Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan TikTok-vaikuttajamarkkinointia, ja selvitetään miten kuluttajat suhtautuvat siihen sekä sitä toteuttaviin brändeihin. Sosiaalisen median murros on muokannut digitaalisen ympäristön luonnetta yhä enenevissä määrin, ja tuonut vaikuttajamarkkinoinnin keskeise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Moilanen, Joni-Pekka
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103573
_version_ 1835219123903135744
author Moilanen, Joni-Pekka
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Moilanen, Joni-Pekka Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Moilanen, Joni-Pekka Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Moilanen, Joni-Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan TikTok-vaikuttajamarkkinointia, ja selvitetään miten kuluttajat suhtautuvat siihen sekä sitä toteuttaviin brändeihin. Sosiaalisen median murros on muokannut digitaalisen ympäristön luonnetta yhä enenevissä määrin, ja tuonut vaikuttajamarkkinoinnin keskeiseksi osaksi markkinoinnin maailmaa. TikTok-alusta on noussut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista, ja vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus alustalla on vasta lapsen kengissä. Tutkielmassa syvennytään TikTok-ympäristön ominaispiirteisiin ja kuluttajien käyttötottumuksiin sekä vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen alustalla. Tutkielma tuo esille, miten kuluttajat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin TikTokissa sekä yrityksiin ja vaikuttajiin näiden taustalla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ryhmähaastatteluna, jonka populaatio koostui Z- ja Y-sukupolven edustajista. Kaikki haastateltavat olivat aktiivisia TikTokin käyttäjiä, ja tutkimusaineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui TikTok-alustasta, lähteen uskottavuudesta, brändiyhteensopivuudesta sekä kuluttajien brändiasenteista. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kuluttajien TikTok-alustan käyttötottumukset olivat keskenään hyvin saman kaltaisia. Myös heidän asennoitumisessaan TikTok-vaikuttajamarkkinointiin ja sen taustalla oleviin brändihin löydettiin yhteneväisyyksiä. Kuluttajat suhtautuvat positiivisesti mm. autenttiseen kriittiseen, samaistuttavaan sekä luotettavaan vaikuttajamarkkinointiin. Tulokset toivat myös esille, että TikTok-alusta eroaa muista sosiaalisen median alustoista vaikuttajamarkkinoinnin välineenä. Esimerkiksi brändiyhteensopivuutta ja vaikuttajien seuraamista ei koettu yhtä tärkeiksi aisoiksi TikTok-ympäristössä. Tutkielma kannustaa tutkimaan TikTok-vaikuttajamarkkinointia lisää myös tulevaisuudessa.
first_indexed 2025-06-16T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Moilanen, Joni-Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-16T11:26:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-16T11:26:01Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan TikTok-vaikuttajamarkkinointia, ja selvitet\u00e4\u00e4n miten kuluttajat suhtautuvat siihen sek\u00e4 sit\u00e4 toteuttaviin br\u00e4ndeihin. Sosiaalisen median murros on muokannut digitaalisen ymp\u00e4rist\u00f6n luonnetta yh\u00e4 eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin, ja tuonut vaikuttajamarkkinoinnin keskeiseksi osaksi markkinoinnin maailmaa. TikTok-alusta on noussut yhdeksi suosituimmista sosiaalisen median alustoista, ja vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus alustalla on vasta lapsen kengiss\u00e4. Tutkielmassa syvennyt\u00e4\u00e4n TikTok-ymp\u00e4rist\u00f6n ominaispiirteisiin ja kuluttajien k\u00e4ytt\u00f6tottumuksiin sek\u00e4 vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen alustalla. Tutkielma tuo esille, miten kuluttajat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin TikTokissa sek\u00e4 yrityksiin ja vaikuttajiin n\u00e4iden taustalla.\n Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ryhm\u00e4haastatteluna, jonka populaatio koostui Z- ja Y-sukupolven edustajista. Kaikki haastateltavat olivat aktiivisia TikTokin k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4, ja tutkimusaineisto analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui TikTok-alustasta, l\u00e4hteen uskottavuudesta, br\u00e4ndiyhteensopivuudesta sek\u00e4 kuluttajien br\u00e4ndiasenteista.\n Tutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kuluttajien TikTok-alustan k\u00e4ytt\u00f6tottumukset olivat kesken\u00e4\u00e4n hyvin saman kaltaisia. My\u00f6s heid\u00e4n asennoitumisessaan TikTok-vaikuttajamarkkinointiin ja sen taustalla oleviin br\u00e4ndihin l\u00f6ydettiin yhtenev\u00e4isyyksi\u00e4. Kuluttajat suhtautuvat positiivisesti mm. autenttiseen kriittiseen, samaistuttavaan sek\u00e4 luotettavaan vaikuttajamarkkinointiin. Tulokset toivat my\u00f6s esille, ett\u00e4 TikTok-alusta eroaa muista sosiaalisen median alustoista vaikuttajamarkkinoinnin v\u00e4lineen\u00e4. Esimerkiksi br\u00e4ndiyhteensopivuutta ja vaikuttajien seuraamista ei koettu yht\u00e4 t\u00e4rkeiksi aisoiksi TikTok-ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkielma kannustaa tutkimaan TikTok-vaikuttajamarkkinointia lis\u00e4\u00e4 my\u00f6s tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-16T11:26:01Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-16T11:26:01Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sit\u00e4 toteuttaviin br\u00e4ndeihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506165383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103573
language fin
last_indexed 2025-06-16T20:01:46Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29d0a2a3-7c70-4861-9743-4333799f8861\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506165383.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Moilanen, Joni-Pekka Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin Markkinointi Marketing
title Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
title_full Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
title_fullStr Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
title_full_unstemmed Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
title_short Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
title_sort vaikuttajamarkkintointi tiktokissa kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
title_txtP Vaikuttajamarkkintointi TikTokissa: kuluttajien asennoituminen vaikuttajamarkkinointiin ja sitä toteuttaviin brändeihin
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103573 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506165383
work_keys_str_mv AT moilanenjonipekka vaikuttajamarkkintointitiktokissakuluttajienasennoituminenvaikuttajamarkkinoin