”Keskustelut teoiksi” dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa

Pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata oppilaan yhdenvertaisuuden ja osallisuuden merkityksiä sekä niitä edistäviä käytänteitä perusopetuksen institutionaalisissa dokumenteissa. Tarkoituksena on edistää ymmärrystä ja tuottaa tietoa moninaisten oppilaiden yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta se...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kivinen-Inkinen, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103639
_version_ 1835219123926204416
author Kivinen-Inkinen, Hanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kivinen-Inkinen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kivinen-Inkinen, Hanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kivinen-Inkinen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata oppilaan yhdenvertaisuuden ja osallisuuden merkityksiä sekä niitä edistäviä käytänteitä perusopetuksen institutionaalisissa dokumenteissa. Tarkoituksena on edistää ymmärrystä ja tuottaa tietoa moninaisten oppilaiden yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta sekä niitä edistävistä käytänteistä perusopetuksessa. Tuloksia voidaan hyödyntää perusopetuksen käytänteiden kehittämisessä. Pro gradu -tutkielman aineistona olivat perusopetuksen institutionaaliset dokumentit, Lahden kaupungin perusopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ja skididialogi -tapaamisten muistiot vuosilta 2022–2024. Pro gradu -tutkielmaa ohjasi laadullinen tutkimusote. Metodologinen viitekehys muodostui sosiaalisesta konstruktionismista. Tutkimusaineisto analysoitiin dokumenttianalyysilla, jossa hyödynnettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteita. Pro gradu -tutkielman tulokset osoittivat, että oppilaan yhdenvertaisuus ja osallisuus liittyvät tiivisti perusopetuksen toimintakulttuuriin ja käytänteisiin. Tulosten mukaan opettajat pyrkivät huomioimaan oppilaiden yksilöllisiä tarpeita, kohtaamaan ja kohtelemaan heitä samanarvoisesti ja tekemään yhteistyötä huoltajien kanssa. Perusopetuksen oppilaiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävien käytänteiden kehittämisessä voisivat yhteisölliset toimintamallit olla merkityksellisiä.
first_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rantavuori, Laura", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivinen-Inkinen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-17T06:24:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-17T06:24:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103639", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielman tavoitteena on kuvata oppilaan yhdenvertaisuuden ja osallisuuden merkityksi\u00e4 sek\u00e4 niit\u00e4 edist\u00e4vi\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 perusopetuksen institutionaalisissa dokumenteissa. Tarkoituksena on edist\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ja tuottaa tietoa moninaisten oppilaiden yhdenvertaisuudesta ja osallisuudesta sek\u00e4 niit\u00e4 edist\u00e4vist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 perusopetuksessa. Tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 perusopetuksen k\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4misess\u00e4. \n \nPro gradu -tutkielman aineistona olivat perusopetuksen institutionaaliset dokumentit, Lahden kaupungin perusopetuksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma ja skididialogi -tapaamisten muistiot vuosilta 2022\u20132024. Pro gradu -tutkielmaa ohjasi laadullinen tutkimusote. Metodologinen viitekehys muodostui sosiaalisesta konstruktionismista. Tutkimusaineisto analysoitiin dokumenttianalyysilla, jossa hy\u00f6dynnettiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaatteita. \n\nPro gradu -tutkielman tulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaan yhdenvertaisuus ja osallisuus liittyv\u00e4t tiivisti perusopetuksen toimintakulttuuriin ja k\u00e4yt\u00e4nteisiin. Tulosten mukaan opettajat pyrkiv\u00e4t huomioimaan oppilaiden yksil\u00f6llisi\u00e4 tarpeita, kohtaamaan ja kohtelemaan heit\u00e4 samanarvoisesti ja tekem\u00e4\u00e4n yhteisty\u00f6t\u00e4 \nhuoltajien kanssa. Perusopetuksen oppilaiden yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edist\u00e4vien k\u00e4yt\u00e4nteiden kehitt\u00e4misess\u00e4 voisivat yhteis\u00f6lliset toimintamallit olla merkityksellisi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-17T06:24:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-17T06:24:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "dokumenttianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKeskustelut teoiksi\u201d : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edist\u00e4vist\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nteist\u00e4 perusopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506175445", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "osallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhdenvertaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103639
language fin
last_indexed 2025-06-17T20:00:40Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/910f0b5e-ae09-4335-9f53-440a9fd0cea9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506175445.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivinen-Inkinen, Hanna ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa dokumenttianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus osallisuus oppilaat yhdenvertaisuus
title ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
title_full ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
title_fullStr ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
title_full_unstemmed ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
title_short ”Keskustelut teoiksi”
title_sort keskustelut teoiksi dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
title_sub dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
title_txtP ”Keskustelut teoiksi” : dokumenttianalyysi oppilaan yhdenvertaisuutta ja osallisuutta edistävistä käytänteistä perusopetuksessa
topic dokumenttianalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education perusopetus osallisuus oppilaat yhdenvertaisuus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education dokumenttianalyysi oppilaat osallisuus perusopetus yhdenvertaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103639 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506175445
work_keys_str_mv AT kivineninkinenhanna keskustelutteoiksidokumenttianalyysioppilaanyhdenvertaisuuttajaosallisuuttae