Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategioiden keskeisiä piirteitä, niiden vaikutuksia kuluttajakäyttäytymi seen sekä sitä, kuinka nämä strategiat heijastavat kuluttajien arvoja ja odotuksia osana muuttuvaa kulutuskulttuuria. Aihe on ajankohtainen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Perttula, Eemil, Uuttu, Vilma
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103744
_version_ 1835943840870039552
author Perttula, Eemil Uuttu, Vilma
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Perttula, Eemil Uuttu, Vilma Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Perttula, Eemil Uuttu, Vilma Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Perttula, Eemil
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategioiden keskeisiä piirteitä, niiden vaikutuksia kuluttajakäyttäytymi seen sekä sitä, kuinka nämä strategiat heijastavat kuluttajien arvoja ja odotuksia osana muuttuvaa kulutuskulttuuria. Aihe on ajankohtainen, sillä vastuullisuutta korostavat kulutustavat ovat yleistyneet, mutta samalla kuluttajien suhtautu mista muotibrändien brändiviestintään on tutkittu verrattain vähän erityisesti käytännön brändistrategioiden näkökulmasta. Tavoitteena oli ymmärtää, miten brändistrategian ja -viestinnän keinot vaikutta vat kuluttajien suhtautumiseen muotibrändeihin. Tutkimus toteutettiin laadul lisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatte luin. Haastatteluihin osallistui viidentoista kuluttajan lisäksi yhden suomalaisen vastuullisen muotiyrityksen edustaja. Tulokset osoittavat, että vastuullisuus ei yksinään ohjaa ostopäätöksiä, vaikka se nähdään tärkeänä. Käytännön tekijät vaikuttavat valintoihin, mutta vastuullis ten brändien koettu aitous, läpinäkyvyys ja arvopohjainen viestintä voivat vah vistaa kuluttajien luottamusta. Brändistrategioiden erot näkyvät siinä, kuinka johdonmukaisesti vastuullisuus on integroitu yrityksen toimintaan ja viestintään. Strateginen yhtenäisyys tukee brändiuskollisuutta, kun taas irralliseksi jäävä vastuullisuusviestintä voi heiken tää uskottavuutta.
first_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Perttula, Eemil", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uuttu, Vilma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-18T11:37:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-18T11:37:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103744", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella pikamuodin ja vastuullisen muodin \nbr\u00e4ndistrategioiden keskeisi\u00e4 piirteit\u00e4, niiden vaikutuksia kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymi\nseen sek\u00e4 sit\u00e4, kuinka n\u00e4m\u00e4 strategiat heijastavat kuluttajien arvoja ja odotuksia \nosana muuttuvaa kulutuskulttuuria. Aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 vastuullisuutta \nkorostavat kulutustavat ovat yleistyneet, mutta samalla kuluttajien suhtautu\nmista muotibr\u00e4ndien br\u00e4ndiviestint\u00e4\u00e4n on tutkittu verrattain v\u00e4h\u00e4n erityisesti \nk\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n br\u00e4ndistrategioiden n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTavoitteena oli ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, miten br\u00e4ndistrategian ja -viestinn\u00e4n keinot vaikutta\nvat kuluttajien suhtautumiseen muotibr\u00e4ndeihin. Tutkimus toteutettiin laadul\nlisena tutkimuksena, ja aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduin teemahaastatte\nluin. Haastatteluihin osallistui viidentoista kuluttajan lis\u00e4ksi yhden suomalaisen \nvastuullisen muotiyrityksen edustaja. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 vastuullisuus ei yksin\u00e4\u00e4n ohjaa ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, vaikka se \nn\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tekij\u00e4t vaikuttavat valintoihin, mutta vastuullis\nten br\u00e4ndien koettu aitous, l\u00e4pin\u00e4kyvyys ja arvopohjainen viestint\u00e4 voivat vah\nvistaa kuluttajien luottamusta. \nBr\u00e4ndistrategioiden erot n\u00e4kyv\u00e4t siin\u00e4, kuinka johdonmukaisesti vastuullisuus \non integroitu yrityksen toimintaan ja viestint\u00e4\u00e4n. Strateginen yhten\u00e4isyys tukee \nbr\u00e4ndiuskollisuutta, kun taas irralliseksi j\u00e4\u00e4v\u00e4 vastuullisuusviestint\u00e4 voi heiken\nt\u00e4\u00e4 uskottavuutta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-18T11:37:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-18T11:37:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "68", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pikamuodin ja vastuullisen muodin br\u00e4ndistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506185533", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103744
language fin
last_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/88b87429-a2fe-4415-827e-c589b816ac96\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506185533.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Perttula, Eemil Uuttu, Vilma Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen Markkinointi Marketing
title Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_full Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_fullStr Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_full_unstemmed Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_short Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_sort pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_txtP Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103744 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506185533
work_keys_str_mv AT perttulaeemil pikamuodinjavastuullisenmuodinbrändistrategiaerojenvaikutuskuluttajanostopäätöksee