L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais perspectives des enseignants

Tämän maisterintutkielman aiheena on suomalaisten ranskan ja englannin opettajien näkemykset sosiaalisen median roolista vieraiden kielten opetuksessa. Eri sosiaalisen median alustat, niiden käyttö sekä haittavaikutukset ovat olleet julkisessa keskustelussa jo hetken aikaa, ja koulumaailmassakin on...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Joenväärä, Helmi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103751
_version_ 1836034467373776896
author Joenväärä, Helmi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Joenväärä, Helmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Joenväärä, Helmi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Joenväärä, Helmi
datasource_str_mv jyx
description Tämän maisterintutkielman aiheena on suomalaisten ranskan ja englannin opettajien näkemykset sosiaalisen median roolista vieraiden kielten opetuksessa. Eri sosiaalisen median alustat, niiden käyttö sekä haittavaikutukset ovat olleet julkisessa keskustelussa jo hetken aikaa, ja koulumaailmassakin on ryhdytty toimiin esimerkiksi rajoittamalla kännyköiden käyttöä oppituntien aikana (Opetushallitus 30/4/2025). Siltikään esimerkiksi opetussuunnitelmat eivät anna opettajille selkeitä ohjeita tai työkaluja sosiaalisen median opetuskäytön suhteen, jolloin vastuu niiden käytöstä jää jokaisen opettajan omaan harkintaan. Tämän vuoksi kielten opettajien näkökulma aiheeseen on mielenkiintoinen ja tärkeä, sillä he, oppiaineensa pedagogiikan ammattilaisina, tekevät päätöksiä sosiaalisen median suhteen omasta näkökulmastaan ja oman harkintansa mukaan. Tutkielman tavoitteena oli selvittää millaisia näkökulmia suomalaisilla ranskan ja englannin opettajilla on sosiaalisen median käyttöön osana opetusta ja miten ne vaikuttavat heidän käytäntöihinsä. Aihetta ei ole juurikaan aikaisemmin tutkittu Suomen kontekstissa, joten tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa aiheeseen liittyviä teemoja ja tekijöitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 33 ranskan ja englannin opettajaa eri kouluasteilta. Vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että opettajat käyttävät sosiaalista mediaa vähemmän opetuksessa kuin vapaa-ajalla. Opettajat mainitsivat useita hyötyjä ja haittoja sosiaalisen median opetuskäyttöön liittyen ja nämä vastaukset heijastivat heidän mainitsemiaan syitä käyttää tai olla käyttämättä sosiaalista mediaa opetuksessa eli opettajien kokemat hyödyt ja haitat vaikuttavat olevan yhteydessä heidän pedagogisiin päätöksiinsä. Toinen sosiaalisen median käyttöön vaikuttava tekijä näyttäisi olevan opetettava kieli, sillä sosiaalista mediaa vastaajat käyttävät ranskan opetuksessa enemmän kuin englannin opetuksessa ja etenkin kulttuuriteemojen välittäminen sosiaalisen median avulla korostuu ranskanopettajien vastauksissa. Opettajien ajatukset sosiaalisen median tulevaisuudesta kielten opetuksessa hajaantuivat laajalle, mikä vaikuttaisi heijastavan sosiaalisen median jatkuvien muutosten ja kehityksen arvaamattomuutta.
