Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa

Tekoälyn oppimista tukeva käyttö edellyttää opiskelijalta episteemistä toimijuutta, eli aktiivista, kriittistä ja osallistuvaa suhtautumista tietoon. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden episteeminen toimijuus rakentuu ja näyttäytyy tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksess...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokilahti, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103666
_version_ 1835219123944030208
author Jokilahti, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokilahti, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokilahti, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokilahti, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tekoälyn oppimista tukeva käyttö edellyttää opiskelijalta episteemistä toimijuutta, eli aktiivista, kriittistä ja osallistuvaa suhtautumista tietoon. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten opiskelijoiden episteeminen toimijuus rakentuu ja näyttäytyy tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan episteemiseen toimijuuteen yhteydessä olevia tekijöitä. Tämä tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon osallistui 212 yliopisto-opiskelijaa. Tilastoanalyyseinä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysiä, lineaarista regressioanalyysiä sekä parametrittomia testejä ryhmien välisten erojen tarkasteluun. Tulosten perusteella episteeminen toimijuus rakentuu seitsemästä ulottuvuudesta, joita ovat tiedon hankinta, tiedon arviointi ja tulkinta, itseohjautuvuuden tuki, tiedon varmentaminen, kriittinen reflektio, tiedon jäsentäminen sekä ideointi ja ongelmanratkaisu. Opiskelijoiden episteeminen toimijuus korostuu erityisesti tiedon arvioinnin ja tulkinnan sekä kriittisen reflektoinnin osa-alueilla. Tekoälylukutaito oli yhteydessä kaikkiin episteemisen toimijuuden ulottuvuuksiin lukuun ottamatta kriittistä reflektointia. Episteemisessä toimijuudessa havaittiin eroja opiskelijoiden tiedekunnan, opintojen vaiheen ja iän mukaan. Tuloksia voidaan hyödyntää opiskelijoiden episteemisen toimijuuden vahvistamisessa. Ne tuovat esiin tekoälylukutaidon merkityksen episteemisen toimijuuden resurssina sekä korostavat tarvetta kehittää opetuskäytänteitä, jotka edistävät opiskelijoiden kriittistä ja reflektiivistä ajattelua tekoälyn tukemissa oppimisprosesseissa.
first_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokilahti, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-17T11:51:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-17T11:51:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103666", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teko\u00e4lyn oppimista tukeva k\u00e4ytt\u00f6 edellytt\u00e4\u00e4 opiskelijalta episteemist\u00e4 toimijuutta, eli aktiivista, kriittist\u00e4 ja osallistuvaa suhtautumista tietoon. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, miten opiskelijoiden episteeminen toimijuus rakentuu ja n\u00e4ytt\u00e4ytyy teko\u00e4lyavusteisessa tiedonmuodostuksessa. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan episteemiseen toimijuuteen yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus on kvantitatiivinen kyselytutkimus, johon osallistui 212 yliopisto-opiskelijaa. Tilastoanalyysein\u00e4 k\u00e4ytettiin eksploratiivista faktorianalyysi\u00e4, lineaarista regressioanalyysi\u00e4 sek\u00e4 parametrittomia testej\u00e4 ryhmien v\u00e4listen erojen tarkasteluun.\nTulosten perusteella episteeminen toimijuus rakentuu seitsem\u00e4st\u00e4 ulottuvuudesta, joita ovat tiedon hankinta, tiedon arviointi ja tulkinta, itseohjautuvuuden tuki, tiedon varmentaminen, kriittinen reflektio, tiedon j\u00e4sent\u00e4minen sek\u00e4 ideointi ja ongelmanratkaisu. Opiskelijoiden episteeminen toimijuus korostuu erityisesti tiedon arvioinnin ja tulkinnan sek\u00e4 kriittisen reflektoinnin osa-alueilla. Teko\u00e4lylukutaito oli yhteydess\u00e4 kaikkiin episteemisen toimijuuden ulottuvuuksiin lukuun ottamatta kriittist\u00e4 reflektointia. Episteemisess\u00e4 toimijuudessa havaittiin eroja opiskelijoiden tiedekunnan, opintojen vaiheen ja i\u00e4n mukaan.\nTuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opiskelijoiden episteemisen toimijuuden vahvistamisessa. Ne tuovat esiin teko\u00e4lylukutaidon merkityksen episteemisen toimijuuden resurssina sek\u00e4 korostavat tarvetta kehitt\u00e4\u00e4 opetusk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4, jotka edist\u00e4v\u00e4t opiskelijoiden kriittist\u00e4 ja reflektiivist\u00e4 ajattelua teko\u00e4lyn tukemissa oppimisprosesseissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2025-06-17T11:51:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-17T11:51:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "97", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "episteeminen toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tiedonmuodostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yliopisto-opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teko\u00e4lylukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "faktorianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lineaarinen regressioanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhmitt\u00e4iset erot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus teko\u00e4lyavusteisessa tiedonmuodostuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506175468", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103666
language fin
last_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokilahti, Jenni Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa episteeminen toimijuus tiedonmuodostus yliopisto-opiskelijat tekoälylukutaito faktorianalyysi lineaarinen regressioanalyysi ryhmittäiset erot Kasvatustiede Education toimijuus opiskelijat tekoäly oppiminen
title Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
title_full Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
title_fullStr Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
title_full_unstemmed Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
title_short Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
title_sort yliopisto opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
title_txtP Yliopisto-opiskelijoiden episteeminen toimijuus tekoälyavusteisessa tiedonmuodostuksessa
topic episteeminen toimijuus tiedonmuodostus yliopisto-opiskelijat tekoälylukutaito faktorianalyysi lineaarinen regressioanalyysi ryhmittäiset erot Kasvatustiede Education toimijuus opiskelijat tekoäly oppiminen
topic_facet Education Kasvatustiede episteeminen toimijuus faktorianalyysi lineaarinen regressioanalyysi opiskelijat oppiminen ryhmittäiset erot tekoäly tekoälylukutaito tiedonmuodostus toimijuus yliopisto-opiskelijat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103666 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506175468
work_keys_str_mv AT jokilahtijenni yliopistoopiskelijoidenepisteeminentoimijuustekoälyavusteisessatiedonmuodostukses