Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024

Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin poliittisessa kampanjaviestinnässä rakentuvaa johtajakuvaa. Kampanjoinnin aikana ehdokkaasta rakennetun johtajakuvan tutkiminen ja ymmärtäminen on tärkeää erityisesti presidentinvaalien kontekstissa, jossa suomalaiset äänestävät valtiolle uuden, ylintä halli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Suosara, Tia
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103695
_version_ 1835309669833244672
author Suosara, Tia
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suosara, Tia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suosara, Tia Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suosara, Tia
datasource_str_mv jyx
description Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin poliittisessa kampanjaviestinnässä rakentuvaa johtajakuvaa. Kampanjoinnin aikana ehdokkaasta rakennetun johtajakuvan tutkiminen ja ymmärtäminen on tärkeää erityisesti presidentinvaalien kontekstissa, jossa suomalaiset äänestävät valtiolle uuden, ylintä hallintovaltaa käyttävän johtajan. Tutkielmassa hyödynnettiin menetelmällisenä työkaluna johtajuuden tutkimuksessa usein käytettäviä Fairhurstin (2011) johtajuuskehyksiä ja sovellettiin niitä Alexander Stubbin vaalikampanjan aikaisien Instagram-julkaisujen tutkimiseen. Aineisto rajattiin Stubbin henkilökohtaisella Instagram-tilillä julkaistuihin kannatusviesteihin, jossa tunnetut suomalaiset poliitikot, urheilijat, taiteilijat ja yrittäjät antoivat tukensa Stubbin presidentinvaalikampanjalle. Aineisto koostui 41 Instagram-kannatusjulkaisusta, joista tutkittiin johtajuuskehysten alaisia diskursiivisia keinoja diskurssianalyysin menetelmin. Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia diskursiivisia keinoja julkaisuista oli havaittavissa, kun niitä tutkittiin johtajuuskehysten kautta. Näiden diskursiivisten keinojen pohjalta pyrittiin havaitsemaan, millaista johtajakuvaa vaalikampanjassa hyödynnetyt kannatusviestit rakensivat Stubbista. Presidenttiehdokkaan tarkastelu johtajakuvan kautta on tärkeää, sillä tulevassa roolissaan valittu presidentti on yhteiskunnassa merkittävää valtaa käyttävä johtaja. Tarkastelun tukena oli kaksi tutkimuskysymystä: 1) mitä johtajuuskehysten mukaisia diskursiivisia keinoja voidaan havaita Alexander Stubbin presidentinvaali-kampanjan kannatusjulkaisuissa sekä 2) millaista johtajakuvaa julkaisuissa hyödynnetyt diskursiiviset keinot rakensivat Alexander Stubbista. Tutkielman tuloksista nähdään, että kannatusjulkaisuista voitiin johtajuuskehysten kautta tarkasteltaessa löytää useita erilaisia diskursiivisia keinoja. Nämä diskursiiviset keinot rakensivat Alexander Stubbista kuvaa kansainvälisenä ja kokeneena johtajana, joka kykenee johtamaan Suomea nykyisissä maailmanpoliittisissa kriiseissä. Perinteisemmän, ammatillisten johtajakuvan ohella rakentamisen ohella kannatusjulkaisuissa käytetyt diskursiiviset keinot kuvasivat Alexander Stubbia myös hyvin henkilökohtaisella tasolla hänen luonteensa ja urheiluharrastuksensa kautta. Tutkielma avaa tietä Suomen tasavallan 13. presidentin vaalikampanjan tutkimukseen, ja pohjustaa tulevia tutkimusasetelmia Stubbin toimintaan ja rooliin Suomen presidenttinä. Tutkielman tulosten kautta voidaan pohtia myös sosiaalisen median ja kannatusviestien asemaa vaalikampanjoinnin kontekstissa ja ehdokkaan johtajakuvan rakentamisessa. Samalla tutkielma osoittaa, että johtajuuden tutkimukseen kehitettyä teoriaa voidaan soveltaa myös poliittisen viestinnän tutkimuksessa.
