Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin

Oppimiseen liittyvät myönteiset tunteet tukevat oppimista, ja riittävä opettajan emotionaalinen tuki on yksi mahdollinen niiden kokemista edistävä tekijä. Tunteiden kielteisyys voi kuitenkin korostua erityisesti niillä oppilailla, joilla on heikko lukemisen tai matematiikan taitotaso tai ADHD-oireit...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Aittaniemi, Anni, Övermark, Emilia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103545
_version_ 1835762657070678016
author Aittaniemi, Anni Övermark, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Aittaniemi, Anni Övermark, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Aittaniemi, Anni Övermark, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Aittaniemi, Anni
datasource_str_mv jyx
description Oppimiseen liittyvät myönteiset tunteet tukevat oppimista, ja riittävä opettajan emotionaalinen tuki on yksi mahdollinen niiden kokemista edistävä tekijä. Tunteiden kielteisyys voi kuitenkin korostua erityisesti niillä oppilailla, joilla on heikko lukemisen tai matematiikan taitotaso tai ADHD-oireita. Lisäksi tiedetään, että opettaja-oppilassuhde voi näillä oppilailla muotoutua kielteisemmäksi, jolloin myös oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki voi olla vähäisempää. Aiheesta on silti toistaiseksi varsin vähän aiempaa tutkimusta, etenkin alkuopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppimiseen liittyvät tunteet (pitäminen ja jännittäminen) ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki ovat yhteydessä toisiinsa sekä lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireiden määrään. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi sukupuolieroja sekä sitä, moderoiko koettu opettajan emotionaalinen tuki oppimiseen liittyvien tunteiden yhteyttä lukemisen ja matematiikan taitotasoon tai ADHD-oireiden määrään. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston InterLearnin Pieni Karhu -seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto (N = 172) on kerätty kahdeksalta eri paikkakunnalta syksyllä 2023 ja keväällä 2024 oppilaiden ollessa 1. luokalla. Analyyseissa käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa, Mann-Whitney U -testiä ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen että matematiikan taitotaso oli yhteydessä jännittämisen tunteisiin, mutta ADHD-oireiden määrä tai sukupuoli ei ollut. Opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydessä pitämiseen muttei jännittämiseen kaikilla oppilailla riippumatta oppilaan taitotasosta tai ADHD-oireiden määrästä. Sen sijaan pojat kokivat opettajan emotionaalisen tuen tyttöjä vähäisemmäksi. Tulosten perusteella opettajien on siis tärkeää tarjota emotionaalista tukea kaikille oppilaille ja mahdollisesti kiinnittää erityistä huomiota poikiin ja niihin oppilaisiin, joilla tunteiden kielteisyys korostuu. Lisätutkimukselle on tarvetta näiden oppilaiden kokemusten taustatekijöiden selvittämiseksi. Positive academic emotions support learning, and teacher emotional support is one possible factor that promotes experiencing them. However, negative emotions can be pronounced in students with poor reading or mathematics skill level or ADHD symptoms. In addition, teacher-student relationships can become more negative for these students, and student-perceived teacher emotional support may also be lower. However, not much prior research has been done. The aim of this study was to investigate how academic emotions (enjoyment and anxiety) and student-perceived teacher emotional support are connected to each other, and to reading and mathematics skill level and ADHD symptoms. This study also examined gender differences and whether perceived teacher emotional support moderated the relationship between academic emotions and the skill levels or ADHD symptoms. This study was part of Interlearn “Pieni Karhu” follow-up study at the university of Jyväskylä. The study data (N = 172) was collected from eight Finnish municipalities in the fall of 2023 and spring of 2024 when the students were in 1st grade. The data was analyzed using Spearman’s correlation coefficient, Mann-Whitney U-test and hierarchical linear regression analysis. The results indicated that reading and mathematics skill level were connected to feelings of anxiety, but ADHD symptoms and gender were not. Teacher emotional support was associated with feelings of enjoyment for all students. In contrast, boys experienced less teacher emotional support than girls. Based on the results, it is important for teachers to provide emotional support for all students, possibly paying special attention to boys and students who experience more negative emotions. Further research is needed to understand the underlying factors behind these students’ experiences.
