Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?

Tämä tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta Bronfenbrennerin bioekologisen teorian näkökulmasta sekä heidän kokemuksiaan Sapere-ruokakasvatusmenetelmän käytöstä pedagogisena ruokakasvatuksen työkaluna. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelem...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Naalisvaara, Aila Johanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103494
_version_ 1835037983007309824
author Naalisvaara, Aila Johanna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Naalisvaara, Aila Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Naalisvaara, Aila Johanna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Naalisvaara, Aila Johanna
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta Bronfenbrennerin bioekologisen teorian näkökulmasta sekä heidän kokemuksiaan Sapere-ruokakasvatusmenetelmän käytöstä pedagogisena ruokakasvatuksen työkaluna. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka olivat perehtyneet Sapere-ruokakasvatusmenetelmään. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Sapere-ruokakasvatusmenetelmä rohkaisee lapsia tutustumaan ruokaan kaikkien aistiensa avulla, huomioiden heidän yksilölliset aistikokemuksensa. Menetelmä hyödyntää lasten luontaista uteliaisuutta ja opettaa heitä ilmaisemaan ruokakokemuksiaan monipuolisesti. Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset näkevät ruokakasvatuksen moniulotteisena ilmiönä. Siihen liittyvät lapsen yksilöllinen kehitys, varhaiskasvatuksessa ja kodeissa toteutuva ruokakasvatus, ruokakasvatusta ohjaavat monitasoiset sekä laajemmat yhteiskunnalliset sekä kulttuuriset ilmiöt. Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antoi työntekijöille uusia näkökulmia tarkastella ruokakasvatuksen oppimiskäsityksiä sekä pedagogiikkaa. Tuloksissa korostuivat lapsilähtöisyyden, leikin, tutkivan oppimisen ja aistilähtöisten menetelmien hyödyt lasten ruokakasvatuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta tulisi kehittää lapsilähtöisempään suuntaan, huomioiden lapsille ominainen ja luontainen tapa oppia ruoasta. Ruokakasvatuksen kehittäminen vaatii yhteisen tahtotilan synnyttämistä eri tasoilla toimivien tahojen kesken.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Naalisvaara, Aila Johanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-13T05:55:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-13T05:55:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103494", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4 lasten ruokakasvatuksesta Bronfenbrennerin bioekologisen teorian n\u00e4k\u00f6kulmasta sek\u00e4 heid\u00e4n kokemuksiaan Sapere-ruokakasvatusmenetelm\u00e4n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 pedagogisena ruokakasvatuksen ty\u00f6kaluna. \nTutkimusaineisto \tker\u00e4ttiin \thaastattelemalla \t12 \tvarhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, \tjotka \tolivat \tperehtyneet \tSapere-ruokakasvatusmenetelm\u00e4\u00e4n. Aineisto analysoitiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\t \nSapere-ruokakasvatusmenetelm\u00e4 rohkaisee lapsia tutustumaan ruokaan kaikkien aistiensa avulla, huomioiden heid\u00e4n yksil\u00f6lliset aistikokemuksensa. Menetelm\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 lasten luontaista uteliaisuutta ja opettaa heit\u00e4 ilmaisemaan ruokakokemuksiaan monipuolisesti. \nTutkimustulokset \tosoittavat, \tett\u00e4 \tvarhaiskasvatuksen \tammattilaiset n\u00e4kev\u00e4t ruokakasvatuksen moniulotteisena ilmi\u00f6n\u00e4. Siihen liittyv\u00e4t lapsen yksil\u00f6llinen kehitys, varhaiskasvatuksessa ja kodeissa toteutuva ruokakasvatus, ruokakasvatusta ohjaavat monitasoiset sek\u00e4 laajemmat yhteiskunnalliset sek\u00e4 kulttuuriset ilmi\u00f6t. Sapere-ruokakasvatusmenetelm\u00e4\u00e4n perehtyminen antoi ty\u00f6ntekij\u00f6ille uusia n\u00e4k\u00f6kulmia tarkastella ruokakasvatuksen oppimisk\u00e4sityksi\u00e4 sek\u00e4 pedagogiikkaa. Tuloksissa korostuivat lapsil\u00e4ht\u00f6isyyden, leikin, tutkivan oppimisen ja aistil\u00e4ht\u00f6isten menetelmien hy\u00f6dyt lasten ruokakasvatuksessa.\t \nJohtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta tulisi kehitt\u00e4\u00e4 lapsil\u00e4ht\u00f6isemp\u00e4\u00e4n suuntaan, huomioiden lapsille ominainen ja luontainen tapa oppia ruoasta. Ruokakasvatuksen kehitt\u00e4minen vaatii yhteisen tahtotilan synnytt\u00e4mist\u00e4 eri tasoilla toimivien tahojen kesken.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-06-13T05:55:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-13T05:55:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "84", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruokasuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sapere-ruokakasvatusmenetelm\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Bronfenbrennerin bioekologinen teoria", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen ty\u00f6ntekij\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4 lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelm\u00e4\u00e4n perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506135308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruokakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103494
language fin
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/311dd7cb-9d7c-4fcb-983b-dee3322e8349\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506135308.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Naalisvaara, Aila Johanna Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa? ruokasuhde Sapere-ruokakasvatusmenetelmä Bronfenbrennerin bioekologinen teoria Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus ruokakasvatus
title Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?
title_full Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?
title_fullStr Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa? Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa? Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?
title_short Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta
title_sort varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta onko sapere ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa
title_sub onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?
title_txtP Varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta : onko Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antanut uutta ajateltavaa?
topic ruokasuhde Sapere-ruokakasvatusmenetelmä Bronfenbrennerin bioekologinen teoria Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus ruokakasvatus
topic_facet Bronfenbrennerin bioekologinen teoria Early Childhood Education Sapere-ruokakasvatusmenetelmä Varhaiskasvatus ruokakasvatus ruokasuhde varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103494 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506135308
work_keys_str_mv AT naalisvaaraailajohanna varhaiskasvatuksentyöntekijöidenkäsityksiälastenruokakasvatuksestaonkosap