Summary: | Tämä tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen työntekijöiden käsityksiä lasten ruokakasvatuksesta Bronfenbrennerin bioekologisen teorian näkökulmasta sekä heidän kokemuksiaan Sapere-ruokakasvatusmenetelmän käytöstä pedagogisena ruokakasvatuksen työkaluna.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 12 varhaiskasvatuksen työntekijää, jotka olivat perehtyneet Sapere-ruokakasvatusmenetelmään. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Sapere-ruokakasvatusmenetelmä rohkaisee lapsia tutustumaan ruokaan kaikkien aistiensa avulla, huomioiden heidän yksilölliset aistikokemuksensa. Menetelmä hyödyntää lasten luontaista uteliaisuutta ja opettaa heitä ilmaisemaan ruokakokemuksiaan monipuolisesti.
Tutkimustulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen ammattilaiset näkevät ruokakasvatuksen moniulotteisena ilmiönä. Siihen liittyvät lapsen yksilöllinen kehitys, varhaiskasvatuksessa ja kodeissa toteutuva ruokakasvatus, ruokakasvatusta ohjaavat monitasoiset sekä laajemmat yhteiskunnalliset sekä kulttuuriset ilmiöt. Sapere-ruokakasvatusmenetelmään perehtyminen antoi työntekijöille uusia näkökulmia tarkastella ruokakasvatuksen oppimiskäsityksiä sekä pedagogiikkaa. Tuloksissa korostuivat lapsilähtöisyyden, leikin, tutkivan oppimisen ja aistilähtöisten menetelmien hyödyt lasten ruokakasvatuksessa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta tulisi kehittää lapsilähtöisempään suuntaan, huomioiden lapsille ominainen ja luontainen tapa oppia ruoasta. Ruokakasvatuksen kehittäminen vaatii yhteisen tahtotilan synnyttämistä eri tasoilla toimivien tahojen kesken.
|