Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa

Tutkielman tarkoituksena on kuulla opettajien kokemuksia yleisopetuksen ryhmän oppilaiden aistiyliherkkyyksien ilmenemisestä koulun musiikinopetuksessa. Tutkielmassani selvitän, millaisissa tilanteissa ja millä tavalla oppilaiden aistiyliherkkyydet ovat opettajien kokemusten mukaan ilmenneet ja mill...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Turpeinen, Emilia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103736
_version_ 1835309669851070464
author Turpeinen, Emilia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turpeinen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turpeinen, Emilia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turpeinen, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on kuulla opettajien kokemuksia yleisopetuksen ryhmän oppilaiden aistiyliherkkyyksien ilmenemisestä koulun musiikinopetuksessa. Tutkielmassani selvitän, millaisissa tilanteissa ja millä tavalla oppilaiden aistiyliherkkyydet ovat opettajien kokemusten mukaan ilmenneet ja millaisia ratkaisukeinoja ja valmiuksia opettajilla on tilanteissa toimimiseen. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä käsitellään aistiyliherkkyyden yleisyyttä ja aistiyliherkkyyksien ilmenemistä eri aistijärjestelmissä. Lisäksi luvussa käsitellään sitä, miten aistiyliherkkyydestä johtuva kuormittuminen vaikuttaa yksilön vireystilaan, tunteisiin, käyttäytymiseen ja toimintakykyyn, ja miten aistiyliherkkää oppilasta voidaan tukea näiden osa-alueiden säätelyssä. Toisessa pääluvussa käsitellään inklusiivisen opetuksen arvopohjan ja nykyisen lainsäädännön mukaista opetusta ja oppimisen tukea. Tässä luvussa oppimisen tukea käsitellään perus- ja lukio-opetuksessa musiikinopetuksen kontekstiin peilaten. Monimenetelmällisen tutkimuksen tutkimusaineisto kerättiin Webropol–kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 32 musiikkia opettavaa opettajaa. Opettajien kokemuksia liittyen oppilaiden aistiyliherkkyyksien ilmenemiseen kartoitettiin ja taustoitettiin kyselylomakkeen määrällisellä osiolla, ja lomakkeen laadullisessa osiossa kerätyn aineiston kautta päästiin syventymään tarkemmin opettajien kohtaamiin käytännön tilanteisiin. Opettajat havaitsivat oppilaiden aistiyliherkkyyksiä eniten vuosiluokilla 3–6 ja seuraavaksi eniten vuosiluokilla 7–9. Eniten aistiyliherkkyyksiä ilmeni määrällisen aineiston perusteella liittyen kuuloaistiin ja seuraavaksi eniten liittyen kehoaistiin ja tuntoaistiin. Kuuloaisti erosi tilastollisesti merkitsevästi kaikista muista aisteista. Vähiten havaintoja tehtiin maku- ja liikeaistimuksiin liittyen. Laadullisesta aineistosta ilmeni, että oppilaiden kuuloaistiin liittyviä aistiyliherkkyyksiä ilmeni soitto-, laulu- , yhteissoitto-, kuuntelu- ja siirtymätilanteissa. Kuormittumista aiheutti äänien lisäksi ympäristön valaistus, opetuksessa katsotut videot, tanssiminen ja muu liikkuminen, ympäristön hajut, epämiellyttävät tuntoaistimukset soittimiin koskiessa, toisten ihmisten lähellä olo ja kosketus sekä kehon sisäisiin toimintoihin liittyvät aistimukset. Oppilaiden reaktiot olivat ryhmiteltävissä fyysisiin reaktioihin, tunnereaktioihin ja käyttäytymiseen liittyviin reaktioihin. Opettajat huomioivat oppilaiden aistiyliherkkyyksiä tekemällä erilaisia ennakoivia ratkaisuja, vähentämällä aistiärsykkeiden määrää, suojaamalla oppilaita ärsykkeiltä, tarjoamalla apuvälineitä sekä tekemällä opetusjärjestelyihin liittyviä yksilöllisiä ratkaisuja. Opettajat kokivat omaavansa jonkin verran tietoja ja valmiuksia liittyen aistiyliherkkyyksiin ja niiden huomioimiseen, ja he arvioivat tekemänsä ratkaisut melko hyödyllisiksi. Silti laadullisesta aineistosta kuului myös opettajien kokema keinottomuus, riittämättömyys ja tarve lisäresursseille.
