”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta

Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ovat maailmanlaajuisesti merkittävä ongelma elämänlaadun heikkenemisen ja taloudellisen kuormittumisen näkökulmista. Näiden sairauksien kuntoutuksessa fysioterapialla on merkittävä rooli. Aihealueen oppimisesta on kuitenkin vähän opiskelijoiden kokemuksia kartoit...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Viskari, Teemu
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103687
_version_ 1835400263098171392
author Viskari, Teemu
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Viskari, Teemu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Viskari, Teemu Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Viskari, Teemu
datasource_str_mv jyx
description Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet ovat maailmanlaajuisesti merkittävä ongelma elämänlaadun heikkenemisen ja taloudellisen kuormittumisen näkökulmista. Näiden sairauksien kuntoutuksessa fysioterapialla on merkittävä rooli. Aihealueen oppimisesta on kuitenkin vähän opiskelijoiden kokemuksia kartoittavia tutkimuksia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia fysioterapeuttiopiskelijoilla on liittyen tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opintokokonaisuuksien oppimiseen. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena noudattaen tulkitsevaa fenomenologista metodologiaa. Tutkielman aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljältä fysioterapeuttiopiskelijalta. Haastattelut toteutettiin etänä syksyllä 2024 käyttäen Zoom-ohjelmistoa. Aineisto litteroitiin haastatteluiden jälkeen ja analysoitiin noudattamalla tulkitsevan fenomenologisen analyysimenetelmän (Interpretative Phenomenological Analysis, IPA) mukaisia toimintatapoja. Tutkielman analyysin tuloksena tunnistettiin kolme jaettua kokemusteemaa (group experiential themes, GETs): opiskelijoiden kokemukset oppimista estävistä ja mahdollistavista tekijöistä opintojaksojen toteutuksessa, kokemukset opettajan toiminnasta tärkeänä osana oppimisprosesseja, sekä kokemukset työelämän yhteistyötahojen merkittävästä roolista oppimisessa. Opiskelijat kokevat haasteita omaksua laajaa tietomäärää, joka aiheen opiskeluun liittyy. Opetus koetaan etenevän nopealla tahdilla ja opiskelijat kaipaisivat enemmän yksilöllistä ohjausta ja palautetta opettajilta. Opiskeluryhmien koko näyttäytyi oppimisen kannalta ongelmallisena. Osa opiskelijoista koki, että opiskelijoiden ja opettajien välisessä arvostuksessa ja kommunikaatiossa saattaa olla ongelmia, jotka vaikeuttavat oppimista. Työharjoittelut koetaan oppimisen kannalta tärkeinä, mutta kokemuksissa ilmeni, että niissä kohdataan myös oppimisen kannalta haitallisia ilmiöitä. Opiskelijat olivat kohdanneet haasteita löytää sopivia työharjoittelupaikkoja ja heillä oli kokemuksia työharjoitteluita ohjanneiden fysioterapeuttien epäsopivasta kommunikaatiosta. Tämän tutkielman tulokset lisäävät ymmärrystä tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian opiskelusta. Tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämisessä Suomessa. Tulevaisuudessa tarvitaan jatkotutkimuksia, joissa kartoitetaan kokemuksien yleisyyttä määrällisten tutkimusmenetelmien avulla. Musculoskeletal disorders are a globally significant issue that decreases quality of life and causes economic burden. Physiotherapy has a significant role in the rehabilitation of these disorders. There is a gap in the research literature regarding physiotherapy students’ learning experiences of this subject matter. The purpose of this master’s thesis was to research physiotherapy students’ experiences about learning musculoskeletal physiotherapy. The thesis was done as a qualitative study using interpretive phenomenological methodology. The data was collected from four physiotherapy students using semi-structured interviews. The interviews were conducted online using Zoom software during the autumn of 2024. The interviews were transcribed and analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) method. The results revealed three group experiential themes (GETs): students’ experiences about the factors that hinder and enable learning in the implementation of study modules, experiences about the teacher's role as an important part of learning processes and experiences about the important role of workplace collaborators in supporting learning. Students experience difficulties assimilating the vast amount of knowledge regarding musculoskeletal rehabilitation. The teaching is experienced as fast paced, and students would like to have more individual guidance and feedback from teachers. The size of the student groups seems to hinder learning. Some students had experiences with issues in the mutual respect and communication between students and teachers that negatively impacted learning. Internship is seen as a valuable for learning, but students experienced problems that could negatively affect learning. Students experienced difficulties finding suitable internship opportunities and had encountered inappropriate communication from the physiotherapists that served as their clinical educators. The results of this thesis add to the understanding of how musculoskeletal physiotherapy is learned. The results can be used to improve physiotherapy education in Finland. In the future, more quantitative research is needed to ascertain how widespread the phenomena found in this study are in Finland.
