Kohti opettajuutta luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymistä. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvittää,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nirhamo, Minea
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103756
Description
Summary:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymistä. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvittää, miten he kokivat tutkimusperustaisen opettajuutensa kehittyneen opetusharjoitteluissa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineistona ovat luokanopettajaopiskelijoiden haastattelut. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Yksilöhaastatteluihin osallistui viisi Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, joilla tuli olla viimeinen pakollinen opetusharjoittelu suoritettuna. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat kokevat opetusharjoitteluiden tukevan osaltaan opettajuutensa kehittymistä. Opiskelijat ymmärsivät tutkimusperustaisuuden merkityksen sekä opettajaopinnoissa että opettajan työssä, mutta teorian ja käytännön yhdistäminen koettiin osittain haastavaksi. Ohjaus koettiin tärkeäksi osaksi opetusharjoitteluja, mutta se toteutui hyvin eri tavoin riippuen ohjaavasta opettajasta. Tutkimusperustaisuuden koettiin tulevan esille vaihtelevasti sekä ylipäätään opetusharjoitteluissa että niiden ohjauksessa. Tutkimus antaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista opetusharjoitteluissa ja tutkimusperustaiseksi opettajaksi kasvamisesta.