Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisimmät syyt keskeyttää toisen asteen koulutus. Koulutuksen keskeyttäminen on tunnistettu Suomessa ongelmalliseksi ilmiöksi jo kahden vuosikymmenen ajan, sen aiheuttaessa kielteisiä seurauksia niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Etenkin toi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nissinen, Alma, Uotila, Ilona
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103546
_version_ 1835128570508214272
author Nissinen, Alma Uotila, Ilona
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nissinen, Alma Uotila, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nissinen, Alma Uotila, Ilona Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nissinen, Alma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisimmät syyt keskeyttää toisen asteen koulutus. Koulutuksen keskeyttäminen on tunnistettu Suomessa ongelmalliseksi ilmiöksi jo kahden vuosikymmenen ajan, sen aiheuttaessa kielteisiä seurauksia niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Etenkin toisen asteen koulutuksen keskeyttäminen nähdään suurena ongelmana kaikista tutkintoon johtavista koulutuksista korkeimman keskeyttämisprosenttinsa vuoksi. Jotta koulutuksen keskeyttämiseen voidaan tehokkaasti puuttua, on tiedettävä siihen yleisimmin johtavat syyt. Kyseessä on määrällinen tutkimus, jossa aineistona on käytetty opiskelijoille suunnattua kyselyä koulutuksen keskeyttämisen syistä sekä kouluilta saatua rekisteritietoa valmistumisesta toiselta asteelta. Tutkimukseen osallistui 287 toisen asteen ammatillisen koulutuksen ensimmäisen vuosiluokan opiskelijaa neljästä suomalaisesta kaupungista. Aineisto on kerätty vuosien 2017–2019 aikana. Aineiston analyysit toteutettiin riippumattomien otosten t-testillä ja Mann-Whitneyn U-testillä. Lisäksi tarkastelimme yleisimpiä syitä keskilukujen avulla. Tutkimuksen tulosten perusteella eniten koulutuksen keskeyttämispäätökseen vaikuttanut syy oli “Se ei ollut kiinnostavaa”. Se oli yleisimmin nimetty keskeyttämisen syy riippumatta siitä, oliko opiskelija valmistunut tavoiteajassa opinnoistaan vai ei. Sukupuolten välillä eroa oli ainoastaan syyssä “Hankaluudet omassa elämässä”, joka vaikutti enemmän tyttöjen keskeyttämispäätökseen. Tulokset mukailevat aikaisempaa Suomessa tehtyä tutkimusta. Eniten keskeyttämispäätökseen vaikuttaneet syyt viittaavat siihen, että keskeyttämisen syy liittyy opiskelijalle soveltumattomaan alaan.
first_indexed 2025-06-16T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vasalampi, Kati", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nissinen, Alma", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Uotila, Ilona", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-16T08:38:36Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-16T08:38:36Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103546", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 yleisimm\u00e4t syyt keskeytt\u00e4\u00e4 toisen asteen koulutus. Koulutuksen keskeytt\u00e4minen on tunnistettu Suomessa ongelmalliseksi ilmi\u00f6ksi jo kahden vuosikymmenen ajan, sen aiheuttaessa kielteisi\u00e4 seurauksia niin yksil\u00f6n kuin yhteiskunnankin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Etenkin toisen asteen koulutuksen keskeytt\u00e4minen n\u00e4hd\u00e4\u00e4n suurena ongelmana kaikista tutkintoon johtavista koulutuksista korkeimman keskeytt\u00e4misprosenttinsa vuoksi. Jotta koulutuksen keskeytt\u00e4miseen voidaan tehokkaasti puuttua, on tiedett\u00e4v\u00e4 siihen yleisimmin johtavat syyt.\n\nKyseess\u00e4 on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen tutkimus, jossa aineistona on k\u00e4ytetty opiskelijoille suunnattua kysely\u00e4 koulutuksen keskeytt\u00e4misen syist\u00e4 sek\u00e4 kouluilta saatua rekisteritietoa valmistumisesta toiselta asteelta. Tutkimukseen osallistui 287\ntoisen asteen ammatillisen koulutuksen ensimm\u00e4isen vuosiluokan opiskelijaa\nnelj\u00e4st\u00e4 suomalaisesta kaupungista. Aineisto on ker\u00e4tty vuosien 2017\u20132019 aikana. Aineiston analyysit toteutettiin riippumattomien otosten t-testill\u00e4 ja Mann-Whitneyn U-testill\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkastelimme yleisimpi\u00e4 syit\u00e4 keskilukujen avulla.\n\nTutkimuksen tulosten perusteella eniten koulutuksen keskeytt\u00e4misp\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttanut syy oli \u201cSe ei ollut kiinnostavaa\u201d. Se oli yleisimmin nimetty keskeytt\u00e4misen syy riippumatta siit\u00e4, oliko opiskelija valmistunut tavoiteajassa\nopinnoistaan vai ei. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 eroa oli ainoastaan syyss\u00e4 \u201cHankaluudet omassa el\u00e4m\u00e4ss\u00e4\u201d, joka vaikutti enemm\u00e4n tytt\u00f6jen keskeytt\u00e4misp\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Tulokset mukailevat aikaisempaa Suomessa tehty\u00e4 tutkimusta. Eniten keskeytt\u00e4misp\u00e4\u00e4t\u00f6kseen vaikuttaneet syyt viittaavat siihen, ett\u00e4 keskeytt\u00e4misen syy liittyy opiskelijalle soveltumattomaan alaan.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-16T08:38:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-16T08:38:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulutuksen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskeytt\u00e4misen syy", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaisten nuorten yleisimm\u00e4t koulutuksen keskeytt\u00e4misen syyt toisella asteella", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506165359", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojen keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskeytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toisen asteen koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkimus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "syyt", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_103546
language fin
last_indexed 2025-06-16T20:01:42Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c5a9937d-a08d-4b53-a74a-e5aa44ab2988\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506165359.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nissinen, Alma Uotila, Ilona Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella koulutuksen keskeyttäminen keskeyttämisen syy Erityispedagogiikka Special Education opintojen keskeyttäminen keskeyttäminen toisen asteen koulutus opiskelijat koulutus nuoret tutkimus ammatillinen koulutus syyt
title Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
title_full Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
title_fullStr Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
title_full_unstemmed Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
title_short Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
title_sort suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
title_txtP Suomalaisten nuorten yleisimmät koulutuksen keskeyttämisen syyt toisella asteella
topic koulutuksen keskeyttäminen keskeyttämisen syy Erityispedagogiikka Special Education opintojen keskeyttäminen keskeyttäminen toisen asteen koulutus opiskelijat koulutus nuoret tutkimus ammatillinen koulutus syyt
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education ammatillinen koulutus keskeyttäminen keskeyttämisen syy koulutuksen keskeyttäminen koulutus nuoret opintojen keskeyttäminen opiskelijat syyt toisen asteen koulutus tutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103546 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506165359
work_keys_str_mv AT nissinenalma suomalaistennuortenyleisimmätkoulutuksenkeskeyttämisensyyttoisellaasteella