Summary: | Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin poliittisessa kampanjaviestinnässä rakentuvaa johtajakuvaa. Kampanjoinnin aikana ehdokkaasta rakennetun johtajakuvan tutkiminen ja ymmärtäminen on tärkeää erityisesti presidentinvaalien kontekstissa, jossa suomalaiset äänestävät valtiolle uuden, ylintä hallintovaltaa käyttävän johtajan. Tutkielmassa hyödynnettiin menetelmällisenä työkaluna johtajuuden tutkimuksessa usein käytettäviä Fairhurstin (2011) johtajuuskehyksiä ja sovellettiin niitä Alexander Stubbin vaalikampanjan aikaisien Instagram-julkaisujen tutkimiseen. Aineisto rajattiin Stubbin henkilökohtaisella Instagram-tilillä julkaistuihin kannatusviesteihin, jossa tunnetut suomalaiset poliitikot, urheilijat, taiteilijat ja yrittäjät antoivat tukensa Stubbin presidentinvaalikampanjalle. Aineisto koostui 41 Instagram-kannatusjulkaisusta, joista tutkittiin johtajuuskehysten alaisia diskursiivisia keinoja diskurssianalyysin menetelmin.
Tutkielman tarkoitus oli selvittää, millaisia diskursiivisia keinoja julkaisuista oli havaittavissa, kun niitä tutkittiin johtajuuskehysten kautta. Näiden diskursiivisten keinojen pohjalta pyrittiin havaitsemaan, millaista johtajakuvaa vaalikampanjassa hyödynnetyt kannatusviestit rakensivat Stubbista. Presidenttiehdokkaan tarkastelu johtajakuvan kautta on tärkeää, sillä tulevassa roolissaan valittu presidentti on yhteiskunnassa merkittävää valtaa käyttävä johtaja. Tarkastelun tukena oli kaksi tutkimuskysymystä: 1) mitä
johtajuuskehysten mukaisia diskursiivisia keinoja voidaan havaita Alexander Stubbin presidentinvaali-kampanjan kannatusjulkaisuissa sekä 2) millaista johtajakuvaa julkaisuissa hyödynnetyt diskursiiviset keinot rakensivat Alexander Stubbista.
Tutkielman tuloksista nähdään, että kannatusjulkaisuista voitiin johtajuuskehysten kautta tarkasteltaessa löytää useita erilaisia diskursiivisia keinoja. Nämä diskursiiviset keinot rakensivat Alexander Stubbista kuvaa kansainvälisenä ja kokeneena johtajana, joka kykenee johtamaan Suomea nykyisissä maailmanpoliittisissa kriiseissä. Perinteisemmän, ammatillisten johtajakuvan ohella rakentamisen ohella kannatusjulkaisuissa käytetyt diskursiiviset keinot kuvasivat Alexander Stubbia myös hyvin henkilökohtaisella tasolla hänen luonteensa ja urheiluharrastuksensa kautta.
Tutkielma avaa tietä Suomen tasavallan 13. presidentin vaalikampanjan tutkimukseen, ja pohjustaa tulevia tutkimusasetelmia Stubbin toimintaan ja rooliin Suomen presidenttinä. Tutkielman tulosten kautta voidaan pohtia myös sosiaalisen median ja kannatusviestien asemaa vaalikampanjoinnin kontekstissa ja ehdokkaan johtajakuvan rakentamisessa. Samalla tutkielma osoittaa, että johtajuuden tutkimukseen kehitettyä teoriaa voidaan soveltaa myös poliittisen viestinnän tutkimuksessa.
|