first_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiviniemi, Anne-Laure", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "K\u00e4\u00e4nt\u00e4, Leila", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Joenv\u00e4\u00e4r\u00e4, Helmi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-19T05:35:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-19T05:35:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103751", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n maisterintutkielman aiheena on suomalaisten ranskan ja englannin opettajien n\u00e4kemykset sosiaalisen median roolista vieraiden kielten opetuksessa. Eri sosiaalisen median alustat, niiden k\u00e4ytt\u00f6 sek\u00e4 haittavaikutukset ovat olleet julkisessa keskustelussa jo hetken aikaa, ja koulumaailmassakin on ryhdytty toimiin esimerkiksi rajoittamalla k\u00e4nnyk\u00f6iden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 oppituntien aikana (Opetushallitus 30/4/2025). Siltik\u00e4\u00e4n esimerkiksi opetussuunnitelmat eiv\u00e4t anna opettajille selkeit\u00e4 ohjeita tai ty\u00f6kaluja sosiaalisen median opetusk\u00e4yt\u00f6n suhteen, jolloin vastuu niiden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 j\u00e4\u00e4 jokaisen opettajan omaan harkintaan. T\u00e4m\u00e4n vuoksi kielten opettajien n\u00e4k\u00f6kulma aiheeseen on mielenkiintoinen ja t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 he, oppiaineensa pedagogiikan ammattilaisina, tekev\u00e4t p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 sosiaalisen median suhteen omasta n\u00e4k\u00f6kulmastaan ja oman harkintansa mukaan.\nTutkielman tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisia n\u00e4k\u00f6kulmia suomalaisilla ranskan ja englannin opettajilla on sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n osana opetusta ja miten ne vaikuttavat heid\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6ihins\u00e4. Aihetta ei ole juurikaan aikaisemmin tutkittu Suomen kontekstissa, joten tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa aiheeseen liittyvi\u00e4 teemoja ja tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella, johon vastasi 33 ranskan ja englannin opettajaa eri kouluasteilta. Vastaukset analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla.\nTutkimuksen tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t sosiaalista mediaa v\u00e4hemm\u00e4n opetuksessa kuin vapaa-ajalla. Opettajat mainitsivat useita hy\u00f6tyj\u00e4 ja haittoja sosiaalisen median opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n liittyen ja n\u00e4m\u00e4 vastaukset heijastivat heid\u00e4n mainitsemiaan syit\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tai olla k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 sosiaalista mediaa opetuksessa eli opettajien kokemat hy\u00f6dyt ja haitat vaikuttavat olevan yhteydess\u00e4 heid\u00e4n pedagogisiin p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiins\u00e4. Toinen sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttava tekij\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4isi olevan opetettava kieli, sill\u00e4 sosiaalista mediaa vastaajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ranskan opetuksessa enemm\u00e4n kuin englannin opetuksessa ja etenkin kulttuuriteemojen v\u00e4litt\u00e4minen sosiaalisen median avulla korostuu ranskanopettajien vastauksissa. Opettajien ajatukset sosiaalisen median tulevaisuudesta kielten opetuksessa hajaantuivat laajalle, mik\u00e4 vaikuttaisi heijastavan sosiaalisen median jatkuvien muutosten ja kehityksen arvaamattomuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-19T05:35:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-19T05:35:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraiden kielten opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "r\u00e9seaux sociaux", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "enseignement des langues \u00e9trang\u00e8res", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "langue fran\u00e7aise", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "langue anglaise", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "L\u2019usage des r\u00e9seaux sociaux dans l\u2019enseignement du fran\u00e7ais et de l\u2019anglais : perspectives des enseignants", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506195540", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103751
language fra
last_indexed 2025-06-19T20:01:29Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2cd43f7e-0cca-4849-9d15-b6a83e429837\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506195540.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Joenväärä, Helmi L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants vieraiden kielten opetus réseaux sociaux enseignement des langues étrangères langue française langue anglaise Romaaninen filologia Romance Philology kieltenopetus englannin kieli ranskan kieli sosiaalinen media
title L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants
title_full L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants
title_fullStr L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants
title_full_unstemmed L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants
title_short L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais
title_sort l usage des réseaux sociaux dans l enseignement du français et de l anglais perspectives des enseignants
title_sub perspectives des enseignants
title_txtP L’usage des réseaux sociaux dans l’enseignement du français et de l’anglais : perspectives des enseignants
topic vieraiden kielten opetus réseaux sociaux enseignement des langues étrangères langue française langue anglaise Romaaninen filologia Romance Philology kieltenopetus englannin kieli ranskan kieli sosiaalinen media
topic_facet Romaaninen filologia Romance Philology englannin kieli enseignement des langues étrangères kieltenopetus langue anglaise langue française ranskan kieli réseaux sociaux sosiaalinen media vieraiden kielten opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103751 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506195540
work_keys_str_mv AT joenväärähelmi lusagedesreseauxsociauxdanslenseignementdufrancaisetdelanglaisperspectivesdesense