Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta

Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalista mediaa Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta. Kaupallinen luonnetyyppi viittaa kapitalististen yhteiskuntien jäsenille tyypilliseen luonteeseen, jonka ajattelua ja toimintaa leimaa kaupallinen asennoituminen kaikkeen. Sosiaalista mediaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehto, Anni
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103732
_version_ 1835309669847924736
author Lehto, Anni
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lehto, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lehto, Anni Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lehto, Anni
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalista mediaa Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta. Kaupallinen luonnetyyppi viittaa kapitalististen yhteiskuntien jäsenille tyypilliseen luonteeseen, jonka ajattelua ja toimintaa leimaa kaupallinen asennoituminen kaikkeen. Sosiaalista mediaa painotetaan tutkielmassa vuorovaikutuksen kanavana (SNS) sekä ihmisten luomaan sisältöön keskittyvänä alustana (UGC). Tutkielman alussa määritellään keskeisimmät käsitteet lyhyesti. Tämän jälkeen luodaan katsaus kaupallisen luonnetyypin käsitteeseen pitkälle kehittyneen kapitalismin ajassa. Katsaus linkittää käsitteen nykypäivän kontekstiin. Seuraavissa luvuissa sosiaalista mediaa tarkastellaan editoidun minän, sosiaalisessa mediassa tapahtuvan kommunikaation sekä vieraantumisen näkökulmista. Luvuissa kaupallisen luonnetyypin käsitettä peilataan kutakin teemaa vasten, ja tarkastelussa hyödynnetään nykyteoreetikoiden havaintoja sosiaalisesta mediasta. Ajattelijoista keskeisimpänä näyttäytyy sosiologi Sherry Turkle. Viimeisessä käsittelyluvussa luodaan katsaus Rainer Funkin ego-orientoituneen luonnetyypin käsitteeseen, joka tuo esiin vaihtoehtoisen tavan tulkita sosiaalista mediaa. Tutkielma osoittaa, että kaupallinen luonnetyyppi on yhä relevantti käsite nykyaikaisen ilmiön, kuten sosiaalisen median tarkastelussa. Tarkasteltujen näkökulmien pohjalta voidaan esittää, että sosiaalinen media ja kaupallinen luonnetyyppi kytkeytyvät toisiinsa eri mekanismien kautta. Tämän perusteella ei voida kuitenkaan päätellä, että kaikki sosiaalisen median käyttö yhdistyisi kaupalliselle luonnetyypille ominaisiin piirteisiin. Jatkotutkimusta kaivattaisiin esimerkiksi siitä, millainen sosiaalisen median toimintaympäristö tukisi Frommin näkökulmasta ihmisen produktiivisuutta.
first_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moisio, Olli-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lehto, Anni", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-18T10:50:51Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-18T10:50:51Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103732", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan sosiaalista mediaa Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin k\u00e4sitteen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kaupallinen luonnetyyppi viittaa kapitalististen yhteiskuntien j\u00e4senille tyypilliseen luonteeseen, jonka ajattelua ja toimintaa leimaa kaupallinen asennoituminen kaikkeen. Sosiaalista mediaa painotetaan tutkielmassa vuorovaikutuksen kanavana (SNS) sek\u00e4 ihmisten luomaan sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n keskittyv\u00e4n\u00e4 alustana (UGC). \n\nTutkielman alussa m\u00e4\u00e4ritell\u00e4\u00e4n keskeisimm\u00e4t k\u00e4sitteet lyhyesti. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen luodaan katsaus kaupallisen luonnetyypin k\u00e4sitteeseen pitk\u00e4lle kehittyneen kapitalismin ajassa. Katsaus linkitt\u00e4\u00e4 k\u00e4sitteen nykyp\u00e4iv\u00e4n kontekstiin. Seuraavissa luvuissa sosiaalista mediaa tarkastellaan editoidun min\u00e4n, sosiaalisessa mediassa tapahtuvan kommunikaation sek\u00e4 vieraantumisen n\u00e4k\u00f6kulmista. Luvuissa kaupallisen luonnetyypin k\u00e4sitett\u00e4 peilataan kutakin teemaa vasten, ja tarkastelussa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n nykyteoreetikoiden havaintoja sosiaalisesta mediasta. Ajattelijoista keskeisimp\u00e4n\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4ytyy sosiologi Sherry Turkle. Viimeisess\u00e4 k\u00e4sittelyluvussa luodaan katsaus Rainer Funkin ego-orientoituneen luonnetyypin k\u00e4sitteeseen, joka tuo esiin vaihtoehtoisen tavan tulkita sosiaalista mediaa.\n\nTutkielma osoittaa, ett\u00e4 kaupallinen luonnetyyppi on yh\u00e4 relevantti k\u00e4site nykyaikaisen ilmi\u00f6n, kuten sosiaalisen median tarkastelussa. Tarkasteltujen n\u00e4k\u00f6kulmien pohjalta voidaan esitt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sosiaalinen media ja kaupallinen luonnetyyppi kytkeytyv\u00e4t toisiinsa eri mekanismien kautta. T\u00e4m\u00e4n perusteella ei voida kuitenkaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kaikki sosiaalisen median k\u00e4ytt\u00f6 yhdistyisi kaupalliselle luonnetyypille ominaisiin piirteisiin. Jatkotutkimusta kaivattaisiin esimerkiksi siit\u00e4, millainen sosiaalisen median toimintaymp\u00e4rist\u00f6 tukisi Frommin n\u00e4k\u00f6kulmasta ihmisen produktiivisuutta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-18T10:50:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-18T10:50:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Erich Fromm", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteiskuntaluonne", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kaupallinen luonnetyyppi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin k\u00e4sitteen n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506185522", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Filosofia", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Philosophy", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "filosofia", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103732
language fin
last_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6da6f00a-ed6e-4609-9616-b7cf6e7afcf4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506185522.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lehto, Anni Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta Erich Fromm yhteiskuntaluonne kaupallinen luonnetyyppi Filosofia Philosophy sosiaalinen media filosofia sosiaalinen vuorovaikutus
title Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
title_full Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
title_fullStr Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
title_full_unstemmed Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
title_short Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
title_sort sosiaalisen median tarkastelua erich frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
title_txtP Sosiaalisen median tarkastelua Erich Frommin kaupallisen luonnetyypin käsitteen näkökulmasta
topic Erich Fromm yhteiskuntaluonne kaupallinen luonnetyyppi Filosofia Philosophy sosiaalinen media filosofia sosiaalinen vuorovaikutus
topic_facet Erich Fromm Filosofia Philosophy filosofia kaupallinen luonnetyyppi sosiaalinen media sosiaalinen vuorovaikutus yhteiskuntaluonne
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103732 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506185522
work_keys_str_mv AT lehtoanni sosiaalisenmediantarkasteluaerichfromminkaupallisenluonnetyypinkäsitteennäkökulmasta