Kokemuksia liikuntarutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittämisestä verkkokurssin osallistujilta

Rutiinien ja itsesäätelyn tutkimus on kasvavan mielenkiinnon kohteena monella tieteen alalla. Kasvatustiede tuo pedagogiikan ja oppimisen näkökulman niiden kehittämiseen, ja parhaimmillaan toimii toisten tieteenalojen tukena suurempien massojen tavoittamiseksi ajassa, jossa teknologian kehitys on mu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Heikkilä, Sanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103548
Kuvaus
Yhteenveto:Rutiinien ja itsesäätelyn tutkimus on kasvavan mielenkiinnon kohteena monella tieteen alalla. Kasvatustiede tuo pedagogiikan ja oppimisen näkökulman niiden kehittämiseen, ja parhaimmillaan toimii toisten tieteenalojen tukena suurempien massojen tavoittamiseksi ajassa, jossa teknologian kehitys on mullistanut arkea. Tutkimuksessa tarkastellaan osallistujien kokemuksia rutiineista ja itsesäätelytaidoista. Tutkimuksen osallistujat katsoivat neliosaisen verkkokurssin, ja täydensivät ohessa kyselylomakkeita (n=28). Aineistoa täydennettiin teemahaastatteluiden avulla (n=9). Analysointiin hyödynnettiin sisällönanalyysia. Haastateltavina oli sekä liikunnan ja terveysneuvonnan asiantuntijoita että ei-asiantuntijoita. Tutkimus vahvisti ajatusta, että rutiinien ja itsesäätelytaitojen kehittäminen ja ylläpitäminen on moniulotteinen prosessi, jossa rutiinien kehittämisen ohella itsesäätelyn metataitojen ja reflektoinnin taitojen kehittäminen on olennaista. Laaja käsitys keinoista ja strategioista yhdessä rutiinien harjoittelemisen kanssa edistivät taitojen ja itsetuntemuksen kehittymistä. Tutkittavat korostivat haastatteluissa kiinnostavina oppimissisältöinä yhteiskunnallista tasoa sekä rutiinien kehittämiseen liittyviä haasteita evoluutioteorian tarkastelun näkökulmasta. Kurssien suunnittelijoiden olisi hyvä huomioida sisällöissä yksilö- ja sosiaalisen tason lisäksi myös yhteiskunnallinen taso sekä ihmisyyden ymmärtämisen laajempi perspektiivi, samalla kun tutkimusta tulisi kohdentaa kursseihin, joissa pyritään edistämään matalan kynnyksen osallistumista.