first_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sivunen, Anu", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suosara, Tia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-18T06:23:42Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-18T06:23:42Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103695", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 maisterintutkielmassa tarkasteltiin poliittisessa kampanjaviestinn\u00e4ss\u00e4 rakentuvaa johtajakuvaa. Kampanjoinnin aikana ehdokkaasta rakennetun johtajakuvan tutkiminen ja ymm\u00e4rt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 erityisesti presidentinvaalien kontekstissa, jossa suomalaiset \u00e4\u00e4nest\u00e4v\u00e4t valtiolle uuden, ylint\u00e4 hallintovaltaa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n johtajan. Tutkielmassa hy\u00f6dynnettiin menetelm\u00e4llisen\u00e4 ty\u00f6kaluna johtajuuden tutkimuksessa usein k\u00e4ytett\u00e4vi\u00e4 Fairhurstin (2011) johtajuuskehyksi\u00e4 ja sovellettiin niit\u00e4 Alexander Stubbin vaalikampanjan aikaisien Instagram-julkaisujen tutkimiseen. Aineisto rajattiin Stubbin henkil\u00f6kohtaisella Instagram-tilill\u00e4 julkaistuihin kannatusviesteihin, jossa tunnetut suomalaiset poliitikot, urheilijat, taiteilijat ja yritt\u00e4j\u00e4t antoivat tukensa Stubbin presidentinvaalikampanjalle. Aineisto koostui 41 Instagram-kannatusjulkaisusta, joista tutkittiin johtajuuskehysten alaisia diskursiivisia keinoja diskurssianalyysin menetelmin.\nTutkielman tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia diskursiivisia keinoja julkaisuista oli havaittavissa, kun niit\u00e4 tutkittiin johtajuuskehysten kautta. N\u00e4iden diskursiivisten keinojen pohjalta pyrittiin havaitsemaan, millaista johtajakuvaa vaalikampanjassa hy\u00f6dynnetyt kannatusviestit rakensivat Stubbista. Presidenttiehdokkaan tarkastelu johtajakuvan kautta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 tulevassa roolissaan valittu presidentti on yhteiskunnassa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 valtaa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4 johtaja. Tarkastelun tukena oli kaksi tutkimuskysymyst\u00e4: 1) mit\u00e4\njohtajuuskehysten mukaisia diskursiivisia keinoja voidaan havaita Alexander Stubbin presidentinvaali-kampanjan kannatusjulkaisuissa sek\u00e4 2) millaista johtajakuvaa julkaisuissa hy\u00f6dynnetyt diskursiiviset keinot rakensivat Alexander Stubbista.\nTutkielman tuloksista n\u00e4hd\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 kannatusjulkaisuista voitiin johtajuuskehysten kautta tarkasteltaessa l\u00f6yt\u00e4\u00e4 useita erilaisia diskursiivisia keinoja. N\u00e4m\u00e4 diskursiiviset keinot rakensivat Alexander Stubbista kuvaa kansainv\u00e4lisen\u00e4 ja kokeneena johtajana, joka kykenee johtamaan Suomea nykyisiss\u00e4 maailmanpoliittisissa kriiseiss\u00e4. Perinteisemm\u00e4n, ammatillisten johtajakuvan ohella rakentamisen ohella kannatusjulkaisuissa k\u00e4ytetyt diskursiiviset keinot kuvasivat Alexander Stubbia my\u00f6s hyvin henkil\u00f6kohtaisella tasolla h\u00e4nen luonteensa ja urheiluharrastuksensa kautta.\nTutkielma avaa tiet\u00e4 Suomen tasavallan 13. presidentin vaalikampanjan tutkimukseen, ja pohjustaa tulevia tutkimusasetelmia Stubbin toimintaan ja rooliin Suomen presidenttin\u00e4. Tutkielman tulosten kautta voidaan pohtia my\u00f6s sosiaalisen median ja kannatusviestien asemaa vaalikampanjoinnin kontekstissa ja ehdokkaan johtajakuvan rakentamisessa. Samalla tutkielma osoittaa, ett\u00e4 johtajuuden tutkimukseen kehitetty\u00e4 teoriaa voidaan soveltaa my\u00f6s poliittisen viestinn\u00e4n tutkimuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-18T06:23:42Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-18T06:23:42Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "johtajuuskehykset", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Alexander Stubb", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "presidentinvaali 2024", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506185491", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestint\u00e4", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Communication", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Instagram", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "presidentinvaalit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vaalikampanjat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103695
language fin
last_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bb78d14f-c368-4c4b-92dd-0c3fb5a4821c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506185491.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suosara, Tia Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024 johtajuuskehykset Alexander Stubb presidentinvaali 2024 Viestintä Communication diskurssianalyysi Instagram johtajuus presidentinvaalit vaalikampanjat sosiaalinen media
title Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
title_full Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
title_fullStr Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024 Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
title_full_unstemmed Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024 Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
title_short Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa
title_sort johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa diskursiiviset keinot alexander stubbin instagram julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
title_sub diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
title_txtP Johtajuuskehykset vaalikampanjan kannatusjulkaisuissa : diskursiiviset keinot Alexander Stubbin Instagram-julkaisuissa presidentinvaaleissa 2024
topic johtajuuskehykset Alexander Stubb presidentinvaali 2024 Viestintä Communication diskurssianalyysi Instagram johtajuus presidentinvaalit vaalikampanjat sosiaalinen media
topic_facet Alexander Stubb Communication Instagram Viestintä diskurssianalyysi johtajuus johtajuuskehykset presidentinvaali 2024 presidentinvaalit sosiaalinen media vaalikampanjat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103695 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506185491
work_keys_str_mv AT suosaratia johtajuuskehyksetvaalikampanjankannatusjulkaisuissadiskursiivisetkeinotalexanderstubb