"Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä

Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen Slay the Princess -videopeliä, pyrkimyksenäni määritellä sen eettistä merkittävyyttä ja eettiseen pohdintaan kannustavia tehokeinoja. Tutkimuskohteena olevan visual novelin eli vuorovaikutteisen digitaalisen fiktion tutkimus tapahtuu lähipelaamisen keinoin. Tu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viitasalo, Katja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103761
_version_ 1836034467383214080
author Viitasalo, Katja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viitasalo, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viitasalo, Katja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viitasalo, Katja
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen Slay the Princess -videopeliä, pyrkimyksenäni määritellä sen eettistä merkittävyyttä ja eettiseen pohdintaan kannustavia tehokeinoja. Tutkimuskohteena olevan visual novelin eli vuorovaikutteisen digitaalisen fiktion tutkimus tapahtuu lähipelaamisen keinoin. Tutkielmani teoreettinen viitekehys perustuu pelietiikkaan, ja sitä täydentää moraaliin ja mediaväkivaltaan sekä tutkimuskohteen lajityyppien, kauhun ja visual novelin, ominaispiirteisiin liittyvä käsitteistö. Tutkielmani analyysi osoittaa Slay the Princessin olevan eettiseesti merkittävä videopeli. Peli kutsuu pelaajaansa ratkaisemaan moraalidilemmaa, ja osoittaa yhtä ”oikeaa” ratkaisua merkittävämpää olevan erilaisten toimintamallien kokeilu. Videopelin säännöt kiinnittyvät pelin tarinaan ja tekstirakenteeseen, ja pelaaja saa henkilökohtaiselta tuntuvan roolin pelimaailman toimijana. Slay the Princess luokin suljettua, tiettyyn eettiseen kokemukseen pyrkivää pelikokemusta, jossa pelaajalle syntyy illuusio toimintansa omaehtoisuudesta pelin ennalta määritellystä rakenteesta huolimatta. Analyysi tuo esiin myös Slay the Princessissä hyödynnettäviä eettiseen pohdintaan kannustavia tehokeinoja. Pohdintaan ryhtymisen kannalta keskeiseksi nousevat tuttujen kertomuksen konventioiden herättämät ennakko-oletukset, jotka heti pelin alussa särkyessään houkuttelevat pelaajaa pysähtymään arvioimaan pelin moraalidilemmaa. Useiden erilaisten toimintamallien kokeilemiseen ohjautuvaa pelaajaa kannustetaan pohtimaan moraalisesti painottuneen toimintansa seurauksia pelin hyödyntämän toiston myötä. Samaan aikaan häntä kannustetaan myös sitoutumaan valitsemiinsa toimintamalleihin moraalisen irrottautumisen keinoin. Eettistä pohdintaa tukevat puolestaan näiden eräänlaisena vastinparina toimivat eettisen kiinnittymisen keinot. Lopulta pelin uudelleenpelaamiseen ohjaava tekstirakenne tarjoaa mahdollisuuksia myös syvemmälle, laajoihin juonikaariin ja niiden kantamiin merkityksiin keskittyvälle reflektiolle, jota tuetaan muun muassa näkökulman vaihdoksella. Teos osoittaa näin videopelien mahdollisuuksia ohjata pelaajia moraalisen toimijuutensa ja pelien eettisesti latautuneiden kuvastojen syvään, vaiheittaiseen ja kypsään tarkasteluun.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sj\u00f6berg, Sami", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viitasalo, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T05:53:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T05:53:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103761", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkastelen Slay the Princess -videopeli\u00e4, pyrkimyksen\u00e4ni m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 sen eettist\u00e4 merkitt\u00e4vyytt\u00e4 ja eettiseen pohdintaan kannustavia tehokeinoja. Tutkimuskohteena olevan visual novelin eli vuorovaikutteisen digitaalisen fiktion tutkimus tapahtuu l\u00e4hipelaamisen keinoin. Tutkielmani teoreettinen viitekehys perustuu pelietiikkaan, ja sit\u00e4 t\u00e4ydent\u00e4\u00e4 moraaliin ja mediav\u00e4kivaltaan sek\u00e4 tutkimuskohteen lajityyppien, kauhun ja visual novelin, ominaispiirteisiin liittyv\u00e4 k\u00e4sitteist\u00f6.