Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta

Rutiinien ja itsesäätelyn tutkimus on kasvavan mielenkiinnon kohteena monella tieteen alalla. Kasvatustiede tuo pedagogiikan ja oppimisen näkökulman niiden kehittämiseen, ja parhaimmillaan toimii toisten tieteenalojen tukena suurempien massojen tavoittamiseksi ajassa, jossa teknologian kehitys on mu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkilä, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103548
_version_ 1835128570510311424
author Heikkilä, Sanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Heikkilä, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Heikkilä, Sanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Heikkilä, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Rutiinien ja itsesäätelyn tutkimus on kasvavan mielenkiinnon kohteena monella tieteen alalla. Kasvatustiede tuo pedagogiikan ja oppimisen näkökulman niiden kehittämiseen, ja parhaimmillaan toimii toisten tieteenalojen tukena suurempien massojen tavoittamiseksi ajassa, jossa teknologian kehitys on mullistanut arkea. Tutkimuksessa tarkastellaan osallistujien kokemuksia rutiineista ja itsesäätelytaidoista. Tutkimuksen osallistujat katsoivat neliosaisen verkkokurssin, ja täydensivät ohessa kyselylomakkeita (n=28). Aineistoa täydennettiin teemahaastatteluiden avulla (n=9). Analysointiin hyödynnettiin sisällönanalyysia. Haastateltavina oli sekä liikunnan ja terveysneuvonnan asiantuntijoita että ei-asiantuntijoita. Tutkimus vahvisti ajatusta, että rutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittäminen ja ylläpitäminen on moniulotteinen prosessi, jossa rutiinien kehittämisen ohella itsesäätelyn metataitojen ja reflektoinnin taitojen kehittäminen on olennaista. Laaja käsitys keinoista ja strategioista yhdessä rutiinien harjoittelemisen kanssa edistivät taitojen ja itsetuntemuksen kehittymistä. Tutkittavat korostivat haastatteluissa kiinnostavina oppimissisältöinä yhteiskunnallista tasoa sekä rutiinien kehittämiseen liittyviä haasteita evoluutioteorian tarkastelun näkökulmasta. Kurssien suunnittelijoiden olisi hyvä huomioida sisällöissä yksilö- ja sosiaalisen tason lisäksi myös yhteiskunnallinen taso sekä ihmisyyden ymmärtämisen laajempi perspektiivi, samalla kun tutkimusta tulisi kohdentaa kursseihin, joissa pyritään edistämään matalan kynnyksen osallistumista.
first_indexed 2025-06-16T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-16T08:42:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-16T08:42:00Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103548", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Rutiinien ja itses\u00e4\u00e4telyn tutkimus on kasvavan mielenkiinnon kohteena monella tieteen alalla. Kasvatustiede tuo pedagogiikan ja oppimisen n\u00e4k\u00f6kulman niiden kehitt\u00e4miseen, ja parhaimmillaan toimii toisten tieteenalojen tukena suurempien massojen tavoittamiseksi ajassa, jossa teknologian kehitys on mullistanut arkea. \nTutkimuksessa tarkastellaan osallistujien kokemuksia rutiineista ja itses\u00e4\u00e4telytaidoista. Tutkimuksen osallistujat katsoivat neliosaisen verkkokurssin, ja t\u00e4ydensiv\u00e4t ohessa kyselylomakkeita (n=28). Aineistoa t\u00e4ydennettiin teemahaastatteluiden avulla (n=9). Analysointiin hy\u00f6dynnettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Haastateltavina oli sek\u00e4 liikunnan ja terveysneuvonnan asiantuntijoita ett\u00e4 ei-asiantuntijoita.\nTutkimus vahvisti ajatusta, ett\u00e4 rutiinien ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen kehitt\u00e4minen ja yll\u00e4pit\u00e4minen on moniulotteinen prosessi, jossa rutiinien kehitt\u00e4misen ohella itses\u00e4\u00e4telyn metataitojen ja reflektoinnin taitojen kehitt\u00e4minen on olennaista. Laaja k\u00e4sitys keinoista ja strategioista yhdess\u00e4 rutiinien harjoittelemisen kanssa edistiv\u00e4t taitojen ja itsetuntemuksen kehittymist\u00e4. \nTutkittavat korostivat haastatteluissa kiinnostavina oppimissis\u00e4lt\u00f6in\u00e4 yhteiskunnallista tasoa sek\u00e4 rutiinien kehitt\u00e4miseen liittyvi\u00e4 haasteita evoluutioteorian tarkastelun n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kurssien suunnittelijoiden olisi hyv\u00e4 huomioida sis\u00e4ll\u00f6iss\u00e4 yksil\u00f6- ja sosiaalisen tason lis\u00e4ksi my\u00f6s yhteiskunnallinen taso sek\u00e4 ihmisyyden ymm\u00e4rt\u00e4misen laajempi perspektiivi, samalla kun tutkimusta tulisi kohdentaa kursseihin, joissa pyrit\u00e4\u00e4n edist\u00e4m\u00e4\u00e4n matalan kynnyksen osallistumista.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-16T08:42:00Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-16T08:42:00Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "108", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Kokemuksia liikuntarutiinien ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen kehitt\u00e4misest\u00e4 verkkokurssin osallistujilta", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506165361", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "rutiinit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetuntemus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsehallinta", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103548
language fin
last_indexed 2025-06-16T20:02:27Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/91aa208a-18db-4f4b-be26-aab2a093099d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506165361.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Sanna Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta itsesäätelytaidot Kasvatustiede Education rutiinit itsetuntemus koulutus itsesäätely (psykologia) oppiminen motivaatio vuorovaikutus arviointi tunteet tukeminen kehittäminen säätely itsehallinta
title Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
title_full Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
title_fullStr Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
title_full_unstemmed Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
title_short Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
title_sort kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
title_txtP Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta
topic itsesäätelytaidot Kasvatustiede Education rutiinit itsetuntemus koulutus itsesäätely (psykologia) oppiminen motivaatio vuorovaikutus arviointi tunteet tukeminen kehittäminen säätely itsehallinta
topic_facet Education Kasvatustiede arviointi itsehallinta itsesäätely (psykologia) itsesäätelytaidot itsetuntemus kehittäminen koulutus motivaatio oppiminen rutiinit säätely tukeminen tunteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103548 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506165361
work_keys_str_mv AT heikkiläsanna kokemuksialiikuntarutiinienjaitsesäätelytaitojenkehittämisestäverkkokurssinosallis