Oppimista ja opiskelua työuran myöhemmässä vaiheessa ja työuran jälkeen

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä aikuisopiskelijoiden eri oppimisympäristöissä toteutuvasta opiskelusta työuran myöhemmässä vaiheessa ja työuran jälkeen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia lähtökohtia, tavoitteita ja merkityksiä yli 50–vuotiaat aikuisopiskelijat liittävät opisk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pukkila, Heini
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103648
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä aikuisopiskelijoiden eri oppimisympäristöissä toteutuvasta opiskelusta työuran myöhemmässä vaiheessa ja työuran jälkeen. Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia lähtökohtia, tavoitteita ja merkityksiä yli 50–vuotiaat aikuisopiskelijat liittävät opiskeluunsa avoimessa yliopisto–opetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, millaiset asiat mahdollistavat ja tukevat opiskelua, opinnoissa etenemistä ja opiskelun tavoitteiden saavuttamista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelut ja aineisto kerättiin haastattelemalla kuutta avoimessa yliopisto–opetuksessa opintojaan suorittanutta aikuisopiskelijaa. Tutkimuksen aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulokset kertovat aikuisopiskelijoiden lähtökohtien opiskelulle kiinnittyvän erityisesti älyllisen uteliaisuuden ohjaamaan uuden oppimisen toiveeseen, mikä näkyi sekä työhön liittyvän osaamisen kehittämisen että yleisemmän oman kiinnostuksen tavoitteiden mukaisessa opiskelussa. Lisäksi opiskelu koettiin mahdollisuutena sekä osoittaa kykyä oppia uutta että sopeutua erilaisiin muutoksiin ja löytää mielekästä ja tavoitteellista tekemistä arkeen työuran muutosvaiheissa. Opiskelua oli mahdollistanut ja tukenut opiskelijoiden omat resurssit, opiskeluun saatu tuki ja kannustus sekä opintojen järjestämiseen liittyvät teemat. Oppimiseen ja opiskeluun liitettiin moninaisia merkityksiä, sisältäen muun muassa oppimisen ja opiskelun omaehtoisuuteen ja kokonaisvaltaisuuteen, oppijaminäkuvan ja itseluottamuksen vahvistumiseen, yhteiskunnallisiin mahdollisuuksiin sekä opiskeluun arjen kehyksenä liittyviä teemoja.