first_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarikallio, Suvi", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turpeinen, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-18T10:55:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-18T10:55:35Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103736", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on kuulla opettajien kokemuksia yleisopetuksen ryhm\u00e4n oppilaiden aistiyliherkkyyksien ilmenemisest\u00e4 koulun musiikinopetuksessa. Tutkielmassani selvit\u00e4n, millaisissa tilanteissa ja mill\u00e4 tavalla oppilaiden aistiyliherkkyydet ovat opettajien kokemusten mukaan ilmenneet ja millaisia ratkaisukeinoja ja valmiuksia opettajilla on tilanteissa toimimiseen.\nTutkielman teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta p\u00e4\u00e4luvusta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n aistiyliherkkyyden yleisyytt\u00e4 ja aistiyliherkkyyksien ilmenemist\u00e4 eri aistij\u00e4rjestelmiss\u00e4. Lis\u00e4ksi luvussa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sit\u00e4, miten aistiyliherkkyydest\u00e4 johtuva kuormittuminen vaikuttaa yksil\u00f6n vireystilaan, tunteisiin, k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen ja toimintakykyyn, ja miten aistiyliherkk\u00e4\u00e4 oppilasta voidaan tukea n\u00e4iden osa-alueiden s\u00e4\u00e4telyss\u00e4. Toisessa p\u00e4\u00e4luvussa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n inklusiivisen opetuksen arvopohjan ja nykyisen lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n mukaista opetusta ja oppimisen tukea. T\u00e4ss\u00e4 luvussa oppimisen tukea k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n perus- ja lukio-opetuksessa musiikinopetuksen kontekstiin peilaten.\nMonimenetelm\u00e4llisen tutkimuksen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin Webropol\u2013kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 32 musiikkia opettavaa opettajaa. Opettajien kokemuksia liittyen oppilaiden aistiyliherkkyyksien ilmenemiseen kartoitettiin ja taustoitettiin kyselylomakkeen m\u00e4\u00e4r\u00e4llisell\u00e4 osiolla, ja lomakkeen laadullisessa osiossa ker\u00e4tyn aineiston kautta p\u00e4\u00e4stiin syventym\u00e4\u00e4n tarkemmin opettajien kohtaamiin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tilanteisiin. Opettajat havaitsivat oppilaiden aistiyliherkkyyksi\u00e4 eniten vuosiluokilla 3\u20136 ja seuraavaksi eniten vuosiluokilla 7\u20139. Eniten aistiyliherkkyyksi\u00e4 ilmeni m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen aineiston perusteella liittyen kuuloaistiin ja seuraavaksi eniten liittyen kehoaistiin ja tuntoaistiin. Kuuloaisti erosi tilastollisesti merkitsev\u00e4sti kaikista muista aisteista. V\u00e4hiten havaintoja tehtiin maku- ja liikeaistimuksiin liittyen. Laadullisesta aineistosta ilmeni, ett\u00e4 oppilaiden kuuloaistiin liittyvi\u00e4 aistiyliherkkyyksi\u00e4 ilmeni soitto-, laulu- , yhteissoitto-, kuuntelu- ja siirtym\u00e4tilanteissa. Kuormittumista aiheutti \u00e4\u00e4nien lis\u00e4ksi ymp\u00e4rist\u00f6n valaistus, opetuksessa katsotut videot, tanssiminen ja muu liikkuminen, ymp\u00e4rist\u00f6n hajut, ep\u00e4miellytt\u00e4v\u00e4t tuntoaistimukset soittimiin koskiessa, toisten ihmisten l\u00e4hell\u00e4 olo ja kosketus sek\u00e4 kehon sis\u00e4isiin toimintoihin liittyv\u00e4t aistimukset. Oppilaiden reaktiot olivat ryhmitelt\u00e4viss\u00e4 fyysisiin reaktioihin, tunnereaktioihin ja k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen liittyviin reaktioihin.\nOpettajat huomioivat oppilaiden aistiyliherkkyyksi\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4 erilaisia ennakoivia ratkaisuja, v\u00e4hent\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aisti\u00e4rsykkeiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, suojaamalla oppilaita \u00e4rsykkeilt\u00e4, tarjoamalla apuv\u00e4lineit\u00e4 sek\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4 opetusj\u00e4rjestelyihin liittyvi\u00e4 yksil\u00f6llisi\u00e4 ratkaisuja.\nOpettajat kokivat omaavansa jonkin verran tietoja ja valmiuksia liittyen aistiyliherkkyyksiin ja niiden huomioimiseen, ja he arvioivat tekem\u00e4ns\u00e4 ratkaisut melko hy\u00f6dyllisiksi. Silti laadullisesta aineistosta kuului my\u00f6s opettajien kokema keinottomuus, riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myys ja tarve lis\u00e4resursseille.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-18T10:55:35Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-18T10:55:35Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aistitiedon s\u00e4\u00e4telyn vaikeudet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksist\u00e4 koulun musiikinopetuksessa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506185525", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkikasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Music Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkikasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistiyliherkkyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103736
language fin
last_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4f205e7e-ad7c-4610-97fc-8e67d4ec1ba4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506185525.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turpeinen, Emilia Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa aistitiedon säätelyn vaikeudet oppimisen tuki Musiikkikasvatus Music Education musiikkikasvatus inkluusio aistiyliherkkyys
title Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
title_full Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
title_fullStr Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
title_short Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
title_sort opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
title_txtP Opettajien kokemuksia oppilaiden aistiyliherkkyyksistä koulun musiikinopetuksessa
topic aistitiedon säätelyn vaikeudet oppimisen tuki Musiikkikasvatus Music Education musiikkikasvatus inkluusio aistiyliherkkyys
topic_facet Music Education Musiikkikasvatus aistitiedon säätelyn vaikeudet aistiyliherkkyys inkluusio musiikkikasvatus oppimisen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103736 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506185525
work_keys_str_mv AT turpeinenemilia opettajienkokemuksiaoppilaidenaistiyliherkkyyksistäkoulunmusiikinopetuksessa