eWOM-viestinnän motivaatiotekijät TikTokissa – Miksi kuluttaja julkaisee kosmetiikkaroskavideon?

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eWOM-viestinnän jakamisen motivaatiotekijöitä TikTokissa. TikTok on räjähdysmäisesti noussut yhdeksi suositummaksi sosiaalisen median alustaksi, ja se tarjoaa uniikin ympäristön tuotearvosteluille alustan visuaalisuuden ja vuorovaikutteisen luonteen ansiosta. TikTok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ingman, Heidi
Other Authors: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103520
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan eWOM-viestinnän jakamisen motivaatiotekijöitä TikTokissa. TikTok on räjähdysmäisesti noussut yhdeksi suositummaksi sosiaalisen median alustaksi, ja se tarjoaa uniikin ympäristön tuotearvosteluille alustan visuaalisuuden ja vuorovaikutteisen luonteen ansiosta. TikTok on täynnä tuotearvosteluita, joka on yksi eWOMin yleisimmistä esiintymismuodoista. eWOM vaikuttaa yhä enemmän kuluttajien ostopäätöksiin, ja siitä on tullut vallitseva sosiaalinen ilmiö sosiaalisessa mediassa. Tutkimus pyrkii selvittämään, millainen kosmetiikkaroskavideo on tuotearvostelun muotona ja mikä motivoi kuluttajaa jakamaan videomuotoisen tuotearvostelun TikTokiin. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineistonkeruussa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja haastatteluun osallistui viisi henkilöä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavasti hyödyntäen Hennig-Thuraun ja kumppaneiden (2004) eWOM-viestinnän motivaatiotekijöiden viitekehystä. Tutkimus lisää ymmärrystä eWOM-viestinnän motivaatiotekijöistä TikTokin kontekstissa. Tulokset osoittavat, että huoli muista kuluttajista, sosiaaliset edut, ulospäin suuntautuneisuus, neuvojen etsintä, luovuus ja mielenkiinto motivoivat kuluttajaa jakamaan kosmetiikkaroskavideon. Tutkimus tarjoaa yhden näkökulman kuluttajien eWOM-viestinnän motivaatiotekijöihin kosmetiikkaroskavideoiden julkaisemiseen TikTokissa. Tutkimus auttaa yrityksiä ymmärtämään kuluttajakäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja lisää ymmärrystä eWOM-viestinnän motivaatiotekijöihin. Vaikka tutkimustulokset eivät ole yleistettävissä pienen otantakoon vuoksi, ne tarjoavat arvokasta tietoa eWOM-viestinnän motivaatiotekijöistä ja ne luovat mielenkiintoisen lähtökohdan jatkotutkimuksille.