Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin

Vanhemmuuden minäpystyvyydellä on havaittu olevan yhteys lapsen minäpystyvyyteen ja koulutehtävissä suoriutumiseen. Sen sijaan vanhemman minäpystyvyyttä tukea lasta koulunkäynnissä ei ole juuri tutkittu. On todennäköistä, että vanhemman omat oppimisen kokemukset ja vaikeudet voivat olla yhteydessä t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Friberg, Saga, Elf, Mirka
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103734
_version_ 1835309669848973312
author Friberg, Saga Elf, Mirka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Friberg, Saga Elf, Mirka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Friberg, Saga Elf, Mirka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Friberg, Saga
datasource_str_mv jyx
description Vanhemmuuden minäpystyvyydellä on havaittu olevan yhteys lapsen minäpystyvyyteen ja koulutehtävissä suoriutumiseen. Sen sijaan vanhemman minäpystyvyyttä tukea lasta koulunkäynnissä ei ole juuri tutkittu. On todennäköistä, että vanhemman omat oppimisen kokemukset ja vaikeudet voivat olla yhteydessä tuen minäpystyvyyteen. Oppimisvaikeuksien on havaittu olevan perinnöllisiä, minkä takia aihetta on tärkeää tutkia jo koulutulokkailla. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhemman omien oppimisen vaikeuksien kokemusten yhteyttä tuen minäpystyvyyteen. Toisena tavoitteena oli tarkastella, onko vanhemman tuen minäpystyvyydellä yhteyttä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ensimmäisen luokan lopussa. Kolmanneksi tarkastelimme vanhemman ja lapsen minäpystyvyyden kokemusten yhteyttä lapsen taitotasoon matematiikassa ja lukemisessa ensimmäisen luokan lopussa. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston Pieni Karhu –seurantatutkimusta. Tutkimukseen osallistui 161 ensimmäistä luokkaa käyvää lasta ja heidän huoltajansa Keski-Suomen, Pohjois-Savon ja Pirkanmaan alueiden peruskouluista. Tutkittavien ryhmä koostui lapsista, joilla osalla on todettu heikosti (n = 101) ja osalla tavanomaisesti kehittyneet (n = 60) akateemisten taitojen valmiudet. Muuttujien välisiä yhteyksiä analysoitiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella ja hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla. Vanhemman omat oppimisen vaikeuksien kokemukset olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä tuen minäpystyvyyteen. Vanhemman ja lapsen minäpystyvyyden kokemukset selittivät tilastollisesti merkitsevästi lapsen taitotasoa lukemisessa ja laskemisessa. Tulosten mukaan tuen minäpystyvyys ja konkreettinen lapsen tukeminen voivat erota toisistaan lukemisen ja matematiikan osalta. Tuen minäpystyvyyttä tulisi tutkia vanhemmilla oppilailla, jolloin koulutehtävät vaikeutuvat ja vanhemman tuella voi olla suurempi merkitys akateemisen minäpystyvyyden kannalta. Samoin olisi syytä tutkia, voiko tuen minäpystyvyyttä vahvistaa ja vaikuttaako se lapsen tukemiseen. Koulutulokkaat voivat arvioida omaa minäpystyvyyttään varsin korkeaksi huolimatta todellisesta taitotasosta, joten lisätutkimusta tarvitaan myös myöhemmiltä koululuokilta. Tutkimus tarjoaa ainutlaatuista tietoa oppimisen vaikeuksien ja ADHD:n kehittymisen riskissä olevien koulutulokkaiden akateemisesta minäpystyvyydestä sekä lukemisen ja matematiikan taitotasosta, mitä voidaan tulevaisuudessa käyttää kielteisten kehityspolkujen ehkäisemiseksi. Parental self-efficacy has been associated with a child's self-efficacy and academic performance. There is not much research on parental self-efficacy related to supporting a child's schoolwork. It is plausible that parents’ own experiences with learning may influence this form of self-efficacy. As learning difficulties have a hereditary component, it is essential to study these relations already at the onset of education. The aim of this study was to examine the association between parents’ experiences of learning difficulties and their self-efficacy of parental support. Secondly, we explored whether selfefficacy of parental support is associated with the child’s academic self-efficacy at the end of first grade. The third aim was to investigate whether the self-efficacy beliefs of both the parent and the child are related to the child’s skill level in reading and mathematics at the end of first grade. The study was part of the longitudinal Pieni Karhu project conducted at the University of Jyväskylä. Participants included 161 first graders and their guardians, recruited from schools in the regions of Central Finland, Northern Savonia, and Tampere Region. Some of the children (n = 101) had poorly developed academic basic skills while some of them (n = 60) had typically developed skills. The data was analyzed using Spearman’s rank correlation coefficient and hierarchical linear regression analysis. Parents’ experiences of learning difficulties were significantly associated with their self-efficacy of parental support. Both parent’s and child’s self-efficacy beliefs were significant predictors of the child's reading and mathematics skills. Self-efficacy of parental support and actual support may differ between reading and mathematics domains. Further research should examine self-efficacy of parental support among parents of older students, as academic tasks become more challenging and parental support may play a greater role in shaping children's academic self-efficacy. It would be beneficial to study whether self-efficacy of parental support can be enhanced and if it affects the support given to the child. Early grade students may tend to assess their self-efficacy optimistically regardless of their actual skill level, highlighting the need for continued research in later school years. This study provides unique insights into the academic self-efficacy and reading and mathematics performance of first graders who are at risk for learning difficulties and ADHD. These findings may inform early interventions aimed at preventing negative developmental trajectories.
