Summary: | Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan ihmislihan representaatiota Bryan Fullerin
Hannibal-televisiosarjassa (2013–2015) sekä niiden herättämiä affekteja. Lähtökohtana
on ajatus, että ihmislihan representaatiot voivat horjuttaa vakiintuneita käsityksiä lihasta
ja siten toimia väylänä muunlajisen eläimen syömisen kriittiseen tarkasteluun. Tutki
myskysymykset ovat: 1) miten lihaa esitetään Hannibalissa sekä 2) millaisia affekteja ja
tunteita (ihmis)lihan esitykset tuottavat ja mahdollistavatko ne lihaobjektin tarkastelun
uudesta näkökulmasta? Näitä kysymyksiä lähestytään posthumanismin, kriittisen eläin
tutkimuksen ja affektitutkimuksen avulla.
Tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat Hannibal-sarjan kohtaukset, joissa lihan
valmistus ja lihan representaatiot ovat keskiössä. Menetelmänä on näiden kohtausten
audiovisuaalinen analyysi, jossa yhdistyy yleisten keinojen erittely sekä omassa katso
miskokemuksessa heränneiden affektien ja tunteiden reflektointi.
Sarjan lihan representaatiot herättävät katsojassa niin inhoa kuin nautintoa. Koke
mus lihasta muodostuu ambivalentiksi. Sarjan ihmislihan representaatioissa tulee näky
väksi, kuinka lihaa usein ajatellaan irrallaan alkuperästään. Kannibalismi häiritsee tätä
irrallisuutta ja palauttaa lihan alkuperän osaksi kokemusta lihaobjektista.
Tutkielmassa käy ilmi, että affektien tarkastelu voi paljastaa katsojassa tiedostamat
tomia ja ristiriitaisia asenteita lihaa kohtaan. Ihmislihan kuvaukset voivat myös avata
väylän tarkastella muunlajisten eläinten lihoja uudesta näkökulmasta. Taiteella ja kult
tuurituotteilla on voima vaikuttaa katsojan tunteisiin, herättää tämän pohtimaan omia
asenteitaan ja luoda uusia näkökulmia arkisiin elementteihin, kuten lihaobjektiin.
|