Yhteenveto: | Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella, millaista naiskuvaa Trendin printtilehtien kansikuvajutut rakentavat. Tutkimusongelmaa lähestytään kahden tutkimuskysymyksen avulla: 1) minkälaisissa kehyksissä Trendin kansikuvajuttujen naiset esitetään sekä 2) mitä kielellisiä ja visuaalisia valintoja
naiskuvan rakentamiseen käytetään?
Media vaikuttaa olennaisesti siihen, millaisia representaatioita naisista tuotetaan ja millaisista näkökulmista naiseutta journalismissa käsitellään. Naistenlehdet toimivat oman aikakautensa naiseuden kuvastona. A-lehtien vuonna 2022 toteuttaman tutkimuksen mukaan naistenlehtien perinteinen naiskuva koetaan vanhentuneeksi. Tutkimukseen vastanneista alle kolmannes kertoi samaistuvansa vallitsevaan nykyiseen naiskuvaan. Naiskuvalla tässä tutkimuksessa tarkoitetaan mielikuvaa, joka lukijalle rakentuu aineiston representaatioiden kautta.
Tutkimus sijoittuu journalismin- ja naistenlehtitutkimuksen lisäksi sukupuolentutkimuksen kentälle, erityisesti feministisen mediatutkimukseen. Tutkimusaineistona toimii 13 peräkkäistä Trendin kansikuvajuttua vuosilta 2023–2024. Kansikuvajuttuja tarkastellaan kokonaisuuksina eli analyysissä huomioidaan
tekstin lisäksi myös artikkelin kuvat. Tämä tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti median kehysanalyysin avulla.
Analyysin tuloksena aineistosta löytyi neljä pääkehystä: Käännekohdan selättäjä, Rohkea suunnannäyttäjä,
Uudenlainen äiti ja Tabujen rikkoja. Näitä kehyksiä yhdisti seuraavat piirteet: rohkeus, reippaus ja itsenäisyys. Tulosten perusteella nykynaiselta odotetaan itsenäisyyttä ja rohkeutta. Lisäksi naiselta odotetaan
kykyä toteuttaa itseään ja omia haaveitaan, erityisesti työelämässä. Ura ja menestys esitetään keskeisinä
arvoina. Sen sijaan parisuhteet, rakkaus ja kotiäitiys jäivät aineistossa vähälle huomiolle. Yhteiskunnallisesta näkökulmasta katsottuna Trendin rakentama naiskuva näyttäytyy kuitenkin melko suppeana ja yksipuolisena.
|