Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?

Teknologian kehittymisen myötä yritysten saavutettavissa on suuri määrä dataa, jota voidaan hyödyntää yrityksen päätöksenteossa ja toimintojen kehittämisessä. Datalähtöiset yritykset pyrkivät tekemään datan pohjalta taloudellisesti kannattavampia päätöksiä, kohdistamaan resurssinsa tehokkaammin ja y...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Alli, Jaakko, Nieminen, Minttu
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103491
_version_ 1835037982722097152
author Alli, Jaakko Nieminen, Minttu
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alli, Jaakko Nieminen, Minttu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alli, Jaakko Nieminen, Minttu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alli, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Teknologian kehittymisen myötä yritysten saavutettavissa on suuri määrä dataa, jota voidaan hyödyntää yrityksen päätöksenteossa ja toimintojen kehittämisessä. Datalähtöiset yritykset pyrkivät tekemään datan pohjalta taloudellisesti kannattavampia päätöksiä, kohdistamaan resurssinsa tehokkaammin ja ymmärtämään asiakkaidensa tarpeita paremmin. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä. Tutkimuksessa selvitettiin, miten ja millaista dataa voidaan hyödyntää B2B-myynnissä sekä kuinka B2B-myyntiä on mahdollista tehostaa datan avulla. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto kerättiin puolistrukturoitua teemahaastattelua hyödyntämällä. Haastattelut suoritettiin kymmenelle B2B-yrityksen myyntijohtajalle, joiden vastuulla oli yrityksen myynnin prosessien kehittäminen. Tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelmän avulla. Tulokset osoittavat, että yritykset käyttävät laaja-alaisesti erilaisia datalähteitä, kuten orgaanista, ostettua, julkista, itse kerättyä ja sosiaalisen median dataa myyntiprosessinsa tukemiseksi. Yritykset käyttävät erilaisia datatyyppejä, kuten asiakas-, myynti- ja kilpailijadataa, jotka korostavat monipuolisia datatarpeita B2B-myynnin ympärillä. Datalähtöisen päätöksenteon edellytyksenä toimivat yrityksen riittävät työkalut ja teknologiat, datan analysointikyvyt, datan laatu, yhteiset käytännöt ja koulutus. Yritysten kyvykkyydessä hyödyntää dataa tunnistettiin kolme erilaista tasoa, joilla on vaikutusta datalähtöisyyteen B2B-myynnin prosesseissa. Tulosten pohjalta määriteltiin, että datalähtöinen B2B-myynti tarkoittaa toimintastrategiaa, jossa myyntiprosessissa dataa hyödynnetään aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti myynnin edistämiseksi ja tehostamiseksi. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että datan käyttö myyntiprosessissa parantaa myynnin asiakasymmärrystä, liidien generointia, operatiivista tehokkuutta, päätöksenteon nopeutta, työajan tehokkuutta sekä asiakasuskollisuutta. Tutkimus tarjosi lisää ymmärrystä B2B-sektorilla toimivien yritysten datan käytöstä ja siitä saatua tietoa voidaan hyödyntää myynnin prosessien kehittämisessä.
first_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salonen, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alli, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Nieminen, Minttu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-06-12T14:20:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-06-12T14:20:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103491", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Teknologian kehittymisen my\u00f6t\u00e4 yritysten saavutettavissa on suuri m\u00e4\u00e4r\u00e4 dataa, jota voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 yrityksen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteossa ja toimintojen kehitt\u00e4misess\u00e4. Datal\u00e4ht\u00f6iset yritykset pyrkiv\u00e4t tekem\u00e4\u00e4n datan pohjalta taloudellisesti kannattavampia p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, kohdistamaan resurssinsa tehokkaammin ja ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n asiakkaidensa tarpeita paremmin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka yritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t dataa B2B-myynniss\u00e4. Tutkimuksessa selvitettiin, miten ja millaista dataa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 B2B-myynniss\u00e4 sek\u00e4 kuinka B2B-myynti\u00e4 on mahdollista tehostaa datan avulla. Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoitua teemahaastattelua hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Haastattelut suoritettiin kymmenelle B2B-yrityksen myyntijohtajalle, joiden vastuulla oli yrityksen myynnin prosessien kehitt\u00e4minen. Tutkimuksen haastatteluaineisto analysoitiin temaattisen analyysimenetelm\u00e4n avulla. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 yritykset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t laaja-alaisesti erilaisia datal\u00e4hteit\u00e4, kuten orgaanista, ostettua, julkista, itse ker\u00e4tty\u00e4 ja sosiaalisen median dataa myyntiprosessinsa tukemiseksi. Yritykset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t erilaisia datatyyppej\u00e4, kuten asiakas-, myynti- ja kilpailijadataa, jotka korostavat monipuolisia datatarpeita B2B-myynnin ymp\u00e4rill\u00e4. Datal\u00e4ht\u00f6isen p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon edellytyksen\u00e4 toimivat yrityksen riitt\u00e4v\u00e4t ty\u00f6kalut ja teknologiat, datan analysointikyvyt, datan laatu, yhteiset k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t ja koulutus. Yritysten kyvykkyydess\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 dataa tunnistettiin kolme erilaista tasoa, joilla on vaikutusta datal\u00e4ht\u00f6isyyteen B2B-myynnin prosesseissa. Tulosten pohjalta m\u00e4\u00e4riteltiin, ett\u00e4 datal\u00e4ht\u00f6inen B2B-myynti tarkoittaa toimintastrategiaa, jossa myyntiprosessissa dataa hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n aktiivisesti ja tarkoituksenmukaisesti myynnin edist\u00e4miseksi ja tehostamiseksi. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 datan k\u00e4ytt\u00f6 myyntiprosessissa parantaa myynnin asiakasymm\u00e4rryst\u00e4, liidien generointia, operatiivista tehokkuutta, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteon nopeutta, ty\u00f6ajan tehokkuutta sek\u00e4 asiakasuskollisuutta. Tutkimus tarjosi lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 B2B-sektorilla toimivien yritysten datan k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja siit\u00e4 saatua tietoa voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 myynnin prosessien kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-06-12T14:20:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-06-12T14:20:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Datal\u00e4ht\u00f6inen B2B-myynti: Kuinka yritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t dataa B2B-myynniss\u00e4?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202506125305", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_103491
language fin
last_indexed 2025-06-13T20:00:21Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5be5dc55-2e5d-47fe-a172-1af84991f49b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202506125305.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alli, Jaakko Nieminen, Minttu Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä? Markkinointi Marketing
title Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?
title_full Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?
title_fullStr Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä? Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?
title_full_unstemmed Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä? Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?
title_short Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?
title_sort datalähtöinen b2b myynti kuinka yritykset hyödyntävät dataa b2b myynnissä
title_txtP Datalähtöinen B2B-myynti: Kuinka yritykset hyödyntävät dataa B2B-myynnissä?
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/103491 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202506125305
work_keys_str_mv AT allijaakko datalähtöinenb2bmyyntikuinkayrityksethyödyntävätdataab2bmyynnissä