Keskeiset toimintamahdollisuudet kehitysvammaisten asumisen tarkastuskertomuksissa

Helsingin kaupungin vammaistyön ostopalveluyksikkö suorittaa kehitysvammaisten asumispalveluihin toiminnanaikaisia valvontakäyntejä. Vuonna 2024 voimaan tulleen Valvontalain (741/2023) mukaan palvelunjärjestäjän on valvottava, että sosiaali-ja terveydenhuollon palvelut ovat asiakkaiden ja potilaiden...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vanhanen, Raija
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103547
Description
Summary:Helsingin kaupungin vammaistyön ostopalveluyksikkö suorittaa kehitysvammaisten asumispalveluihin toiminnanaikaisia valvontakäyntejä. Vuonna 2024 voimaan tulleen Valvontalain (741/2023) mukaan palvelunjärjestäjän on valvottava, että sosiaali-ja terveydenhuollon palvelut ovat asiakkaiden ja potilaiden tarpeiden ja turvallisuuden takaavia sisällöltään, laadultaan ja laajuudeltaan. Tutkielmassani selvitän, miten keskeiset toimintamahdollisuudet toteutuvat kehitysvammaisten asumisessa ja kuinka kehitysvammaisten asiakkaiden ääni kuuluu tarkastuskertomuksissa. Aineistoni koostuu 20 kehitysvammaisten asumisen yksiköihin tehdystä tarkastuskertomuksesta vuodelta 2024. Aineiston analyysimenetelmänä oli teoriaohjaava sisällönanalyysi ja teoreettisena viitekehyksenä toimintamahdollisuusajattelusta jalostunut Martha C. Nussbaumin toimintamahdollisuuksien teoria ja sen kymmenen keskeistä toimintamahdollisuutta. Toimintamahdollisuuksilla ymmärretään poliittisen, sosiaalisen ja taloudellisen ympäristön yksilölle luomia toimintavapauksia tai -mahdollisuuksia. Tiivistin kymmenen keskeistä toimintamahdollisuutta kuuteen kategoriaan. Helsingin kaupungin kehitysvammaisten asumispalveluiden valvontaa suorittava viranomainen huomioi tarkastuskertomuksissa kehitysvammaisen asiakkaan oikeuksien toteutumisen ja asumispalvelun laadun kehittämisen lakien ja organisaation ohjeiden mukaisesti. Viranomainen kiinnittää erityisesti huomiota kehitysvammaisen asiakkaan yksilöllisen äänen, tavoitteiden ja palvelun toteutumiseen. Kehitysvammaisen asiakkaan ääni kuuluu tarkastuskertomuksissa eniten itsemääräämiseen liittyvien asioiden kohdalla.