\n\nTutkielmani analyysi osoittaa Slay the Princessin olevan eettiseesti merkitt\u00e4v\u00e4 videopeli. Peli kutsuu pelaajaansa ratkaisemaan moraalidilemmaa, ja osoittaa yht\u00e4 \u201doikeaa\u201d ratkaisua merkitt\u00e4v\u00e4mp\u00e4\u00e4 olevan erilaisten toimintamallien kokeilu. Videopelin s\u00e4\u00e4nn\u00f6t kiinnittyv\u00e4t pelin tarinaan ja tekstirakenteeseen, ja pelaaja saa henkil\u00f6kohtaiselta tuntuvan roolin pelimaailman toimijana. Slay the Princess luokin suljettua, tiettyyn eettiseen kokemukseen pyrkiv\u00e4\u00e4 pelikokemusta, jossa pelaajalle syntyy illuusio toimintansa omaehtoisuudesta pelin ennalta m\u00e4\u00e4ritellyst\u00e4 rakenteesta huolimatta.\n\nAnalyysi tuo esiin my\u00f6s Slay the Princessiss\u00e4 hy\u00f6dynnett\u00e4vi\u00e4 eettiseen pohdintaan kannustavia tehokeinoja. Pohdintaan ryhtymisen kannalta keskeiseksi nousevat tuttujen kertomuksen konventioiden her\u00e4tt\u00e4m\u00e4t ennakko-oletukset, jotka heti pelin alussa s\u00e4rkyess\u00e4\u00e4n houkuttelevat pelaajaa pys\u00e4htym\u00e4\u00e4n arvioimaan pelin moraalidilemmaa. Useiden erilaisten toimintamallien kokeilemiseen ohjautuvaa pelaajaa kannustetaan pohtimaan moraalisesti painottuneen toimintansa seurauksia pelin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4n toiston my\u00f6t\u00e4. Samaan aikaan h\u00e4nt\u00e4 kannustetaan my\u00f6s sitoutumaan valitsemiinsa toimintamalleihin moraalisen irrottautumisen keinoin. Eettist\u00e4 pohdintaa tukevat puolestaan n\u00e4iden er\u00e4\u00e4nlaisena vastinparina toimivat eettisen kiinnittymisen keinot. Lopulta pelin uudelleenpelaamiseen ohjaava tekstirakenne tarjoaa mahdollisuuksia my\u00f6s syvemm\u00e4lle, laajoihin juonikaariin ja niiden kantamiin merkityksiin keskittyv\u00e4lle reflektiolle, jota tuetaan muun muassa n\u00e4k\u00f6kulman vaihdoksella. Teos osoittaa n\u00e4in videopelien mahdollisuuksia ohjata pelaajia moraalisen toimijuutensa ja pelien eettisesti latautuneiden kuvastojen syv\u00e4\u00e4n, vaiheittaiseen ja kyps\u00e4\u00e4n tarkasteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T05:53:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T05:53:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelietiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "moraalidilemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "l\u00e4hipelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "visual novel", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Slay the Princess", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?\" : pelin eettinen merkitt\u00e4vyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopeliss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195550", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "moraali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103761
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3246f769-8e4e-4d04-b8a8-34a4d2409f1f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195550.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viitasalo, Katja "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä pelietiikka moraalidilemmat lähipelaaminen visual novel Slay the Princess Kirjoittaminen Creative writing pelitutkimus etiikka digitaaliset pelit tietokonepelit pelit moraali
title "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä
title_full "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä
title_fullStr "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä
title_full_unstemmed "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä
title_short "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?"
title_sort killing a princess seems kind of bad though doesn t it pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan slay the princess videopelissä
title_sub pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä
title_txtP "Killing a princess seems kind of bad though, doesn't it?" : pelin eettinen merkittävyys ja kannustaminen eettiseen pohdintaan Slay the Princess -videopelissä
topic pelietiikka moraalidilemmat lähipelaaminen visual novel Slay the Princess Kirjoittaminen Creative writing pelitutkimus etiikka digitaaliset pelit tietokonepelit pelit moraali
topic_facet Creative writing Kirjoittaminen Slay the Princess digitaaliset pelit etiikka lähipelaaminen moraali moraalidilemmat pelietiikka pelit pelitutkimus tietokonepelit visual novel
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103761 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195550
work_keys_str_mv AT viitasalokatja killingaprincessseemskindofbadthoughdoesntitpelineettinenmerkittävyysjakannustami