Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen

Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten alakoulun opettajien kokema työn merkityksellisyys rakentuu. Tutkimus on laadullinen ja perustuu kymmenen pääkaupunkiseudulla työskentelevän alakoulun opettajan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, jotka analysoitiin sisällönanalyysi...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Elola, Liisa
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103670
_version_ 1835219123947175936
author Elola, Liisa
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Elola, Liisa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Elola, Liisa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Elola, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää, miten alakoulun opettajien kokema työn merkityksellisyys rakentuu. Tutkimus on laadullinen ja perustuu kymmenen pääkaupunkiseudulla työskentelevän alakoulun opettajan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, jotka analysoitiin sisällönanalyysillä. Opettajat kuvasivat työn merkityksellisyyttä tärkeänä voimavarana. Kokemus työn merkityksellisyydestä rakentui monista tekijöistä, kuten oppilaiden kanssa syntyvästä vuorovaikutuksesta, mahdollisuudesta vaikuttaa omaan työhön, työn arvopohjaisuudesta ja kokemuksesta työn vaikuttavuudesta. Lisäksi työn merkityksellisyyden kokemista voivat edistää sujuva yhteistyö eri sidosryhmien kanssa, toimivat rakenteet ja riittävät resurssit. Merkityksellisyyttä uhkaavina tekijöinä puolestaan näyttäytyivät näiden vastakohdat. Lisäksi merkityksettömyyttä loivat opettajien yhteiskunnallisen arvostuksen lasku, oppilaiden ja huoltajien epäkunnioittavat asenteet sekä ristiriitaiset koulutuspoliittiset linjaukset. Myös hallinnollisten tehtävien ja paperityön lisääntyminen koettiin kuormittavana. Tutkimuksessa havaittiin, että työn merkityksellisyyden kokemista voidaan tarkastella myös uravaiheiden kautta. Uransa alkuvaiheessa olevat opettajat korostivat erityisesti oppilassuhteiden merkitystä ja kokivat enemmän epävarmuutta kokeneempiin kollegoihinsa verrattuna. Lisäksi merkityksellisyyden kokemiseen kytkeytyi odotusten ja työarjen välinen suhde. Tutkimuksen perusteella työn merkityksellisyys näyttäytyy dynaamisena ja muovautuvana ilmiönä. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa opettajien merkityksellisyyden elementeistä ja lisää ymmärrystä siitä, miten merkityk-sellisyyttä voidaan vahvistaa opettajien työssä. Haastateltavien kertomukset tuovat esiin tarpeen vahvistaa opettajien kokemusta työn merkityksellisyydestä koko yhteiskunnan tasolla.
first_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kivij\u00e4rvi, Marke", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Elola, Liisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-17T12:07:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-17T12:07:06Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103670", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten alakoulun opettajien kokema ty\u00f6n merkityksellisyys rakentuu. Tutkimus on laadullinen ja perustuu kymmenen p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulla ty\u00f6skentelev\u00e4n alakoulun opettajan puolistrukturoituihin teemahaastatteluihin, jotka analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \nOpettajat kuvasivat ty\u00f6n merkityksellisyytt\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 voimavarana. Kokemus ty\u00f6n merkityksellisyydest\u00e4 rakentui monista tekij\u00f6ist\u00e4, kuten oppilaiden kanssa syntyv\u00e4st\u00e4 vuorovaikutuksesta, mahdollisuudesta vaikuttaa omaan ty\u00f6h\u00f6n, ty\u00f6n arvopohjaisuudesta ja kokemuksesta ty\u00f6n vaikuttavuudesta. Lis\u00e4ksi ty\u00f6n merkityksellisyyden kokemista voivat edist\u00e4\u00e4 sujuva yhteisty\u00f6 eri sidosryhmien kanssa, toimivat rakenteet ja riitt\u00e4v\u00e4t resurssit. Merkityksellisyytt\u00e4 uhkaavina tekij\u00f6in\u00e4 puolestaan n\u00e4ytt\u00e4ytyiv\u00e4t n\u00e4iden vastakohdat. Lis\u00e4ksi merkityksett\u00f6myytt\u00e4 loivat opettajien yhteiskunnallisen arvostuksen lasku, oppilaiden ja huoltajien ep\u00e4kunnioittavat asenteet sek\u00e4 ristiriitaiset koulutuspoliittiset linjaukset. My\u00f6s hallinnollisten teht\u00e4vien ja paperity\u00f6n lis\u00e4\u00e4ntyminen koettiin kuormittavana.\nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 ty\u00f6n merkityksellisyyden kokemista voidaan tarkastella my\u00f6s uravaiheiden kautta. Uransa alkuvaiheessa olevat opettajat korostivat erityisesti oppilassuhteiden merkityst\u00e4 ja kokivat enemm\u00e4n ep\u00e4varmuutta kokeneempiin kollegoihinsa verrattuna. Lis\u00e4ksi merkityksellisyyden kokemiseen kytkeytyi odotusten ja ty\u00f6arjen v\u00e4linen suhde.\nTutkimuksen perusteella ty\u00f6n merkityksellisyys n\u00e4ytt\u00e4ytyy dynaamisena ja muovautuvana ilmi\u00f6n\u00e4. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa opettajien merkityksellisyyden elementeist\u00e4 ja lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, miten merkityk-sellisyytt\u00e4 voidaan vahvistaa opettajien ty\u00f6ss\u00e4. Haastateltavien kertomukset tuovat esiin tarpeen vahvistaa opettajien kokemusta ty\u00f6n merkityksellisyydest\u00e4 koko yhteiskunnan tasolla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-17T12:07:06Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-17T12:07:06Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun opettajien kokeman ty\u00f6n merkityksellisyyden rakentuminen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506175471", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103670
language fin
last_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/033b3167-4415-4a76-a42f-cf7aedf77be8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506175471.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Elola, Liisa Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen Johtaminen Management and Leadership
title Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
title_full Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
title_fullStr Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
title_full_unstemmed Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
title_short Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
title_sort alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
title_txtP Alakoulun opettajien kokeman työn merkityksellisyyden rakentuminen
topic Johtaminen Management and Leadership
topic_facet Johtaminen Management and Leadership
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103670 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506175471
work_keys_str_mv AT elolaliisa alakoulunopettajienkokemantyönmerkityksellisyydenrakentuminen