Kohti opettajuutta luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymistä. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvittää,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nirhamo, Minea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103756
_version_ 1835400263136968704
author Nirhamo, Minea
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nirhamo, Minea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nirhamo, Minea Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nirhamo, Minea
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymistä. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvittää, miten he kokivat tutkimusperustaisen opettajuutensa kehittyneen opetusharjoitteluissa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineistona ovat luokanopettajaopiskelijoiden haastattelut. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Yksilöhaastatteluihin osallistui viisi Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, joilla tuli olla viimeinen pakollinen opetusharjoittelu suoritettuna. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat kokevat opetusharjoitteluiden tukevan osaltaan opettajuutensa kehittymistä. Opiskelijat ymmärsivät tutkimusperustaisuuden merkityksen sekä opettajaopinnoissa että opettajan työssä, mutta teorian ja käytännön yhdistäminen koettiin osittain haastavaksi. Ohjaus koettiin tärkeäksi osaksi opetusharjoitteluja, mutta se toteutui hyvin eri tavoin riippuen ohjaavasta opettajasta. Tutkimusperustaisuuden koettiin tulevan esille vaihtelevasti sekä ylipäätään opetusharjoitteluissa että niiden ohjauksessa. Tutkimus antaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista opetusharjoitteluissa ja tutkimusperustaiseksi opettajaksi kasvamisesta.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nirhamo, Minea", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T05:43:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T05:43:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103756", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymist\u00e4. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvitt\u00e4\u00e4, miten he kokivat tutkimusperustaisen opettajuutensa kehittyneen opetusharjoitteluissa.\n\nT\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineistona ovat luokanopettajaopiskelijoiden haastattelut. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Yksil\u00f6haastatteluihin osallistui viisi Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, joilla tuli olla viimeinen pakollinen opetusharjoittelu suoritettuna. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isen\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin\u00e4.\n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijat kokevat opetusharjoitteluiden tukevan osaltaan opettajuutensa kehittymist\u00e4. Opiskelijat ymm\u00e4rsiv\u00e4t tutkimusperustaisuuden merkityksen sek\u00e4 opettajaopinnoissa ett\u00e4 opettajan ty\u00f6ss\u00e4, mutta teorian ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n yhdist\u00e4minen koettiin osittain haastavaksi. Ohjaus koettiin t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi opetusharjoitteluja, mutta se toteutui hyvin eri tavoin riippuen ohjaavasta opettajasta. Tutkimusperustaisuuden koettiin tulevan esille vaihtelevasti sek\u00e4 ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n opetusharjoitteluissa ett\u00e4 niiden ohjauksessa. Tutkimus antaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista opetusharjoitteluissa ja tutkimusperustaiseksi opettajaksi kasvamisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T05:43:52Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T05:43:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tutkimusperustaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjattu opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaopiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusharjoittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103756
language fin
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f3124733-beaa-4c46-bee3-8825d975a6d0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195545.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nirhamo, Minea Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa tutkimusperustaisuus ohjattu opetusharjoittelu luokanopettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus opettajuus opiskelijat opetusharjoittelu kokemukset
title Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
title_full Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
title_fullStr Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
title_full_unstemmed Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
title_short Kohti opettajuutta
title_sort kohti opettajuutta luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
title_sub luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
title_txtP Kohti opettajuutta : luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa
topic tutkimusperustaisuus ohjattu opetusharjoittelu luokanopettajaopiskelijat Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus opettajuus opiskelijat opetusharjoittelu kokemukset
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kokemukset luokanopettajaopiskelijat ohjattu opetusharjoittelu opettajankoulutus opettajuus opetusharjoittelu opiskelijat tutkimusperustaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103756 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195545
work_keys_str_mv AT nirhamominea kohtiopettajuuttaluokanopettajaopiskelijoidenkokemuksiatutkimusperustaisenopettajuu