungin esiopetukseen osallistuneiden lasten vastauksista (N=53). Aineisto analysoitiin monimuuttujaisen varianssianalyysin ja Mann-Whitneyn U-testin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineiston perusteella muodostetut esiopetusviihtyvyysryhmät eivät eronneet toisistaan vuorovaikutukseen liittymisen taidoissa. Vuorovaikutuksen ylläpitämisen taidoissa ryhmien välillä näytti olevan eroja, vaikka parivertailuissa ei voitukaan varmuudella sanoa, mitkä ryhmät erosivat toisistaan. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että esiopetuksessa viihtyvillä
oli esiopetuksessa ei-viihtyviä ja esiopetuksessa joskus-viihtyviä paremmat vuorovaikutuksen ylläpitämisen taidot. Lisäksi tulosten mukaan tytöt ja pojat eivät
eronneet toisistaan vertaissuhdetaidoissa. Esiopetusviihtyvyydessä tytöt ja pojat erosivat niin, että tytöt viihtyivät poikia paremmin esiopetuksessa. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että esiopetusviihtyvyys ja vertaissuhdetaidot ovat osittain yhteydessä toisiinsa ja erityisesti ei-viihtyvien lasten vuorovaikutuksen yllä
pitämisen taitojen kehitystä tulisi tukea esiopetuksessa. Lisäksi poikien matalampaan esiopetusviihtyvyyteen tulisi kiinnittää huomiota.
|