Yhteenveto: | This master’s Thesis examines the manifestation of anthropomorphism from the perspective of information systems science, and explores the anthropomorphic characteristics observed in Starship delivery robots as perceived by users. The empirical research is grounded in a literature review of the history of anthropomorphism and its various uses in the context of information systems. The research on user experience and the theories of technology adoption and appropriation are also reviewed to understand the formation of user experience in this context. Empirical research is carried out through qualitative thematic interviews to explore how anthropomorphic features are perceived in Starship robots and how they could be developed to improve the user experience. The main findings and contribution from the study are that anthropomorphic features had a lot of positive effects on the user experience and are designed to meet users' hedonistic and pragmatic needs. However, the topic is abstract in many respects, and it is difficult to assess the impact of anthropomorphic features alone in shaping the overall user experience, so the impact of individual anthropomorphic features on user experience needs to be studied in a context-specific way to optimize the experience.
Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee antropomorfismin ilmenemistä tietojärjestelmätieteen näkökulmasta, sekä perehtyy Starship -kuljetusroboteissa havaittuihin antropomorfisiin ominaisuuksiin käyttäjien kokemuksien mukaan. Empiiristä tutkimusosiota pohjustetaan kirjallisuuskatsauksella antropomorfismin historiaan ja sen erilaisiin käyttötarkoituksiin tietojärjestelmien kontekstissa. Perehdytään myös käyttäjäkokemuksen tutkimukseen sekä teknologian käyttöön- ja omaksumiseen liittyviin teorioihin, joiden avulla voidaan ymmärtää käyttäjäkokemuksen muodostumista tässä kontekstissa. Empiirinen tutkimus on toteutettu kvalitatiivisilla teemahaastatteluilla, joiden pohjalta pohditaan, kuinka antropomorfiset ominaisuudet koetaan roboteissa sekä miten niitä voitaisiin kehittää käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Keskeisimpinä tuloksina tutkielmassa kävi ilmi, että antropomorfisilla ominaisuuksilla oli paljon positiivisia vaikutuksia käyttäjäkokemukseen ja niiden tavoitteena on vastata käyttäjien hedonistisiin- ja pragmaattisiin tarpeisiin. Aihe on kuitenkin monilta osin abstrakti ja pelkästään antropomorfisten ominaisuuksien vaikutusta käyttäjäkokemuksen kokonaisuuden muodostumisessa on vaikeaa arvioida, joten yksittäisten antropomorfisten ominaisuuksien vaikutusta käyttäjäkokemukseen pitää tutkia tilannesidonnaisesti kokemuksen optimoimiseksi.
|