Oppimiseen liittyvät tunteet ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki 1. luokalla: yhteydet lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireisiin

Oppimiseen liittyvät myönteiset tunteet tukevat oppimista, ja riittävä opettajan emotionaalinen tuki on yksi mahdollinen niiden kokemista edistävä tekijä. Tunteiden kielteisyys voi kuitenkin korostua erityisesti niillä oppilailla, joilla on heikko lukemisen tai matematiikan taitotaso tai ADHD-oireit...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aittaniemi, Anni, Övermark, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103545
Description
Summary:Oppimiseen liittyvät myönteiset tunteet tukevat oppimista, ja riittävä opettajan emotionaalinen tuki on yksi mahdollinen niiden kokemista edistävä tekijä. Tunteiden kielteisyys voi kuitenkin korostua erityisesti niillä oppilailla, joilla on heikko lukemisen tai matematiikan taitotaso tai ADHD-oireita. Lisäksi tiedetään, että opettaja-oppilassuhde voi näillä oppilailla muotoutua kielteisemmäksi, jolloin myös oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki voi olla vähäisempää. Aiheesta on silti toistaiseksi varsin vähän aiempaa tutkimusta, etenkin alkuopetuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten oppimiseen liittyvät tunteet (pitäminen ja jännittäminen) ja oppilaan kokema opettajan emotionaalinen tuki ovat yhteydessä toisiinsa sekä lukemisen ja matematiikan taitotasoon ja ADHD-oireiden määrään. Tutkimuksessa tarkasteltiin lisäksi sukupuolieroja sekä sitä, moderoiko koettu opettajan emotionaalinen tuki oppimiseen liittyvien tunteiden yhteyttä lukemisen ja matematiikan taitotasoon tai ADHD-oireiden määrään. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston InterLearnin Pieni Karhu -seurantatutkimusta. Tutkimuksen aineisto (N = 172) on kerätty kahdeksalta eri paikkakunnalta syksyllä 2023 ja keväällä 2024 oppilaiden ollessa 1. luokalla. Analyyseissa käytettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokerrointa, Mann-Whitney U -testiä ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen että matematiikan taitotaso oli yhteydessä jännittämisen tunteisiin, mutta ADHD-oireiden määrä tai sukupuoli ei ollut. Opettajan emotionaalinen tuki oli yhteydessä pitämiseen muttei jännittämiseen kaikilla oppilailla riippumatta oppilaan taitotasosta tai ADHD-oireiden määrästä. Sen sijaan pojat kokivat opettajan emotionaalisen tuen tyttöjä vähäisemmäksi. Tulosten perusteella opettajien on siis tärkeää tarjota emotionaalista tukea kaikille oppilaille ja mahdollisesti kiinnittää erityistä huomiota poikiin ja niihin oppilaisiin, joilla tunteiden kielteisyys korostuu. Lisätutkimukselle on tarvetta näiden oppilaiden kokemusten taustatekijöiden selvittämiseksi. Positive academic emotions support learning, and teacher emotional support is one possible factor that promotes experiencing them. However, negative emotions can be pronounced in students with poor reading or mathematics skill level or ADHD symptoms. In addition, teacher-student relationships can become more negative for these students, and student-perceived teacher emotional support may also be lower. However, not much prior research has been done. The aim of this study was to investigate how academic emotions (enjoyment and anxiety) and student-perceived teacher emotional support are connected to each other, and to reading and mathematics skill level and ADHD symptoms. This study also examined gender differences and whether perceived teacher emotional support moderated the relationship between academic emotions and the skill levels or ADHD symptoms. This study was part of Interlearn “Pieni Karhu” follow-up study at the university of Jyväskylä. The study data (N = 172) was collected from eight Finnish municipalities in the fall of 2023 and spring of 2024 when the students were in 1st grade. The data was analyzed using Spearman’s correlation coefficient, Mann-Whitney U-test and hierarchical linear regression analysis. The results indicated that reading and mathematics skill level were connected to feelings of anxiety, but ADHD symptoms and gender were not. Teacher emotional support was associated with feelings of enjoyment for all students. In contrast, boys experienced less teacher emotional support than girls. Based on the results, it is important for teachers to provide emotional support for all students, possibly paying special attention to boys and students who experience more negative emotions. Further research is needed to understand the underlying factors behind these students’ experiences.