first_indexed 2025-06-16T20:00:37Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aro, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Paananen, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aittaniemi, Anni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "\u00d6vermark, Emilia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-16T08:37:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-16T08:37:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103545", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Oppimiseen liittyv\u00e4t my\u00f6nteiset tunteet tukevat oppimista, ja riitt\u00e4v\u00e4 opettajan emotionaalinen tuki on yksi mahdollinen niiden kokemista edist\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4. Tunteiden kielteisyys voi kuitenkin korostua erityisesti niill\u00e4 oppilailla, joilla on heikko lukemisen tai matematiikan taitotaso tai ADHD-oireita. Lis\u00e4ksi tiedet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 opettaja-oppilassuhde voi n\u00e4ill\u00e4 oppilailla muotoutua kielteisemm\u00e4ksi, jolloin my\u00f6s oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki voi olla v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4. Aiheesta on silti toistaiseksi varsin v\u00e4h\u00e4n aiempaa tutkimusta, etenkin alkuopetuksessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten oppimiseen liittyv\u00e4t tunteet (pit\u00e4minen ja j\u00e4nnitt\u00e4minen) ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki ovat yhteydess\u00e4 toisiinsa sek\u00e4 lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tutkimuksessa tarkasteltiin lis\u00e4ksi sukupuolieroja sek\u00e4 sit\u00e4, moderoiko koettu opettajan emotionaalinen tuki oppimiseen liittyvien tunteiden yhteytt\u00e4 lukemisen ja matematiikan taitotasoon tai ADHD-oireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Tutkimus oli osa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston InterLearnin Pieni Karhu -seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto (N = 172) on ker\u00e4tty kahdeksalta eri paikkakunnalta syksyll\u00e4 2023 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2024 oppilaiden ollessa 1. luokalla. Analyyseissa k\u00e4ytettiin Spearmanin j\u00e4rjestyskorrelaatiokerrointa, Mann-Whitney U -testi\u00e4 ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, ett\u00e4 sek\u00e4 lukemisen ett\u00e4 matematiikan taitotaso oli yhteydess\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4misen tunteisiin, mutta ADHD-oireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 tai sukupuoli ei ollut. Opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydess\u00e4 pit\u00e4miseen muttei j\u00e4nnitt\u00e4miseen kaikilla oppilailla riippumatta oppilaan taitotasosta tai ADHD-oireiden m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4. Sen sijaan pojat kokivat opettajan emotionaalisen tuen tytt\u00f6j\u00e4 v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi. Tulosten perusteella opettajien on siis t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarjota emotionaalista tukea kaikille oppilaille ja mahdollisesti kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota poikiin ja niihin oppilaisiin, joilla tunteiden kielteisyys korostuu. Lis\u00e4tutkimukselle on tarvetta n\u00e4iden oppilaiden kokemusten taustatekij\u00f6iden selvitt\u00e4miseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Positive academic emotions support learning, and teacher emotional support is one possible factor that promotes experiencing them. However, negative emotions can be pronounced in students with poor reading or mathematics skill level or ADHD symptoms. In addition, teacher-student relationships can become more negative for these students, and student-perceived teacher emotional support may also be lower. However, not much prior research has been done. The aim of this study was to investigate how academic emotions (enjoyment and anxiety) and student-perceived teacher emotional support are connected to each other, and to reading and mathematics skill level and ADHD symptoms. This study also examined gender differences and whether perceived teacher emotional support moderated the relationship between academic emotions and the skill levels or ADHD symptoms. This study was part of Interlearn \u201cPieni Karhu\u201d follow-up study at the university of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The study data (N = 172) was collected from eight Finnish municipalities in the fall of 2023 and spring of 2024 when the students were in 1st grade. The data was analyzed using Spearman\u2019s correlation coefficient, Mann-Whitney U-test and hierarchical linear regression analysis. The results indicated that reading and mathematics skill level were connected to feelings of anxiety, but ADHD symptoms and gender were not. Teacher emotional support was associated with feelings of enjoyment for all students. In contrast, boys experienced less teacher emotional support than girls. Based on the results, it is important for teachers to provide emotional support for all students, possibly paying special attention to boys and students who experience more negative emotions. Further research is needed to understand the underlying factors behind these students\u2019 experiences.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-16T08:37:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-16T08:37:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimiseen liittyv\u00e4t tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan emotionaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen taitotaso", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan taitotaso", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-oireet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppimiseen liittyv\u00e4t tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506165358", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103545
language fin
last_indexed 2025-06-16T20:01:37Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c3e91309-2af1-4f5c-b7ff-212a0899674f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506165358.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aittaniemi, Anni Övermark, Emilia Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin oppimiseen liittyvät tunteet opettajan emotionaalinen tuki lukemisen taitotaso matematiikan taitotaso ADHD-oireet Psykologia Psychology lukutaito matemaattiset taidot ADHD oppimisvaikeudet
title Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin
title_full Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin
title_fullStr Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin
title_full_unstemmed Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin
title_short Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin
title_sort oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1 luokalla yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja adhd oireisiin
title_txtP Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin
topic oppimiseen liittyvät tunteet opettajan emotionaalinen tuki lukemisen taitotaso matematiikan taitotaso ADHD-oireet Psykologia Psychology lukutaito matemaattiset taidot ADHD oppimisvaikeudet
topic_facet ADHD ADHD-oireet Psychology Psykologia lukemisen taitotaso lukutaito matemaattiset taidot matematiikan taitotaso opettajan emotionaalinen tuki oppimiseen liittyvät tunteet oppimisvaikeudet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103545 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506165358
work_keys_str_mv AT aittaniemianni oppimiseenliittyvättunteetjaoppilaankokemaopettajanemotionaalinentuki1luokallayht