Pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategiaerojen vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategioiden keskeisiä piirteitä, niiden vaikutuksia kuluttajakäyttäytymi seen sekä sitä, kuinka nämä strategiat heijastavat kuluttajien arvoja ja odotuksia osana muuttuvaa kulutuskulttuuria. Aihe on ajankohtainen,...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Perttula, Eemil, Uuttu, Vilma
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103744
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella pikamuodin ja vastuullisen muodin brändistrategioiden keskeisiä piirteitä, niiden vaikutuksia kuluttajakäyttäytymi seen sekä sitä, kuinka nämä strategiat heijastavat kuluttajien arvoja ja odotuksia osana muuttuvaa kulutuskulttuuria. Aihe on ajankohtainen, sillä vastuullisuutta korostavat kulutustavat ovat yleistyneet, mutta samalla kuluttajien suhtautu mista muotibrändien brändiviestintään on tutkittu verrattain vähän erityisesti käytännön brändistrategioiden näkökulmasta. Tavoitteena oli ymmärtää, miten brändistrategian ja -viestinnän keinot vaikutta vat kuluttajien suhtautumiseen muotibrändeihin. Tutkimus toteutettiin laadul lisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin puolistrukturoiduin teemahaastatte luin. Haastatteluihin osallistui viidentoista kuluttajan lisäksi yhden suomalaisen vastuullisen muotiyrityksen edustaja. Tulokset osoittavat, että vastuullisuus ei yksinään ohjaa ostopäätöksiä, vaikka se nähdään tärkeänä. Käytännön tekijät vaikuttavat valintoihin, mutta vastuullis ten brändien koettu aitous, läpinäkyvyys ja arvopohjainen viestintä voivat vah vistaa kuluttajien luottamusta. Brändistrategioiden erot näkyvät siinä, kuinka johdonmukaisesti vastuullisuus on integroitu yrityksen toimintaan ja viestintään. Strateginen yhtenäisyys tukee brändiuskollisuutta, kun taas irralliseksi jäävä vastuullisuusviestintä voi heiken tää uskottavuutta.