Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla

Kasvanut kilpailu markkinoilla, asiakasuskollisuuden heikentyminen ja nopeasti muuttuva maailma ovat korostaneet työntekijöiden roolia kilpailuedun luomisessa. Työntekijäpohjaisen brändipääoman (EBBE) merkitys brändinhallinnassa onkin tunnistettu yhä vahvemmin ja se on kasvattanut suosiotaan tutkimu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Rantanen, Tobias, Hilliaho, Anne
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103517
_version_ 1834947392466583552
author Rantanen, Tobias Hilliaho, Anne
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantanen, Tobias Hilliaho, Anne Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantanen, Tobias Hilliaho, Anne Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantanen, Tobias
datasource_str_mv jyx
description Kasvanut kilpailu markkinoilla, asiakasuskollisuuden heikentyminen ja nopeasti muuttuva maailma ovat korostaneet työntekijöiden roolia kilpailuedun luomisessa. Työntekijäpohjaisen brändipääoman (EBBE) merkitys brändinhallinnassa onkin tunnistettu yhä vahvemmin ja se on kasvattanut suosiotaan tutkimusaiheena viime vuosina. Siitä huolimatta sen ymmärtämisessä on edelleen merkittäviä puutteita, eikä sen määritelmä tai muodostumiseen vaikuttavat tekijät ole saavuttaneet selkeää yksimielisyyttä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli integroida hajanaista tutkimuskenttää ja tutkia, miten sisäisellä brändinhallinnalla (IBM) voidaan vaikuttaa vahvan EBBE:n muodostumiseen ja mitä positiivisia vaikutuksia vahvalla EBBE:llä on organisaatiolle. Tutkimus toteutettiin yksittäisenä tapaustutkimuksena Suomessa toimivaan vähittäiskaupan pk-yritykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla neljää tapausyrityksen hallinnon edustajaa ja kymmentä myymälätyöntekijää. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattista analysointimenetelmää hyödyntäen. Haastattelut antoivat syvällisen käsityksen tapausyrityksen IBM:n ja EBBE:n nykytilanteesta. Tutkimustulosten perusteella brändimyönteisellä ja avoimella organisaatiokulttuurilla sekä IBM:n menetelmillä, eli brändikeskeisellä henkilöstöhallinnolla, sisäisellä brändiviestinnällä ja brändijohtajuudella, on mahdollista luoda työntekijöiden bränditietoisuutta, joka kattaa sekä kognitiivisia että affektiivisia elementtejä. Kognitiivinen reitti kulkee brändiymmärryksen kautta ja affektiivinen reitti etenkin brändiin samaistumisen kautta. Näiden kautta voidaan luoda vahvaa EBBE:ä. Vahva EBBE edesauttaa mitattavissa olevien etujen, eli brändin kansalaiskäyttäytymisen, brändiuskollisuuden ja brändin tukemisen, saavuttamista, mutta sen katsotaan olevan myös brändi-identiteetin yhteisluonnin tekijä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että EBBE tulisi nähdä strategisena lähestymistapana, jossa IBM:n avulla voidaan vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden asiakaslähtöisyyteen ja brändin mukaiseen käyttäytymiseen. Sen avulla voidaan luoda kilpailuetua ja vahvistaa organisaation brändipääomaa. Brändin rakentamisen eteen tulisi siis tehdä tiivistä yhteistyötä markkinoinnin, HR:n ja johdon välillä sekä ottaa henkilöstö mukaan sen luomiseen.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantanen, Tobias", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hilliaho, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-13T13:27:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-13T13:27:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103517", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kasvanut kilpailu markkinoilla, asiakasuskollisuuden heikentyminen ja nopeasti muuttuva maailma ovat korostaneet ty\u00f6ntekij\u00f6iden roolia kilpailuedun luomisessa. Ty\u00f6ntekij\u00e4pohjaisen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman (EBBE) merkitys br\u00e4ndinhallinnassa onkin tunnistettu yh\u00e4 vahvemmin ja se on kasvattanut suosiotaan tutkimusaiheena viime vuosina. Siit\u00e4 huolimatta sen ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 on edelleen merkitt\u00e4vi\u00e4 puutteita, eik\u00e4 sen m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4 tai muodostumiseen vaikuttavat tekij\u00e4t ole saavuttaneet selke\u00e4\u00e4 yksimielisyytt\u00e4. T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli integroida hajanaista tutkimuskentt\u00e4\u00e4 ja tutkia, miten sis\u00e4isell\u00e4 br\u00e4ndinhallinnalla (IBM) voidaan vaikuttaa vahvan EBBE:n muodostumiseen ja mit\u00e4 positiivisia vaikutuksia vahvalla EBBE:ll\u00e4 on organisaatiolle.