Kaikkia osallistava musiikinopetus erityiskoulussa

Tutkin maisterintutkielmassani erityiskoulu Valterin toimipisteen musiikintuntien sisältöjä. Tutkimuksessani tärkeänä aineistona musiikintuntien lisäksi toimii Valterin opetussuunnitelma ja tämän laatimat tavoitteet koulun musiikintunneille. Aihe tutkielmaani valikoitui erityispedagogiikan ja musiik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Frigård, Anniina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2023
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103533
Description
Summary:Tutkin maisterintutkielmassani erityiskoulu Valterin toimipisteen musiikintuntien sisältöjä. Tutkimuksessani tärkeänä aineistona musiikintuntien lisäksi toimii Valterin opetussuunnitelma ja tämän laatimat tavoitteet koulun musiikintunneille. Aihe tutkielmaani valikoitui erityispedagogiikan ja musiikkikasvatuksen opintojeni kautta, sillä tulevassa työssäni toivon hyötyväni kaikesta, mitä tämän maisterintutkielman tutkimusprosessin aikana olen oppinut. Tutkimukseni aikana toteutin myös erityispedagogiikan sivuaineharjoittelun, joka oli suuri etu myös tutkimustani ajatellen. Pääsin vajaan kolmen kuukauden harjoitteluni aikana syventymään paljon enemmän erityiskoulun opetusarkeen kuin olisin päässyt ainoastaan kolmen viikon tutkimukseni aikana. Aineistoni koostuu kolmesta opetusryhmästä, joita kävin observoimassa kolmen viikon ajan. Jokaisessa ryhmässä on eri ikäisiä oppilaita, joilla on erilaisia tuen tarpeita, kuten näkö- ja kuulorajoitteisuutta sekä monivammaisuutta. Ryhmät ovat tärkeä osa aineistoani, mutta tulen keskittymään ensisijaisesti musiikintuntien sisältöjen kokonaisuuksiin sekä Valterin opetussuunnitelmaan. Toteutin tutkimukseni tapaustutkimuksena keväällä 2023, johon aineistoni keräsin pääasiassa observoimalla musiikintunteja. Toimin musiikintunneilla kuitenkin observoinnin lisäksi myös apuopettajana, mikä teki tutkimuksestani myös hieman toiminnallisen. Valterin toimipisteen musiikinopetus toteutui opetussuunnitelman laatimia tavoitteita kiitettävästi noudattaen. Valterin toimipisteessä musiikkia opettavat opettajat ovat erityisopettajia, joilla ei ole musiikkikasvatuksen alan pätevyyttä. Usealla opettajalla on kuitenkin musiikillista tietämystä esimerkiksi musiikkiterapiasta. Ainoastaan musiikinopettajan pätevyydellä ei erityiskoulussa kuitenkaan pärjää, sillä musiikintunneilla tulee tietää niin paljon eri tuen tarpeisiin vastaamisesta. Sekä erityispedagogiikan että musiikkikasvatuksen osaaminen ovat tärkeää erityiskoulun musiikintunneilla.