first_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ilves, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Viskari, Teemu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-18T05:50:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-18T05:50:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103687", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n sairaudet ovat maailmanlaajuisesti merkitt\u00e4v\u00e4 ongelma el\u00e4m\u00e4nlaadun heikkenemisen ja taloudellisen kuormittumisen n\u00e4k\u00f6kulmista. N\u00e4iden sairauksien kuntoutuksessa fysioterapialla on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli. Aihealueen oppimisesta on kuitenkin v\u00e4h\u00e4n opiskelijoiden kokemuksia kartoittavia tutkimuksia. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia fysioterapeuttiopiskelijoilla on liittyen tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n fysioterapian opintokokonaisuuksien oppimiseen.\n\nTutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena noudattaen tulkitsevaa fenomenologista metodologiaa. Tutkielman aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla nelj\u00e4lt\u00e4 fysioterapeuttiopiskelijalta. Haastattelut toteutettiin et\u00e4n\u00e4 syksyll\u00e4 2024 k\u00e4ytt\u00e4en Zoom-ohjelmistoa. Aineisto litteroitiin haastatteluiden j\u00e4lkeen ja analysoitiin noudattamalla tulkitsevan fenomenologisen analyysimenetelm\u00e4n (Interpretative Phenomenological Analysis, IPA) mukaisia toimintatapoja.\n\nTutkielman analyysin tuloksena tunnistettiin kolme jaettua kokemusteemaa (group experiential themes, GETs): opiskelijoiden kokemukset oppimista est\u00e4vist\u00e4 ja mahdollistavista tekij\u00f6ist\u00e4 opintojaksojen toteutuksessa, kokemukset opettajan toiminnasta t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 osana oppimisprosesseja, sek\u00e4 kokemukset ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n yhteisty\u00f6tahojen merkitt\u00e4v\u00e4st\u00e4 roolista oppimisessa. Opiskelijat kokevat haasteita omaksua laajaa tietom\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, joka aiheen opiskeluun liittyy. Opetus koetaan etenev\u00e4n nopealla tahdilla ja opiskelijat kaipaisivat enemm\u00e4n yksil\u00f6llist\u00e4 ohjausta ja palautetta opettajilta. Opiskeluryhmien koko n\u00e4ytt\u00e4ytyi oppimisen kannalta ongelmallisena. Osa opiskelijoista koki, ett\u00e4 opiskelijoiden ja opettajien v\u00e4lisess\u00e4 arvostuksessa ja kommunikaatiossa saattaa olla ongelmia, jotka vaikeuttavat oppimista. Ty\u00f6harjoittelut koetaan oppimisen kannalta t\u00e4rkein\u00e4, mutta kokemuksissa ilmeni, ett\u00e4 niiss\u00e4 kohdataan my\u00f6s oppimisen kannalta haitallisia ilmi\u00f6it\u00e4. Opiskelijat olivat kohdanneet haasteita l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sopivia ty\u00f6harjoittelupaikkoja ja heill\u00e4 oli kokemuksia ty\u00f6harjoitteluita ohjanneiden fysioterapeuttien ep\u00e4sopivasta kommunikaatiosta.\n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ymm\u00e4rryst\u00e4 tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n fysioterapian opiskelusta. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 koulutuksen kehitt\u00e4misess\u00e4 Suomessa. Tulevaisuudessa tarvitaan jatkotutkimuksia, joissa kartoitetaan kokemuksien yleisyytt\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisten tutkimusmenetelmien avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Musculoskeletal disorders are a globally significant issue that decreases quality of life and causes economic burden. Physiotherapy has a significant role in the rehabilitation of these disorders. There is a gap in the research literature regarding physiotherapy students\u2019 learning experiences of this subject matter. The purpose of this master\u2019s thesis was to research physiotherapy students\u2019 experiences about learning musculoskeletal physiotherapy.\n\nThe thesis was done as a qualitative study using interpretive phenomenological methodology. The data was collected from four physiotherapy students using semi-structured interviews. The interviews were conducted online using Zoom software during the autumn of 2024. The interviews were transcribed and analyzed using the Interpretative Phenomenological Analysis (IPA) method.\n\nThe results revealed three group experiential themes (GETs): students\u2019 experiences about the factors that hinder and enable learning in the implementation of study modules, experiences about the teacher's role as an important part of learning processes and experiences about the important role of workplace collaborators in supporting learning. Students experience difficulties assimilating the vast amount of knowledge regarding musculoskeletal rehabilitation. The teaching is experienced as fast paced, and students would like to have more individual guidance and feedback from teachers. The size of the student groups seems to hinder learning. Some students had experiences with issues in the mutual respect and communication between students and teachers that negatively impacted learning. Internship is seen as a valuable for learning, but students experienced problems that could negatively affect learning. Students experienced difficulties finding suitable internship opportunities and had encountered inappropriate communication from the physiotherapists that served as their clinical educators.\n\nThe results of this thesis add to the understanding of how musculoskeletal physiotherapy is learned. The results can be used to improve physiotherapy education in Finland. In the future, more quantitative research is needed to ascertain how widespread the phenomena found in this study are in Finland.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-18T05:50:08Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-18T05:50:08Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulkitseva fenomenologinen analyysi (IPA)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dSiel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sit\u00e4 pureskellaan l\u00e4pi\u201d : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimist\u00f6n fysioterapian oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506185484", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysioterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tuki- ja liikuntaelimet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103687
language fin
last_indexed 2025-06-18T20:04:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2dc1905a-1501-4c14-9a39-e49cd6da563b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506185484.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Viskari, Teemu ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia tulkitseva fenomenologinen analyysi (IPA) Fysioterapia Physiotherapy oppiminen fysioterapia kokemukset tuki- ja liikuntaelimet
title ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
title_full ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
title_fullStr ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
title_full_unstemmed ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
title_short ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi”
title_sort siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
title_sub fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
title_txtP ”Siel on niin paljon asiaa et siihen ei oo ollu aikaa et sitä pureskellaan läpi” : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapian oppimisesta
topic tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia tulkitseva fenomenologinen analyysi (IPA) Fysioterapia Physiotherapy oppiminen fysioterapia kokemukset tuki- ja liikuntaelimet
topic_facet Fysioterapia Physiotherapy fysioterapia kokemukset oppiminen tuki- ja liikuntaelimet tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia tulkitseva fenomenologinen analyysi (IPA)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103687 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506185484
work_keys_str_mv AT viskariteemu sielonniinpaljonasiaaetsiiheneiooolluaikaaetsitäpureskellaanläpifysioterapeuttiopis