Yhteenveto: | Lasten ja nuorten kuntoutus on lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista lapsen omassa kasvuympäristössä. Sen tarpeeseen vaikuttavat yksilöön ja ympäristöön, kehon rakenteisiin ja toimintoihin sekä suorituksiin liittyvät tekijät. Tämän vuoksi kuntoutuksen tulee vastata lapsen ja nuoren tarpeisiin monialaisesti eri näkökulmia yhdistäen. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata lasten ja nuorten kuntoutuksen asiantuntijoiden kollektiivisia käsityksiä lasten ja nuorten monialaisessa kuntoutuksessa tarvittavasta osaamisesta.
Aineisto hankittiin kahden fokusryhmähaastattelun kautta helmikuussa 2024. Haastateltavat (n=10) edustivat laaja-alaisesti lasten kuntoutuksen asiantuntijuutta kasvatuksen, kuntoutustyön, kuntoutussuunnittelun, kuntoutuksen johtamisen, koulutuksen ja tutkimuksen saralta. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysimetodilla. Analyysin tuloksena lasten ja nuorten kuntoutuksen asiantuntijoiden käsitykset lasten monialaisessa kuntoutuksessa tarvittavasta osaamisesta jakaantuivat neljään hierarkkisesti laajenevaan kuvauskategoriaan, jotka varioivat neljässä teemassa.
Lasten ja nuorten kuntoutuksen asiantuntijat merkityksellistivät lasten monialaisessa kuntoutuksessa tarvittavaa osaamista eettisenä asiantuntijuutena, yhdyspinnalla rinnakkain työskentelynä, yhdyspintoja ylittävänä yhteistoimijuutena ja kuntoutuksen kehittämisenä. Kuvauskategoriat varioivat teemoissa 1) lapsi- ja perhelähtöisyys, 2) vuorovaikutus- ja kohtaamistaidot, 3) verkosto- ja yhteistyötaidot sekä 4) itsetuntemus ja tunnetaidot. Kuvauskategorioiden laajentumisen nostamat kriittiset aspektit olivat kuntoutusmyönteisen ilmapiirin luominen, moninäkökulmaisuuden tarpeen tunnistaminen, itsensä tunteva asiantuntija, lapsen kuntoutumiselle myönteisten olosuhteiden luominen, yhteistoimijuuden rakentaminen, mentalisaatiokykyinen asiantuntija sekä kriittinen, uudistava ja holistinen asiantuntijuus.
Tutkielman tulokset auttavat lisäämään ymmärrystä siitä, millaista monialaista osaamista lasten ja nuorten monialaisessa kuntoutuksessa tarvitaan lasten kuntoutuksen asiantuntijoiden käsittämänä. Tulokset vahvistavat aiempaa tutkimusta aiheesta, mutta korostavat lisäksi lasten kuntoutuksen asiantuntijoiden käsityksiä ammattilaisten omien asenteiden ja eettisyyden merkityksestä lasten kuntoutuksessa tarvittavassa osaamisessa. Tulokset osoittavat myös, että lasten ja nuorten kuntoutuksessa tarvittava monialainen osaaminen ei lasten kuntoutuksen asiantuntijoiden käsittämänä ole itsestään syntyvää, vaan vaativaa ammattilaisten aktiivista ja tietoista toimintaa sen eteen. Kriittisten aspektien osoittamia asioita voidaan hyödyntää kehitettäessä ja koulutettaessa monialaista osaamista.
Rehabilitation of children and adolescents is the support of a child's development and learning in the child's own growth environment. Its needs are influenced by factors related to the individual and the environment, body structures and functions, and performance. Therefore, rehabilitation must meet the needs of children and adolescents in a multidisciplinary manner, combining different perspectives. The aim of this master's thesis was to describe the collective perceptions of experts in the rehabilitation of children and adolescents about what kind of competence is needed in the multidisciplinary rehabilitation of children and adolescents.
The data was obtained through two focus group interviews in February 2024. The interviewees (n=10) represented a broad range of expertise in child rehabilitation from the fields of education, rehabilitation work, training, and research. The data was analyzed using a phenomenographic analysis method. As a result of the analysis, the perceptions of child and youth rehabilitation experts about the competence needed in multidisciplinary rehabilitation of children were divided into four hierarchically expanding descriptive categories, which varied in four themes.
The experts in child and adolescent rehabilitation understood the competence needed in multidisciplinary rehabilitation of children as ethical expertise, working in parallel at the interface, collaboration across interfaces, and development of rehabilitation. The descriptive categories varied in the themes: 1) child and family orientation, 2) interaction and encounter skills, 3) network and cooperation skills, and 4) self-awareness and emotional skills. The critical aspects raised by the expansion of the descriptive categories were creating a rehabilitation-friendly atmosphere, recognizing the need for multi-perspectives, an expert who knows himself, creating positive conditions for the child's rehabilitation, building collaboration, and an expert capable of mentalization and critical, innovative, and holistic expertise.
The results of the study help to increase the understanding of what kind of multidisciplinary competence is needed in the multidisciplinary rehabilitation of children and adolescents, as understood by the experts in children’s rehabilitation. The results confirm previous research on the subject but also emphasize the importance of the attitudes and ethics of professionals in the competence needed in the rehabilitation of children, as the experts understand. The results also show that the multidisciplinary competence needed in rehabilitating children and adolescents, as understood by the experts, does not arise automatically, but rather require active and conscious action by professionals. The issues indicated by the critical aspects can be utilized when developing and training multidisciplinary competence.
|