A shift in digital content marketing – fostering creativity with generative artificial intelligence

Generative artificial intelligence (GenAI) is increasingly integrated into digital content marketing (DCM) and fundamentally transforming marketers’ workflows and practices, yet few studies have acknowledged the effects on creativity. GenAI can help to create new ideas, content, and boost creativity...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hepola, Annika
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103492
Kuvaus
Yhteenveto:Generative artificial intelligence (GenAI) is increasingly integrated into digital content marketing (DCM) and fundamentally transforming marketers’ workflows and practices, yet few studies have acknowledged the effects on creativity. GenAI can help to create new ideas, content, and boost creativity. To address important knowledge gaps, this thesis studies how GenAI can foster marketers’ creativity in DCM and how they are collaborating with GenAI to promote and sustain creativity. Additionally, this study addresses the challenges and benefits of GenAI adoption. This study employed a theoretical framework constructed from extant literature. The study’s data was collected through qualitative semi-structured interviews and targeted marketers who have experience in DCM with GenAI. The data was analyzed using theory-based content analysis. The first key result of the study is that GenAI fosters marketers’ creativity when they learn to use the GenAI tools effectively for their specific DCM needs and GenAI can foster creativity in collaboration with human input. However, relying on GenAI too much can diminish human creativity. The second key result of this study suggests that GenAI is rather a tool that helps marketers to succeed in DCM, but not to outsource creative DCM activities entirely. The third key result of this study is that GenAI is heavily integrated into DCM, supporting DCM and it is primarily used for text-based tasks to enhance content quality. This research extends and contributes to existing knowledge on how marketers benefit from GenAI in creative DCM tasks, how they should collaborate with it to foster creativity, and reflects on the benefits and challenges of GenAI in creative DCM. This study suggests that managers should apply proper GenAI training in the organizations to optimize its use and minimize the risks, promote the adaption of GenAI in DCM, consider environmental concerns with GenAI use, and stay aware of the development of new technologies. Generatiivinen tekoäly (GenAI) integroituu yhä enenevissä määrin digitaaliseen sisältömarkkinointiin (DCM) ja muuttaa perusteellisesti markkinoijien työtä ja toimintotapoja, mutta harva tutkimus on vielä huomioinut vaikutukset luovuuteen. Generatiivinen tekoäly voi auttaa luomaan uusia ideoita, sisältöä ja voimistaa luovuutta. Tutkimusaukkojen selvittämiseksi tämä opinnäytetyö tutkii, kuinka generatiivinen tekoäly voi ruokkia markkinoijien luovuutta digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa ja kuinka he työskentelevät generatiivisen tekoälyn kanssa vahvistaakseen ja ylläpitääkseen luovuutta. Lisäksi tämä tutkimus käsittelee generatiivisen tekoälyn käyttöönoton haasteita ja etuja. Tutkimuksen data kerättiin laadullisilla puolistrukturisoiduilla haastatteluilla markkinoijilta, joilla on kokemusta sekä digitaalisesta sisältömarkkinoinnista että generatiivisesta tekoälystä. Aineiston analysointiin käytettiin teoriaohjaavaa sisältöanalyysiä. Tutkimuksen ensimmäinen päätulos on, että generatiivinen tekoäly ruokkii markkinoijien luovuutta, kun he oppivat käyttämään generatiivisen tekoälyn työkaluja tehokkaasti heidän erityisiin digitaalisen sisältömarkkinoinnin tarpeisiinsa ja generatiivinen tekoäly voi ruokkia luovuutta yhteistyössä ihmisen panoksen kanssa. Liiallinen tukeutuminen generatiiviseen tekoälyyn voi kuitenkin estää ihmisen luovuutta. Toiseksi tutkimus ehdottaa, että generatiivinen tekoäly on enemmänkin työkalu mikä auttaa markkinoijia onnistumaan digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa, mutta sille ei tule ulkoistaa luovia tehtäviä yksinään. Kolmanneksi generatiivinen tekoäly on vahvasti integroitunut digitaaliseen sisältömarkkinointiin tukien sitä, ja sitä käytetään pääasiassa tekstipohjaisiin tehtäviin sisällön laadun parantamiseksi. Tämä tutkimus laajentaa ja osallistuu olemassa olevaan tietoon markkinoijien hyödyistä generatiivisen tekoälyn käytössä, kuinka sitä tulisi käyttää ruokkiakseen luovuutta, ja huomioi sen hyödyt ja haitat. Tutkimuksen perusteella johtajien tulisi kouluttaa työntekijät optimoidakseen generatiivisen tekoälyn käytön, minimoidakseen riskit, tukea generatiivisen tekoälyn käyttöä digitaalisessa sisältömarkkinoinnissa, huomioida ympäristövaikutukset ja seurata teknologioiden kehitystä.