Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yleisimmät syyt keskeyttää toisen asteen koulutus. Koulutuksen keskeyttäminen on tunnistettu Suomessa ongelmalliseksi ilmiöksi jo kahden vuosikymmenen ajan, sen aiheuttaessa kielteisiä seurauksia niin yksilön kuin yhteiskunnankin näkökulmasta. Etenkin toisen asteen koulutuksen keskeyttäminen nähdään suurena ongelmana kaikista tutkintoon johtavista koulutuksista korkeimman keskeyttämisprosenttinsa vuoksi. Jotta koulutuksen keskeyttämiseen voidaan tehokkaasti puuttua, on tiedettävä siihen yleisimmin johtavat syyt.
Kyseessä on määrällinen tutkimus, jossa aineistona on käytetty opiskelijoille suunnattua kyselyä koulutuksen keskeyttämisen syistä sekä kouluilta saatua rekisteritietoa valmistumisesta toiselta asteelta. Tutkimukseen osallistui 287
toisen asteen ammatillisen koulutuksen ensimmäisen vuosiluokan opiskelijaa
neljästä suomalaisesta kaupungista. Aineisto on kerätty vuosien 2017–2019 aikana. Aineiston analyysit toteutettiin riippumattomien otosten t-testillä ja Mann-Whitneyn U-testillä. Lisäksi tarkastelimme yleisimpiä syitä keskilukujen avulla.
Tutkimuksen tulosten perusteella eniten koulutuksen keskeyttämispäätökseen vaikuttanut syy oli “Se ei ollut kiinnostavaa”. Se oli yleisimmin nimetty keskeyttämisen syy riippumatta siitä, oliko opiskelija valmistunut tavoiteajassa
opinnoistaan vai ei. Sukupuolten välillä eroa oli ainoastaan syyssä “Hankaluudet omassa elämässä”, joka vaikutti enemmän tyttöjen keskeyttämispäätökseen. Tulokset mukailevat aikaisempaa Suomessa tehtyä tutkimusta. Eniten keskeyttämispäätökseen vaikuttaneet syyt viittaavat siihen, että keskeyttämisen syy liittyy opiskelijalle soveltumattomaan alaan.
|