Kohti opettajuutta luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia tutkimusperustaisen opettajuuden rakentumisesta opetusharjoitteluissa

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymistä. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvittää,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Nirhamo, Minea
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103756
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajankoulutuksen pakolliset ohjatut opetusharjoittelut tukevat tutkimusperustaisen opettajuuden kehittymistä. Tavoitteena oli tutkia opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opetusharjoitteluista ja selvittää, miten he kokivat tutkimusperustaisen opettajuutensa kehittyneen opetusharjoitteluissa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa tutkimusaineistona ovat luokanopettajaopiskelijoiden haastattelut. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Yksilöhaastatteluihin osallistui viisi Jyväskylän yliopiston maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijaa, joilla tuli olla viimeinen pakollinen opetusharjoittelu suoritettuna. Tutkimusaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysinä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opiskelijat kokevat opetusharjoitteluiden tukevan osaltaan opettajuutensa kehittymistä. Opiskelijat ymmärsivät tutkimusperustaisuuden merkityksen sekä opettajaopinnoissa että opettajan työssä, mutta teorian ja käytännön yhdistäminen koettiin osittain haastavaksi. Ohjaus koettiin tärkeäksi osaksi opetusharjoitteluja, mutta se toteutui hyvin eri tavoin riippuen ohjaavasta opettajasta. Tutkimusperustaisuuden koettiin tulevan esille vaihtelevasti sekä ylipäätään opetusharjoitteluissa että niiden ohjauksessa. Tutkimus antaa tietoa luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksista opetusharjoitteluissa ja tutkimusperustaiseksi opettajaksi kasvamisesta.