"Valpurit on niitä höpönlöpökirjoja" lasten käsityksiä omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstu-sovelluksen käytöstä

Lukutaito on ollut jo vuosia laskussa. Oikein ajoitetulla ja oikeanlaisella tuella on kuitenkin mahdollista tukea lukutaidon kehitystä. Lasten suhtautumiseen lukutaidosta vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten kotona opitut mallit ja ympäristön virikkeet. Myös lasten oma suhde heidän lukijuuteensa muo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Taskinen, Aino
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103512
Kuvaus
Yhteenveto:Lukutaito on ollut jo vuosia laskussa. Oikein ajoitetulla ja oikeanlaisella tuella on kuitenkin mahdollista tukea lukutaidon kehitystä. Lasten suhtautumiseen lukutaidosta vaikuttavat erilaiset tekijät, kuten kotona opitut mallit ja ympäristön virikkeet. Myös lasten oma suhde heidän lukijuuteensa muodostuu positiivisen suhteen ja kokemusten myötä. Esimerkiksi emeritusprofessori Heikki Lyytisen kehittämä Satukirstu-sovellus auttaa lapsia saavuttamaan peruslukutaidon alkeet ja innostaa lapsia kuuntelemaan satuja. Sovellus lukee satuja ääneen osoittaen samalla alalaidassa kulkevasta tekstistä, mitä sanaa ollaan lukemassa. Näin sanojen lukemista on helppo seurata itsenäisesti samalla, kun satua pystyy kuuntelemaan. Tutkimuksessani tarkastelen lasten käsityksiä heidän omasta lukijuudestaan sekä kokemuksia Satukirstun käytöstä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia ajatusmalleja lapsilla on lukemisesta ja miten kyseiset ajatusmallit vaikuttavat lasten käsityksiin omasta lukutaidostaan ja yleisesti lukemisen hyödyistä. Lisäksi tutkimuksessani pyrin selvittämään, millainen on hyvä lukemisen taitotaso Satukirstun käyttämiseen. Tutkimuskysymyksiäni on kolme: 1) Millaisia käsityksiä ja kokemuksia lapsilla on lukemisesta? 2) Millaisia kuuntelukokemuksia lapsilla on Satukirstusta? 3) Millainen lukija hyötyy Satukirstun kuuntelemisesta? Tutkimukseni pohjautuu lukutaitoon ja sen kehittymiseen liittyviin teorioihin. Tutkimusaineistoni koostuu neljän lapsen haastattelusta, lasten huoltajien täyttämistä esitietolomakkeista sekä testistä, jonka tein lapsille. Haastattelussa kyselin lasten kokemuksia Satukirstusta sekä lasten kotona tapahtuvasta lukemisesta. Analysoin tutkimusaineistoa laadullisella sisältöanalyysilla aineistolähtöistä sisältöanalyysia hyödyntäen. Tutkimuksessani lapset paljastuivat aktiivisiksi toimijoiksi, joiden mielestä lukemisen funktioita ovat viihtyminen sekä tiedon hankkiminen. Lasten aktiivinen toimijuus näkyy esimerkiksi heidän halunaan lukea kirjoja yhdessä vanhempiensa kanssa. Satukirstun kuuntelukokemukset olivat tutkimuksen mukaan pääasiassa positiivisia ja sovellus osoittautuu sopivaksi erityisesti lapsille, jotka ovat kiinnostuneita ympäröivästä kielimaailmasta ja jotka ovat jo alkaneet havaita kirjain-äännevastaavuuksia. Tulosten perusteella Satukirstu soveltuu lukemisen opettelun tukemiseen etenkin sen alkuvaiheissa. Jatkossa tutkimustuloksia voidaan hyödyntää lukemisen tukemisessa sovelluksen avulla sekä lukemisen harjoittelussa perheissä, joissa muuten luettaisiin lapsille vähän kirjoja.