\nTutkimus toteutettiin yksitt\u00e4isen\u00e4 tapaustutkimuksena Suomessa toimivaan v\u00e4hitt\u00e4iskaupan pk-yritykseen. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen haastateltiin puolistrukturoiduilla haastatteluilla nelj\u00e4\u00e4 tapausyrityksen hallinnon edustajaa ja kymment\u00e4 myym\u00e4l\u00e4ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4. Haastatteluaineisto analysoitiin temaattista analysointimenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. Haastattelut antoivat syv\u00e4llisen k\u00e4sityksen tapausyrityksen IBM:n ja EBBE:n nykytilanteesta.\nTutkimustulosten perusteella br\u00e4ndimy\u00f6nteisell\u00e4 ja avoimella organisaatiokulttuurilla sek\u00e4 IBM:n menetelmill\u00e4, eli br\u00e4ndikeskeisell\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6hallinnolla, sis\u00e4isell\u00e4 br\u00e4ndiviestinn\u00e4ll\u00e4 ja br\u00e4ndijohtajuudella, on mahdollista luoda ty\u00f6ntekij\u00f6iden br\u00e4nditietoisuutta, joka kattaa sek\u00e4 kognitiivisia ett\u00e4 affektiivisia elementtej\u00e4. Kognitiivinen reitti kulkee br\u00e4ndiymm\u00e4rryksen kautta ja affektiivinen reitti etenkin br\u00e4ndiin samaistumisen kautta. N\u00e4iden kautta voidaan luoda vahvaa EBBE:\u00e4. Vahva EBBE edesauttaa mitattavissa olevien etujen, eli br\u00e4ndin kansalaisk\u00e4ytt\u00e4ytymisen, br\u00e4ndiuskollisuuden ja br\u00e4ndin tukemisen, saavuttamista, mutta sen katsotaan olevan my\u00f6s br\u00e4ndi-identiteetin yhteisluonnin tekij\u00e4.\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 EBBE tulisi n\u00e4hd\u00e4 strategisena l\u00e4hestymistapana, jossa IBM:n avulla voidaan vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti ty\u00f6ntekij\u00f6iden asiakasl\u00e4ht\u00f6isyyteen ja br\u00e4ndin mukaiseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen. Sen avulla voidaan luoda kilpailuetua ja vahvistaa organisaation br\u00e4ndip\u00e4\u00e4omaa. Br\u00e4ndin rakentamisen eteen tulisi siis tehd\u00e4 tiivist\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 markkinoinnin, HR:n ja johdon v\u00e4lill\u00e4 sek\u00e4 ottaa henkil\u00f6st\u00f6 mukaan sen luomiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-13T13:27:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-13T13:27:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "122", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6ntekij\u00e4pohjaisen br\u00e4ndip\u00e4\u00e4oman rakentaminen sis\u00e4isen br\u00e4ndinhallinnan avulla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506135330", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103517
language fin
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/edfcb311-6694-4ea5-8e7b-2ba344950e1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506135330.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantanen, Tobias Hilliaho, Anne Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla Markkinointi Marketing
title Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
title_full Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
title_fullStr Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
title_full_unstemmed Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
title_short Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
title_sort työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
title_txtP Työntekijäpohjaisen brändipääoman rakentaminen sisäisen brändinhallinnan avulla
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103517 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506135330
work_keys_str_mv AT rantanentobias työntekijäpohjaisenbrändipääomanrakentaminensisäisenbrändinhallinnanavulla