first_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Friberg, Saga", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elf, Mirka", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-18T10:52:32Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-18T10:52:32Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103734", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vanhemmuuden min\u00e4pystyvyydell\u00e4 on havaittu olevan yhteys lapsen min\u00e4pystyvyyteen ja kouluteht\u00e4viss\u00e4 suoriutumiseen. Sen sijaan vanhemman min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tukea lasta koulunk\u00e4ynniss\u00e4 ei ole juuri tutkittu. On todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 vanhemman omat oppimisen kokemukset ja vaikeudet voivat olla yhteydess\u00e4 tuen min\u00e4pystyvyyteen. Oppimisvaikeuksien on havaittu olevan perinn\u00f6llisi\u00e4,\nmink\u00e4 takia aihetta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tutkia jo koulutulokkailla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 vanhemman omien oppimisen vaikeuksien kokemusten yhteytt\u00e4 tuen min\u00e4pystyvyyteen. Toisena tavoitteena oli tarkastella, onko vanhemman tuen min\u00e4pystyvyydell\u00e4 yhteytt\u00e4 lapsen akateemiseen\nmin\u00e4pystyvyyteen ensimm\u00e4isen luokan lopussa. Kolmanneksi tarkastelimme vanhemman ja lapsen min\u00e4pystyvyyden kokemusten yhteytt\u00e4 lapsen taitotasoon matematiikassa ja lukemisessa ensimm\u00e4isen luokan lopussa. Tutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Pieni Karhu \u2013seurantatutkimusta. Tutkimukseen osallistui 161 ensimm\u00e4ist\u00e4 luokkaa k\u00e4yv\u00e4\u00e4 lasta ja heid\u00e4n huoltajansa Keski-Suomen,\nPohjois-Savon ja Pirkanmaan alueiden peruskouluista. Tutkittavien ryhm\u00e4 koostui lapsista, joilla osalla on todettu heikosti (n = 101) ja osalla tavanomaisesti kehittyneet (n = 60) akateemisten taitojen valmiudet. Muuttujien v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 analysoitiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokertoimella ja hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla. Vanhemman omat oppimisen vaikeuksien kokemukset olivat tilastollisesti merkitsev\u00e4sti yhteydess\u00e4 tuen min\u00e4pystyvyyteen. Vanhemman ja\nlapsen min\u00e4pystyvyyden kokemukset selittiv\u00e4t tilastollisesti merkitsev\u00e4sti lapsen taitotasoa lukemisessa ja laskemisessa. Tulosten mukaan tuen min\u00e4pystyvyys ja konkreettinen lapsen tukeminen voivat erota toisistaan lukemisen ja matematiikan osalta. Tuen min\u00e4pystyvyytt\u00e4 tulisi tutkia vanhemmilla oppilailla, jolloin kouluteht\u00e4v\u00e4t vaikeutuvat ja vanhemman tuella voi olla suurempi merkitys akateemisen min\u00e4pystyvyyden kannalta. Samoin olisi syyt\u00e4 tutkia, voiko tuen\nmin\u00e4pystyvyytt\u00e4 vahvistaa ja vaikuttaako se lapsen tukemiseen. Koulutulokkaat voivat arvioida omaa min\u00e4pystyvyytt\u00e4\u00e4n varsin korkeaksi huolimatta todellisesta taitotasosta, joten lis\u00e4tutkimusta tarvitaan my\u00f6s my\u00f6hemmilt\u00e4 koululuokilta. Tutkimus tarjoaa ainutlaatuista tietoa oppimisen vaikeuksien ja ADHD:n kehittymisen riskiss\u00e4 olevien koulutulokkaiden akateemisesta min\u00e4pystyvyydest\u00e4 sek\u00e4 lukemisen ja matematiikan taitotasosta, mit\u00e4 voidaan tulevaisuudessa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kielteisten kehityspolkujen ehk\u00e4isemiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Parental self-efficacy has been associated with a child's self-efficacy and academic performance. There is not much research on parental self-efficacy related to supporting a child's schoolwork. It is plausible that parents\u2019 own experiences with learning may influence this form of self-efficacy. As learning difficulties have a hereditary component, it is essential to study these relations already at the onset of\neducation. The aim of this study was to examine the association between parents\u2019 experiences of learning difficulties and their self-efficacy of parental support. Secondly, we explored whether selfefficacy of parental support is associated with the child\u2019s academic self-efficacy at the end of first grade. The third aim was to investigate whether the self-efficacy beliefs of both the parent and the\nchild are related to the child\u2019s skill level in reading and mathematics at the end of first grade. The study was part of the longitudinal