eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eWOM-viestinnän jakamisen motivaatiotekijöitä TikTokissa. TikTok on räjähdysmäisesti noussut yhdeksi suositummaksi sosiaalisen median alustaksi, ja se tarjoaa uniikin ympäristön tuotearvosteluille alustan visuaalisuuden ja vuorovaikutteisen luonteen ansiosta. TikTok...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ingman, Heidi
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103520
_version_ 1835762657055997952
author Ingman, Heidi
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ingman, Heidi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ingman, Heidi Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ingman, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eWOM-viestinnän jakamisen motivaatiotekijöitä TikTokissa. TikTok on räjähdysmäisesti noussut yhdeksi suositummaksi sosiaalisen median alustaksi, ja se tarjoaa uniikin ympäristön tuotearvosteluille alustan visuaalisuuden ja vuorovaikutteisen luonteen ansiosta. TikTok on täynnä tuotearvosteluita, joka on yksi eWOMin yleisimmistä esiintymismuodoista. eWOM vaikuttaa yhä enemmän kuluttajien ostopäätöksiin, ja siitä on tullut vallitseva sosiaalinen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Tutkimus pyrkii selvittämään, millainen kosmetiikkaroskavideo on tuotearvostelun muotona ja mikä motivoi kuluttajaa jakamaan videomuotoisen tuotearvostelun TikTokiin. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineistonkeruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastatteluun osallistui viisi henkilöä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti hyödyntäen Hennig-Thuraun ja kumppaneiden (2004) eWOM-viestinnän motivaatiotekijöiden viitekehystä. Tutkimus lisää ymmärrystä eWOM-viestinnän motivaatiotekijöistä TikTokin kontekstissa. Tulokset osoittavat, että huoli muista kuluttajista, sosiaaliset edut, ulospäin suuntautuneisuus, neuvojen etsintä, luovuus ja mielenkiinto motivoivat kuluttajaa jakamaan kosmetiikkaroskavideon. Tutkimus tarjoaa yhden näkökulman kuluttajien eWOM-viestinnän motivaatiotekijöihin kosmetiikkaroskavideoiden julkaisemiseen TikTokissa. Tutkimus auttaa yrityksiä ymmärtämään kuluttajakäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja lisää ymmärrystä eWOM-viestinnän motivaatiotekijöihin. Vaikka tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä pienen otantakoon vuoksi, ne tarjoavat arvokasta tietoa eWOM-viestinnän motivaatiotekijöistä ja ne luovat mielenkiintoisen lähtökohdan jatkotutkimuksille.
first_indexed 2025-06-16T20:00:37Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taiminen, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ingman, Heidi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-16T06:18:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-16T06:18:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103520", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan eWOM-viestinn\u00e4n jakamisen motivaatiotekij\u00f6it\u00e4 TikTokissa. TikTok on r\u00e4j\u00e4hdysm\u00e4isesti noussut yhdeksi suositummaksi sosiaalisen median alustaksi, ja se tarjoaa uniikin ymp\u00e4rist\u00f6n tuotearvosteluille alustan visuaalisuuden ja vuorovaikutteisen luonteen ansiosta. TikTok on t\u00e4ynn\u00e4 tuotearvosteluita, joka on yksi eWOMin yleisimmist\u00e4 esiintymismuodoista. eWOM vaikuttaa yh\u00e4 enemm\u00e4n kuluttajien ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin, ja siit\u00e4 on tullut vallitseva sosiaalinen ilmi\u00f6 sosiaalisessa mediassa.\n\nTutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, millainen kosmetiikkaroskavideo on tuotearvostelun muotona ja mik\u00e4 motivoi kuluttajaa jakamaan videomuotoisen tuotearvostelun TikTokiin. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineistonkeruussa hy\u00f6dynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastatteluun osallistui viisi henkil\u00f6\u00e4. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti hy\u00f6dynt\u00e4en Hennig-Thuraun ja kumppaneiden (2004) eWOM-viestinn\u00e4n motivaatiotekij\u00f6iden viitekehyst\u00e4.\n\nTutkimus lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 eWOM-viestinn\u00e4n motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4 TikTokin kontekstissa. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 huoli muista kuluttajista, sosiaaliset edut, ulosp\u00e4in suuntautuneisuus, neuvojen etsint\u00e4, luovuus ja mielenkiinto motivoivat kuluttajaa jakamaan kosmetiikkaroskavideon.\n\nTutkimus tarjoaa yhden n\u00e4k\u00f6kulman kuluttajien eWOM-viestinn\u00e4n motivaatiotekij\u00f6ihin kosmetiikkaroskavideoiden julkaisemiseen TikTokissa. Tutkimus auttaa yrityksi\u00e4 ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 sosiaalisessa mediassa ja lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 eWOM-viestinn\u00e4n motivaatiotekij\u00f6ihin. Vaikka tutkimustulokset eiv\u00e4t ole yleistett\u00e4viss\u00e4 pienen otantakoon vuoksi, ne tarjoavat arvokasta tietoa eWOM-viestinn\u00e4n motivaatiotekij\u00f6ist\u00e4 ja ne luovat mielenkiintoisen l\u00e4ht\u00f6kohdan jatkotutkimuksille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-16T06:18:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-16T06:18:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "eWOM-viestinn\u00e4n motivaatiotekij\u00e4t TikTokissa \u2013 Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506165333", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://www.jyu.fi/fi/osc/kirjasto/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#toc-jyx-ty-asema.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://www.jyu.fi/en/osc/library/workspaces/facilities-and-equipment#toc-jyx-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103520
language fin
last_indexed 2025-06-16T20:01:31Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ingman, Heidi eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon? Viestinnän johtaminen Corporate Communication
title eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?
title_full eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?
title_fullStr eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon? eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?
title_full_unstemmed eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon? eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?
title_short eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?
title_sort ewom viestinnän motivaatiotekijät tiktokissa miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon
title_txtP eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103520 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506165333
work_keys_str_mv AT ingmanheidi ewomviestinnänmotivaatiotekijättiktokissamiksikuluttajajulkaiseekosmetiikkaroskavide