Pieni Karhu project conducted at the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. Participants included 161 first graders and their guardians, recruited from schools in the regions of Central Finland, Northern Savonia, and Tampere Region. Some of the children (n = 101) had poorly developed\nacademic basic skills while some of them (n = 60) had typically developed skills. The data was analyzed using Spearman\u2019s rank correlation coefficient and hierarchical linear regression analysis. Parents\u2019 experiences of learning difficulties were significantly associated with their self-efficacy of parental support. Both parent\u2019s and child\u2019s self-efficacy beliefs were significant predictors of the child's reading and mathematics skills. Self-efficacy of parental support and actual support may differ\nbetween reading and mathematics domains. Further research should examine self-efficacy of parental support among parents of older students, as academic tasks become more challenging and parental support may play a greater role in shaping children's academic self-efficacy. It would be beneficial to study whether self-efficacy of parental support can be enhanced and if it affects the support given to\nthe child. Early grade students may tend to assess their self-efficacy optimistically regardless of their actual skill level, highlighting the need for continued research in later school years. This study provides unique insights into the academic self-efficacy and reading and mathematics performance of first graders who are at risk for learning difficulties and ADHD. These findings may inform early interventions aimed at preventing negative developmental trajectories.", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-18T10:52:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-18T10:52:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "39", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "akateeminen min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemman min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen taitotaso", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan taitotaso", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhemman min\u00e4pystyvyys tukea lasta koulunk\u00e4ynniss\u00e4 : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sek\u00e4 lapsen akateemiseen min\u00e4pystyvyyteen ja taitoihin", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506185523", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4pystyvyys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103734
language fin
last_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9f5f655a-4bc9-41c9-abbf-4aca3302ea19\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506185523.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Friberg, Saga Elf, Mirka Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin akateeminen minäpystyvyys vanhemman minäpystyvyys lukemisen taitotaso matematiikan taitotaso Psykologia Psychology minäpystyvyys oppiminen lapset (ikäryhmät) oppimisvaikeudet vanhemmat matematiikka vanhemmuus tukeminen lukeminen
title Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
title_full Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
title_fullStr Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
title_full_unstemmed Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
title_short Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä
title_sort vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
title_sub yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
title_txtP Vanhemman minäpystyvyys tukea lasta koulunkäynnissä : yhteydet vanhemman omiin oppimiskokemuksiin sekä lapsen akateemiseen minäpystyvyyteen ja taitoihin
topic akateeminen minäpystyvyys vanhemman minäpystyvyys lukemisen taitotaso matematiikan taitotaso Psykologia Psychology minäpystyvyys oppiminen lapset (ikäryhmät) oppimisvaikeudet vanhemmat matematiikka vanhemmuus tukeminen lukeminen
topic_facet Psychology Psykologia akateeminen minäpystyvyys lapset (ikäryhmät) lukeminen lukemisen taitotaso matematiikan taitotaso matematiikka minäpystyvyys oppiminen oppimisvaikeudet tukeminen vanhemman minäpystyvyys vanhemmat vanhemmuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103734 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506185523
work_keys_str_mv AT fribergsaga vanhemmanminäpystyvyystukealastakoulunkäynnissäyhteydetvanhemmanomiinoppimiskokemuks